Hvilke egenskaper trenger morgendagens kommunikatører?
Hvilke ferdigheter og egenskaper ser arbeidsgiverne etter når de ansetter kommunikatører? Tre egenskaper utpekte seg på frokostmøtet som Kommunikasjonsforeningen Oslo og Akershus arrangerte på Kulturhuset.
Rundt 200 kommunikatører møtte opp på Kulturhuset for å høre hva morgendagens jobbmarked krever og ønsker. De fikk innspill både fra Trigger, Røde Kors, OsloMet, UD og Elkjøp.
Arbeidsgivere ser åpenbart etter ulike kvalifikasjoner når de skal ansette en ny person. Likevel var innlederne relativt samstemte da de beskrev de aller viktigste egenskapene de de så etter hos en kandidat. Her er tre av dem:
1: Ha gode mellommenneskelige relasjoner
Å være sterk på mellommenneskelige relasjoner var alle på scenen enige om var en av de viktigste egenskapene de vurderte i en rekrutteringsprosess - selvsagt i tillegg til kompetanse i faget og verktøyene man skal jobbe med. Man må like å jobbe med folk, kunne samarbeid på tvers av fagmiljøer og skape gode relasjoner med både kollegaer og andre rundt virksomheten.
– Du må være en som folk vil samarbeide med, kunne bygge interne relasjoner og kunne bygge team, fortalte Frode Andersen, kommunikasjonssjef fra Utenriksdepartementet.
– Det dreier seg mer og mer om de personlige egenskapene, påpekte Trine Larsen, partner i Hammer & Hanborg.
2: Hold deg faglig oppdatert
Det ble også lagt vekt på at du som kommunikatør må holde deg oppdatert på trendene i faget og verktøyene som benyttes. Tidligere var dette noe som arbeidsgiveren stod for, men i det siste har det blir mer og mer opp til den ansatte å holde seg oppdatert.
Tale Skjølsvik fra OsloMet åpnet ballet med gode tips til hvordan en arbeidstager kontinuerlig må trene og jobbe strategisk for å heve kompetansen sin og nå målene sine. Hun sammenlignet faglig utvikling med sport:
– Man må øve hele tiden for å bli bedre.
Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder i Trigger, og Trine Larsen understreket at faglig utvikling må være det viktigste for både arbeidstaker og arbeidsgiver, selv om det betyr at deres veier vil skilles på et tidspunkt.
– Hos oss har vi folk "på lån", og de skal være knallgode når de forlater oss, fortalte Kristoffersen om hvordan Trigger jobber med faglig utvikling av ansatte.
I tillegg er det viktig å være ærlig med sjefen din for å oppnå et slikt forhold.
– Det er ofte to grunner til at folk bytter jobb. Enten på grunn av en dårlig sjef, eller fordi man ikke får utviklet seg, sa Larsen, og fortsatte med å skryte av at arbeidsgiverne ikke kun snakket om mastergrader og høyere utdanning når de fortalte hva de så etter i en ny medarbeider.
– Hva du har gjort i går er ikke så viktig, hva du gjør i morgen er sentralt, fortsatte Larsen da hun fortalte hva som er viktig for henne i rekrutteringsarbeidet.
3: Vær en god rådgiver
Særlig Line Oddekalv, kommunikasjonssjef i Elkjøp, var opptatt av at man må være en god rådgiver internt i virksomheten. Du må kunne lære opp både ledere og kollegaer i bruk av verktøy til å kommunisere, hva som er god kommunikasjon og samtidig lose dem gjennom informasjonsflyten som er der ute.
Særegne kriterier
Samtidig har de forskjellige virksomhetene noen særegne kriterier som de setter som krav når de går i gang med en rekrutteringsprosess.
Hvis man skal ha en sjans for å få jobb i Røde Kors, må man ha erfaring med frivillig arbeid, hvis ikke blir søknaden sendt rett i nei-bunken, fortalte kommunikasjons- og markedsdirektør Øistein Mjærum. Fordi det å jobbe i Røde Kors er knallhardt arbeid, og for å forstå hvordan organisasjonen fungerer må man helst ha jobbet frivillig tidligere.
Dessuten kreves bred kompetanse:
– Man må være et enmanns-mediehus for å få jobb som kommunikasjonsrådgiver hos Røde Kors, fortalte Mjærum.
Også hos UD må man kunne spille på mange strenger:
– Faglig innsikt, strategisk overblikk og god formidlingsevne, samt høy kunnskap om organisasjonen og respekt for deadlines er viktige egenskaper vi ser etter, fortalte Frode Andersen, kommunikasjonssjef i UD.
I UD er de på utkikk etter folk som forstår seg på utenrikspolitikk og klarer å levere enkle budskap til massene tidsnok. Derfor ansetter UD ofte tidligere journalister med utenrikserfaring. De rekrutterer gjerne 50/50 internt og eksternt, og de går ikke etter folk som først og fremst jakter karriere.
– Man må virkelig ha lyst til å jobbe i utenrikstjenesten, sier Andersen.
Interessert i å få med deg neste arrangement fra Kommunikasjonsforeningen? Klikk her for å se når de skjer noe i nærheten av deg neste gang.