Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Etikk og samfunnsansvar

Inviterer til samtaler om seksuell trakassering i byråbransjen

Tekst: ANDERS RINGEN
Publisert: 16. Januar 2018

#Metoo har ført til en mobilisering av kvinner i kommunikasjons- og byråbransjen. Gjennom den lukkede Facebook-gruppen #kommunikasjonssvikt, som har over 1700 medlemmer, har det blitt samlet inn godt over 80 anonymiserte historier om seksuell trakassering i bransjen.

Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, inviterte byråene som ble nevnt i oppropet, KOMM, Virke Produsentforening, Kreativt Forum og Grafill, til møte for å diskutere håndteringen av seksuell trakassering.

– Det er viktig med tydelige retningslinjer for hva man skal gjøre dersom man opplever seksuell trakassering, sier Manus.

Møte med Etisk råd

I møte med Kommunikasjonsforeningens etiske råd, som har som mål å fremme etisk kommunikasjon og bistå medlemmer i vanskelige etiske utfordringer, skal Manus utvikle retningslinjer hvem man skal kontakte dersom man blir utsatt for seksuell trakassering på deres egne arrangementer.

Manus legger til at hun håper effekten av #Metoo ikke kommer til å dabbe av.

– Det er viktig at kampanjen har en langvarig effekt og at engasjementet ikke dør ut. Retningslinjer må etableres i byråene og det må være stadig oppfølging av de ansatte slik at det ikke er så enkelt å gå tilbake til gamle rutiner, uttrykker Therese Manus.

24. januar var hun i Volda for å snakke med kommunikasjonsstudentene om #Metoo. Dette mener hun er viktig fordi disse menneskene skal lede kommunikasjonsfaget videre.

 


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Samler markedsføring og kommunikasjon for bedre effekt
Markedskommunikasjon
Portrett Tina Rødahl.
Samler markedsføring og kommunikasjon for bedre effekt –>

Norsk Tipping har slått sammen markedsføring og kommunikasjonen til én avdeling. Det har ført til bedre beslutninger og et sterkere fagmiljø ifølge Tina Rødahl, direktør for merkevare og kommunikasjon.

Les Mer on Fredagsstafetten med Johanne Severinsen
Portrett av Johanne Severinsen.
Fredagsstafetten med Johanne Severinsen –>

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Johanne Severinsen, Senior kommunikasjonsrådgiver i Kunnskapsdepartementet.

Les Mer on – KI vil påvirke alt vi gjør
Kunstig intelligens
Portrettbilde av Marcus Husby i VG-redaksjonen
– KI vil påvirke alt vi gjør –>

– Halvparten av det vi gjør i dag, kommer vi ikke til å gjøre om to–tre år, sier Marcus Husby, redaksjonssjef for kunstig intelligens i VG.