Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

- Man kan ikke koble seg av

Slett ikke alle kaster seg på digital detox-bølgen. Chris Dancy, som kaller seg verdens mest oppkoblede mann, var i Oslo for å lære nordmenn hvordan vi kan bruke teknologi til å bli bedre utgaver av oss selv.

Teskt: REBEKKA AADLAND   |  Foto: SIMON REHNSTRÖM
Publisert: 25. februar 2019

Chris Dancy har i ti år registrert alt fra søvn og matinntak til musikk og klesdrakt. Han sammenligner de ulike faktorene mot hverandre og bruker analysene til å sin øke egen produktivitet. Selv kaller han det å ”designe sitt eget liv”. Det innebærer alt fra å legge seg på spesifikke tider, til å programmere huset til å bli varmere etter klokken 21 slik at gjester skal gå uten at han selv trenger å spørre. 

– Vi antar at mennesker rundt oss bruker telefonen til tull. Jeg vet at mange bruker den til å holde kontakten med familiemedlemmer, holde oversikt over egen helse eller til jobb-oppgaver. Vi kan ikke anta at alt som skjer på telefonen er ubrukelig, sier Dancy når vi møter han i nyåpnede Epicenters lokaler i Pilestredet. Her kan du se data fra Oslo-oppholdet hans.

Urealistisk å koble fra 

Digitaliseringen er på hurtig fremmarsj og inntar samtlige sektorer med et brak. Å ikke godta endringene vil være naivt, tror Dancy. Forfatteren av boken "Don't unplug. How Technology Saved My Life and Can Save Yours Too" tror den såkalte "tech-lash" er en ønskedrøm.

– Vi er allerede fire år inn i detox-trenden, så det fungerer åpenbart ikke. Man kan ikke koble seg av teknologien. Selv om du ikke bruker telefonen din i en uke, så bruker alle rundt deg den. Det skaper en falsk trygghetsfølelse. Virkeligheten er slik at data registreres uansett.

Digitale kanaler
Digital detox – en ny medietrend
Er du en av dem som koblet deg av sosiale medier sist ferie? Synes du at du bruker mobiltelefonen for mye? I så fall er du ikke alene.
Les mer om Digital detox – en ny medietrend

Må lære å kontrollere dataene

Folk må heller læres til å ta kontroll over dataene, mener Dancy: Å spre den ut over flere flater, slik at ingen selskap sitter med for mye makt. Og vi må innse de mekanismene som gjør at teknologien funker.

– Facebook gjorde ingen avhengige, det var vi fra før. Mennesker er intuitive og dømmer automatisk rett og galt. Det Facebook gjorde, var å tillate oss å være uoppmerksomme på disse mekanismene, mener Dancy. 

Folk må heller læres til å ta kontroll over dataene.
Chris Dancy

Han benekter ikke at større selskapet har mye å tjene på å utnytte sporene vi legger igjen, men tror diskusjonen heller bør dreie seg om holdningsendring. Selv har han stor tro på muligheten for å bruke teknologi for en god sak, og tror verden ville sett annerledes ut om det ikke var penger som var motivasjonen bak fremskrittene.

– Man kan ikke se på de onde, store IT-selskapene uten å se på systemet som holder det ved like. Det økosystemet som legger til rette for at vi må bruke teknologien til å tjene mer eller kunne jobbe flere timer om dagen skremmer meg mest. Vi bruker teknologien feil der vi kunne brukt den til å utvikle oss selv. Men det kan vi endre på, sier Dancy.

Digitale kanaler
Høydepunktene fra vår fagdag om digitalisering
Foredragsholdere presenterte spennende perspektiver om banebrytende teknologier og hva de gjør med oss. Les og reflekter over de nye teknologiene og utviklingene som tar Norge og verden med storm.
Les mer om Høydepunktene fra vår fagdag om digitalisering


Relaterte temaer