Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Illustrasjonsbilde av juletre
Illustrasjonsbilde av juletre

Faglig påfyll til juleferien?

2023 nærmer seg, og her har vi samlet noen av fagartiklene, PR-prat-innleggene og podkast-episodene fra året som har gått. Perfekt dersom du har litt ekstra tid i julen, eller hvis du ønsker å starte det nye året med en faglig oppfriskning.

Teskt: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: CHAD MADDEN / UNSPLASH
Publisert: 22. oktober 2024

Årets kommunikasjonstrender

Iphone med diverse apper
Fra danseapp til fornøyelsespark
Føler du deg for gammel for TikTok, men er redd for at du overser en viktig kanal? Les mer her!
Les mer om Fra danseapp til fornøyelsespark

Jonas Østnes, prosjektleder i Kantar og Stian Barsnes-Simonsen, kreativ leder i Nordic Screens, gjester i sesongens første episode av Kommunikasjonspodden.
De digitale trendsetterne
De unge blir ofte omtalt som digitale trendsettere. De er først ute på nye plattformer, og de voksne følger etter. Hvordan kan vi nå ut til de yngre målgruppene, og skal vi bruke de samme grepene på voksne?
Les mer om De digitale trendsetterne

Digitale kanaler
Når folk flytter inn i internett
Under Arendalsuka i år var metaverset en stor snakkis. Men hva er metaverset? Hvem kan bruke det? Og til hva? Vi har lett etter svarene for deg.
Les mer om Når folk flytter inn i internett


Lær av andre

Øivind Arvola, kommunikajsonsanvarlig i Harstad kommune . Arvola er den eneste som jobber med kommunikasjon i kommunen.
Enevelde i kommunikasjonsavdelingen
Øivind Arvola er den eneste som jobber med kommunikasjon i Harstad kommune.
Heldigvis er han ikke perfeksjonist.
Les mer om Enevelde i kommunikasjonsavdelingen

Brudeferden i Hardanger på turne rundt om i landet. To damer ser på bildet og spør seg: "Er dette virkelig?".
Strategi og måling
Kommunikasjon og følelser
Har du noen gang fått klump i halsen av en reklamefilm? Eller blitt blank i øynene på grunn av en informasjonsfilm for et selskap du ikke ante du hadde følelser for?
Les mer om Kommunikasjon og følelser

Illustrasjon som skal vise arbeidet med pressemeldinger.
Pressearbeid
Slik lager du gode pressemeldinger
Det sendes flere pressemeldinger enn noen gang. Margrete Kilde Nes i NTB ber deg tenke over hva journalisten trenger å vite, ikke hva du trenger å fortelle.
Les mer om Slik lager du gode pressemeldinger

Portrettfoto av  Kimiya Sajjadi, mangfoldskonsulent, daglig leder og grunnlegger av Big Enough Global.
Etikk og samfunnsansvar
Guide: Kommunikasjon til alle
Mangfold handler om mer enn hudfarge og bakgrunn. Kimiya Sajjadi hjelper virksomheter til å bli mer mangfoldige. Hun råder alle til å forlate komfortsonen med det samme.
Les mer om Guide: Kommunikasjon til alle


PR-prat

Språk og retorikk
Argumentets holdbarhet
I strategiarbeid og budskapsutvikling spiller ofte selve argumentasjonen en sentral rolle. Hvordan skal målgruppen få tillit til at valgte argumenter gir mening? Hvilke retoriske grep kan øke gyldigheten til argumentasjonen?
Les mer om Argumentets holdbarhet

Portrettbilde av Anne Therese Gullberg, partner og bærekraftsansvarlig, Kruse Larsen.
Etikk og samfunnsansvar
Grønn eller grønnvasket?
EU har lagt frem nye regler for bærekraftkommunikasjon. En god hjelp for deg som er redd for å bli beskyldt for grønnvasking
Les mer om Grønn eller grønnvasket?

Stiller du deg de riktige spørsmålene?
Å publisere innhold i sosiale kanaler for bedriften du jobber i bør være enkelt. Ellers blir det sjelden gjort. For at det likevel skal bli et godt resultat, krever det planlegging og forarbeid. Her får du tips fra SoMe-ekspert Astrid Valen-Utvik om hvordan en sånn planleggingsprosess kan se ut.
Les mer om Stiller du deg de riktige spørsmålene?

KETIL RAKNES, Høyskolerektor og doktor- gradsstipendiat ved Høyskolen Kristiania, sakprosaforfatter og tidligere politiker for SV.
Språk og retorikk
Maktens språk
Hvilke argumenter gjør mest inntrykk på dem som har politisk makt?
Les mer om Maktens språk

Kristin Fjeld
Strategi og måling
Meningsfulle merkevaresamarbeid
Når to merkevarer ser at de kan oppnå mer ved å jobbe sammen, enn hver for seg, åpnes det for et samarbeid som gir mening. Både med tanke på bedre og mer bærekraftige løsninger, men også med tanke på kommunikasjon og engasjerende opplevelser for publikum.
Les mer om Meningsfulle merkevaresamarbeid


For deg som foretrekker å lytte


Mer faglig påfyll?

Ønsker du mer faglig påfyll til det neste året? Du kan allerede nå melde deg på vårens kurs, sikre deg plass før de mest populære blir fulle.

VÅRENS KURS


Vi har også åpnet påmeldingen til Kommunikasjonsdagen 2023. Vi lover spennende foredrag, nyttig fagpåfyll og masse inspirasjon! Velg selv om du vil delta fysisk eller digitalt. Programposter publiseres fortløpende.

KOMMUNIKASJONSDAGEN 2023


Vi håper du likte denne julegaven og at vi sees til nye, lærerike leseropplevelser også i 2023!

God jul og godt nytt år!