Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Anette Nicolaisen holder foredrag
Anette Nicolaisen holder foredrag
Digitale kanaler

Mastergrad. Trenger du det?

Mange kommunikasjonsstudenter lurer på om det er nødvendig med mastergrad for å få jobb. Se hva hodejegeren, karriereveilederen og erfarne kommunikatører mener.

Teskt: HEGE BELLIKA HANSEN   |  Foto: HERMAN ELLEGÅRD
Publisert: 27. januar 2020

Kommunikasjonsforeningens studentlag i Oslo arrangerte en panelsamtale om den såkalte mastersjuka i forrige uke. Panelet besto av Trine Larsen fra Hammer & Hanborg, Tor Bang fra BI, Anette Nicolaisen fra Høyskolen Kristiania, Leif Iversen fra Nucleus og Svein Inge Leirgulen fra Tekna.

Anette Nicolaisen (bildet over), karriereveileder ved Høyskolen Kristiania, poengterte at mastermulighetene for kommunikasjonsstudenter er mange. Hun mener det viktigste er å overveie mulighetene selve graden gir deg, men legger til at praktisk erfaring også er sentralt.

- Ingenting slår praktisk erfaring, og evnene du utvikler med erfaring kan slå mer gjennom enn kompetanse. Hvem du er som person og din tilnærming er også viktig for arbeidsgivere, sier Nicolaisen.

Uavhengig om du har master eller bachelor, bør du ha teknologisk kompetanse.
Svein Inge Leirgulen

Teknologikompetanse er ettertraktet

Svein Inge Leirgulen, som er kommunikasjonsdirektør i Tekna, påpekte at uavhengig om du har master eller bachelor, bør du ha teknologisk kompetanse. Ekstra fagområder blir sett på som et stort pluss, og spesielt de fremtidsrettede.

- Teknologi er alt. Om du er flink til å skrive, må du også være flink med tall som kommunikatør i dag. For å jobbe i faget i dag må du kunne dataanalyse, sier Leirgulen.

Flere i panelet var enige. Trine Larsen, partner i Hammer & Hanborg, sier at hvis hun skulle begynt på en master nå, ville den handlet om digitalisering og teknologi. Hun poengterte at det er mye vi ikke vet om fremtidens arbeidsliv, men noe vet vi:

- Enten du tar master eller ei, må du se etter mulighetene i arbeidslivet, og innen digitalisering er det mange muligheter.

Erfaringer fra bransjen: Kommunikasjonsstudentene fikk råd fra (f.v.) Anette Nicolaisen ved Høyskolen Kristiania, Svein Inge Leirgulen fra Tekna og Trine Larsen fra Hammer & Hanborg .

Personlige egenskaper og engasjement teller

Sosiale ferdigheter, ulike former for engasjement og arbeidsmoral er minst like viktig som faglig kompetanse, mente flere i panelet. Leirgulen mener engasjement gjennom praktisk erfaring og verv gjør deg til en sterkere kandidat fordi du skiller deg ut fra mengden.

- Inngangsbilletten til jobbmarkedet er vanskelig å forutsi i dag. Uansett om du har bachelor eller master, må du bruke det som skiller deg ut. Jeg fikk masse muligheter fordi jeg engasjerte meg. Det ble lagt merke til, forteller Leirgulen.

Trine Larsen understreket at kompetanse spiller liten rolle hvis du ikke jobber godt med andre. For eksempel utenlandserfaring kan sees som tegn på gode samarbeidsevner i arbeidsgiveres øyne.

- Jobber du får på grunn av fagkompetanse, mister du på grunn av personlige egenskaper. Hvis ikke folk orker å samarbeide med deg, så spiller det ingen rolle hvor mange bachelorgrader eller mastergrader du har. Utlandsstudier kan vise at du kan samarbeide med kulturer det ikke er gitt at du kommer overens med, og det er viktig. 

Hvis ikke folk orker å samarbeide med deg, så spiller det ingen rolle hvor mange bachelorgrader eller mastergrader du har.
Trine Larsen

Så, master eller ei?

Selv om paneldeltakerne ikke nødvendigvis var enige om hvorvidt studenter burde begi seg ut på masterløpet, kom det tydelig frem at arbeidsgivere ser på mye mer enn hva slags grad du har. Teknologisk kompetanse, praktisk erfaring og samarbeidsevner teller mye, og du kan komme langt innenfor kommunikasjonsfeltet også uten en mastergrad.

Hege Bellika Hansen (tekst) og Herman Ellegård (foto) er styremedlemmer i Kommunikasjonsforeningens studentlag i Oslo.

PS: Kommunikasjonsforeningen deler ut ett masterstipend årlig. Her kan du lese om vinneren for 2020:

Strategi og måling
Kjøttbransjens kommunikasjon - Hvordan kommunisere når man blir angrepet fra alle hold?
Kommunikasjonsforeningens masterstipend på 30 000 kroner går i 2020 til Helene Latini. Hun skal skrive masteroppgave om kjøttbransjens kommunikasjon.
Les mer om Kjøttbransjens kommunikasjon - Hvordan kommunisere når man blir angrepet fra alle hold?


Relaterte temaer