Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Portrett av Tale Skjølsvik i bymiljø, hun smiler.
Portrett av Tale Skjølsvik i bymiljø, hun smiler.
Digitale kanaler

Krisedigitalisering og den nye arbeidshverdagen

Mer videomøter, hjemmekontor og digitale kurs. Mindre reising og fysiske arrangementer. Det blir den nye arbeidshverdagen, tror norske kommunikasjonsfolk. <br>

Teskt: MARI MELLUM OG MALIN SUNDBY REVAA   |  Foto: MARI MELLUM
Publisert: 22. mai 2020

Inngrepene koronakrisen har medført i livene våre trekkes tilbake et etter et, men har denne situasjonen skapt varige endringer? Vi har spurt kommunikasjonsfolk hvordan de tror arbeidshverdagen vil være fremover. Det var klar tale: 

  • Ni av ti tror de vil benytte videomøter mer
  • Åtte av ti tror de oftere vil jobbe på hjemmekontor
  • Sju av ti tror de vil reise mindre i jobb
  • Seks av ti tror de vil delta mer på digitale kurs og arrangementer 

Professor i teknologiledelse ved OsloMet, Tale Skjølsvik (bildet), mener vi i Norge har vært gode til å eksperimentere med og få nytte av digitale verktøy i denne perioden. Men hun mener samtidig at tempoet på digitaliseringen mange har vært gjennom de siste par månedene, gjør at mye har gått tapt som man ville fått med seg i mer planlagte prosesser.

Ingen ideell prosess

- Nå har vi fått et ekstremt spark på å bare komme i gang med dette, men det har ikke vært en ideell prosess på noen måter. Det har vært en krisedigitalisering. Det gjør at man, sånn som hos oss, har gjort utrolig mange ting som ikke er varig. Det har ikke vært en investering i digitalt innhold - det er som dugg for solen. Zoom-forelesningen er ferdig - det er ikke så mye som ligger igjen der etterpå.

Nå må vi komme oss videre fra det hun kaller "digisering" - å gjøre det samme digitalt som vi tidligere gjorde analogt - til å utnytte de digitale verktøyene til å skape mer verdi og nye forretningsmodeller.

- Dit har vi ikke kommet ennå, konstaterer hun.

Bilde av Tale Skjølsvik i podkaststudio. Hun smiler og ser mot programleder Eirik Bergesen.
I studio: Hør Tale Skjølsvik i Kommunikasjonspoddens episode to, "Teknologi i en pandemi - redning eller risiko?", sammen med Datatilsynets Bjørn Erik Thon og regissør av teknologidokumentaren iHuman, Tonje Hessen Schei.

Internkommunikasjonen lider

Selv om det meste nå kan løses digitalt, er Skjølsviks klare anbefaling å fremover kombinere fysiske og digitale møter og kommunikasjon.

- Digitale løsninger er ekstremt funksjonelt og effektivt. Men det er noe som forsvinner når det gjelder det relasjonelle og hvordan vi samhandler. Det å ha møtt personer fysisk gir en helt annen inngang i hvordan du driver kommunikasjonen. Det ligger en tillit og forståelse i bunn, som er vanskelig å utvikle digitalt, mener Skjølsvik.

Det har ikke vært en ideell prosess på noen måter. Det har vært en krisedigitalisering.
Tale Skjølsvik, OsloMet

Hun mener også at internkommunikasjonen nå begynner å lide under langvarig hjemmekontorbruk. Der vi alle i starten la godviljen til, begynner isolasjonen nå å tære på, slik at det blir mer irritasjon og flere misforståelser.

- Mange ganger er det ikke hensiktsmessig å reise et sted eller komme seg til et møte. Men fysiske møter er ofte bedre på å skape relasjoner og gode refleksjoner. Hvis man er kjempeflink til å bruke digitale verktøy, kan man få bedre tid til å løse fysiske møter på en bedre måte og dermed få mer verdiskaping i det fysiske rom.

Hvordan tror du arbeidshverdagen vil påvirkes fremover?

  • Mer bruk av videomøter

  • Mer bruk av hjemmekontor

  • Mindre reisevirksomhet

  • Mer deltagelse på digitale kurs / arrangementer

FAKTA:

Tallene om den kommunikasjonsfolks nye arbeidshverdag er hentet fra Kommunikasjonsforeningens medlemsundersøkelse 2020. Den ble sendt ut til foreningens rundt 4000 medlemmer i mai 2020. Undersøkelsen hadde nær 600 respondenter.

Portrett av Christina Rolfheim-Bye, står på gate i Oslo.
Krisekommunikasjon
FHI overveldet av oppmerksomhet
- Vi var ikke forberedt på den massive oppmerksomheten fra media, og fra bedrifter og befolkningen som trengte våre råd. Det sier Christina Rolfheim-Bye, kommunikasjonsdirektør i Folkehelseinstituttet.
Les mer om FHI overveldet av oppmerksomhet

Portrettbilde av Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
Kommunikasjonsforeningen starter podkast
Kommunikasjonsforeningen har fått støtte fra Fritt Ord til å lage en podkast-serie om krisekommunikasjon. – Vi ønsker å gi innsikt i, og skape debatt om, betydningen av kommunikasjonsarbeid i krisetider, sier Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
Les mer om Kommunikasjonsforeningen starter podkast


Relaterte temaer