Ny sesong av Kommunikasjonspodden
Etter god mottagelse for Kommunikasjonspoddens første sesong, har Kommunikasjonsforeningen fått støtte fra Fritt Ord til nye episoder denne høsten. – Nå vil vi favne bredere, sier redaktør Mari Mellum (bildet).
Kommunikasjonspodden ble lansert våren 2020, da Fritt Ord støttet oppstarten med 100 000 kroner. Nylig bevilget de ytterligere 75 000 kroner til en ny sesong.
- Vi er veldig takknemlige og glade for at Fritt Ord vurderer Kommunikasjonspodden som et prosjekt de ønsker å gi videre støtte til, sier redaktør Mari Mellum.
Første sesong tok opp temaer som desinformasjon, åpenhet, retorikk og digitalisering – hele tiden med koronapandemien og krisekommunikasjon som bakteppe.
- Nå beveger vi oss videre til å både belyse og debattere rollen kommunikasjon generelt spiller i samfunnet i dag, og vi vil derfor ta opp et enda bredere spekter av temaer, forteller Mellum.
På planen står blant annet bærekraftkommunikasjon og grønnvasking, leder- og endringskommunikasjon i en tid preget av stor omstilling, retorikk i politisk kommunikasjon, samt kommunikasjon og desinformasjon mot barn og unge. Oppstart blir i løpet av september.
- Veldig givende
Programleder for podkasten vil fremdeles være Eirik Bergesen (bildet øverst). Også formatet beholdes, med ulike gjester i hver episode som forteller om og diskuterer et aktuelt kommunikasjonsfaglig tema.
- Måten vi snakker med hverandre på, og hvordan personer og institusjoner med makt kommuniserer, er helt avgjørende for hvor godt samfunnet takler en krise. Derfor var det svært givende å kunne snakke med så mange relevante personer om avgjørende handlingsvalg mens vi så koronakrisen bredte seg, sier Bergesen om forrige sesong.
- Nå som vi har fått etablert Kommunikasjonspodden som en viktig faglig podkast med en journalistisk utforskende form, er det spennende å kunne forfølge alle de andre temaene både kommunikasjonsfolk og samfunnet ellers møter hver dag, sier han.
Etterlengtet
De seks første episodene har totalt fått godt over 6000 nedlastinger. Den mest hørte har over 1400 nedlastninger.
- Det er også gledelig å se at lytterne i snitt hører 70 prosent av episoden. Tilbakemeldingene vi får fra lyttere har også vært veldig gode - det er mange som forteller at de har savnet en podkast om kommunikasjon, sier Mellum.
Les mer om Kommunikasjonspodden og innholdet i de seks første episodene.