Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Ni lesetips til kommunikatøren

Her er noen fagartikler som du kan lese for å bli oppdatert før høsten.

Teskt: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: RAPHAËL BISCALDI, UNSPLASH
Publisert: 5. juli 2018

For deg som vil oppdatere deg på faget vårt:

Vil du oppdatere deg på kommuniksajonsfaget og ny forskning? Her er noen artikler du kan starte med:

Hvilken plass har kommunikasjon i virksomheten, og hvilken verdi skaper den? Resultatene fra spørreundersøkelsen European Communication Monitor (ECM) tyder på at det er rom for forbedring:

Strategi og måling
Kommunikasjonsavdelingene kan skape mer verdi
Hva skaper kommunikasjonsfunksjonen for virksomheter? Resultatene fra European Communication Monitor viser at det finnes en rekke utviklingsmuligheter for kommunikasjonsavdelingene.
Les mer om Kommunikasjonsavdelingene kan skape mer verdi

Det er lansert nye modeller for effektmåling. Måler din virksomhet kommunikasjonsarbeidet?

Nytt måleverktøy lansert
Nye modeller for å måle effekten av strategisk kommunikasjon er lansert.
Da er det en unnskyldning mindre for å la være.
Les mer om Nytt måleverktøy lansert

Er du kanskje på jakt etter ny jobb? Her finner du ledige stillinger, og dette ser arbeidsgiverne etter når de ansetter kommunikatører:

Digitale kanaler
Hvilke egenskaper trenger morgendagens kommunikatører?
Hvilke ferdigheter og egenskaper ser arbeidsgiverne etter når de ansetter kommunikatører? Tre egenskaper utpekte seg på frokostmøtet som Kommunikasjonsforeningen Oslo og Akershus arrangerte på Kulturhuset.
Les mer om Hvilke egenskaper trenger morgendagens kommunikatører?

For deg som fortsatt er litt usikker på personvern og GDPR:

Personvern har blitt snakket mye om, og du har sikkert fått mange e-poster nettopp på grunn av den nye personvernforordningen. Er du fortsatt litt i tvil? Ta en titt her:

På PR-prat har Trude Talberg-Furulund, senior kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, skrevet om hvorfor personvern er viktig for kommunikatører.

Personopplysninger er drivkraften i digital kommunikasjon, sosiale nettverk, persontilpassende tjenester og kunstig intelligens.
Trude Talberg-Furulund

Økt bevissthet om personvern kan også gi nye forretningsmuligheter. Frank Langva, spesialrådgiver i Innovasjon Norge, har skrevet om hvorfor tillit og personvern er positivt for bunnlinja. Ta en titt på dette innlegget: GDPR: Med tillit på bunnlinja.

Hvis uhellet først er ute, hva gjør du når det går galt? Caroline Lunde, kommunikasjonssjef for samfunn og sikkerhet i Telenor Norge, sier du må vite hvem du skal ringe. Få tips til hva du skal gjøre hvis persondata kommer på avveier her:

Krisekommunikasjon
Når de røde lampene lyser
Nye personvernregler gir norske virksomheter mer ansvar for persondataene de innehar. Hva medfører det for deg som kommunikatør, og hva gjør du hvis det glipper?
Les mer om Når de røde lampene lyser

For deg som liker mer praktiske tips og triks:

Hvis du heller vil bruke sommeren på å lære deg noe nytt kan du ta en titt på disse artiklene.

Er du interessert i hvordan nettsiden din kan bli mer effektiv? Da kan A/B-testing være en god start. Lær hvordan du gjør det selv:

Bruk A/B-testing for å finne ut om nettsiden din funker
Hadde flere meldt seg inn hvis du hadde plassert teksten oppe i stedet for nede? Hadde flere handlet hvis du endret produktforklaringen? A/B-testing kan være måten å finne det ut på, og det kan du få til selv.
Les mer om Bruk A/B-testing for å finne ut om nettsiden din funker

Å holde gode foredrag er en kunst. Lær deg hvordan du kan snakke som en TED-taler:

Språk og retorikk
Slik holder du levende presentasjoner
Lenge før TED-talerne entrer scenen, har de blitt preppet av Gina Barnett eller en av hennes kolleger. Her får du rådene hun gir dem.
Les mer om Slik holder du levende presentasjoner

La brukerne dine chatte i stedet for å søke. Her er ti trinn for å lage din egen chatbot:

Digitale kanaler
Lag din egen chatbot
– Brukerne vil heller chatte enn å søke etter svar, mener Ditte Wolff-Jacobsen, digital rådgiver i Iindhold. Her gir hun tips til hvordan du kan bygge din egen chatbot.
Les mer om Lag din egen chatbot

Du finner alt vårt fagstoff her, og hvis det er noe du vil lære enda mer om kan du ta en titt på høstens kurs. Det er fremdeles mange ledige plasser.