Banner
Sosiale medier

Hvem er egentlig generasjon Z, og hvordan når du dem?

Markus Sannes er 18 år gammel og har 122 000 abonnenter på YouTube-kanalen Murdrocks. Hvilke råd har han og manager Karine Thyness (bildet) til kommunikatører som ønsker å nå ut til ungdom?

Skrevet av

Tekst og foto i denne artikkelen er levert av kommunikasjonsstudenter som arbeidet som frivillige på Kommunikasjonsdagen 2019.

Markus Sannes har 800 000 månedlige videovisninger på YouTube-kanalen Murdrocks. Målgruppen er i hovedsak unge under 24 år. Hvordan mener han kommunikatører og annonsører bør nærme seg denne aldersgruppen? Vi tok en prat med den kjente youtuberen og hans manager, talentsjef i Splay One, Karine Thyness, på Kommunikasjonsdagen 2019.

De blir ofte kalt generasjon Z, generasjonen som er født etter 1995, og som «alle» ønsker å engasjere. Men hva skiller denne generasjonen fra de som kom før dem?

– Vi er veldig kresne på hva vi vil se fordi vi har så mange muligheter når det kommer til underholdning. Vi er veldig kravstore til merkevarer og er opptatt av verdier og hva virksomheter står for. Også er vi veldig bevisste vår forbrukermakt, og ikke redde for autoriteter eller å si fra når noe ikke holder mål, oppsummerer Markus.

Vi er veldig bevisste vår forbrukermakt, og vi er ikke redde for autoriteter eller å si fra når noe ikke holder mål.
Markus Sannes / Murdrocks

Må involvere bedre

For youtuberen er det å skape innhold som faller i smak hos følgerne hans alltid første prioritet. Han har et nært forhold til følgerskaren sin, og mange av dem har fulgt ham siden han startet med YouTube for fem år siden. Markus presiserer at det er de unge som vet hvordan de unge tenker, og at kommunikatører derfor må bli flinkere til å snakke med og forstå målgruppen sin:

– Jeg tviler ikke på at kommunikatører snakker med målgruppen før de lager en kampanje. Men det virker som de egentlig ikke lytter og ender opp med å lage sin egen versjon av det ungdommen snakker om. De må gi ungdommen tillit til å være en del av kommunikasjonen hvis de ønsker å engasjere dem, sier Markus.

Embed imageEmbed image
Youtuber Markus Sannes og talentsjef i Splay One, Karine Thyness, tror mange kommunikatører kan undervurdere relasjonen youtubere har til sine følgere, og hvilken verdi den kan ha.

Er tro mot følgerne

Blant annonsørene Markus Sannes har jobbet med, er Dermalogica, DNB dyreforsikring og Opplysningskontorene. Han setter stor pris på å få kreativ frihet til å utforme innhold og kampanjer slik han ønsker, i samarbeidet med annonsører. Får han ikke det, vil det ikke føles autentisk for ham selv, og følgerne hans vil gjennomskue det. At Markus gjør ting «på ordentlig» og er tro mot seg selv og målgruppen sin, mener manager Karine Thyness er nøkkelen til suksessen han har på YouTube:

– Markus er veldig kresen og takker aldri ja til et samarbeid om han ikke tror det vil bli godt innhold som følgerne hans vil like, sier manageren.

Markus og Karine tror mange kommunikatører kan undervurdere relasjonen youtubere har til sine følgere, og hvilken verdi den kan ha:

– Noe av det som er mest spennende, er for eksempel hva som skjer i kommentarfeltet under videoene til Markus. Her finnes det veldig gode samtaler rundt alt innhold han lager, hvor han selv også er veldig delaktig. Det er noe av det som gjør YouTube til et sosialt medium, på ekte, legger Thyness til.

Markus Sannes' 6 råd for å engasjere generasjon Z:

Du bør:

  • Involvere de unge i større grad og stole på at de vet hva de vil ha.
  • Være tilstede der de unge er.
  • Gi ungdommen kreativ frihet, selv om det innebærer å gjennomføre noe som føles ukomfortabelt. Tør å ta sjanser!

Du bør ikke:

  • Basere innholdet ditt på en gjetning av hva ungdommer er opptatt av.
  • La din egne personlige smak definere innholdet.
  • Lage noe som ikke er «på ordentlig» eller autentisk.