Nye etiske prinsipper for kommunikatører
Kommunikasjonsforeningen har vedtatt nye etiske prinsipper for sine medlemmer. - Jeg føler at vi nå har satt en høyere standard for hva vi mener er godt skjønn for en kommunikatør, sier styreleder Gro Bogen Nilsen (bildet).
Begrep som "konfidensialitet" er ute, mens "åpenhet" og "innsyn" er kommet inn. Kommunikasjonsfolk er forventet å bidra til "forståelse og den opplyste samtalen". Det står eksplisitt i de nye etiske prinsippene som Kommunikasjonsforeningen vedtok 14. november.
- Jeg føler at vi nå har satt en høyere standard for hva vi mener er godt skjønn for en kommunikatør. Det må ses i lys av den endrede konteksten vi lever i, sier Gro Bogen Nilsen, og utdyper:
- Vi lever i et samfunn der vi mottar informasjon som ikke nødvendigvis er sann. Det vil si at ansvaret for at informasjonen som kommer ut til innbyggere og brukere er riktig og balansert, er enda viktigere enn før. Vi mener kommunikatører har et ansvar her, og de nye etiske prinsippene tydeliggjør dette ansvaret og vår rolle.
Trengte oppdatering
Bakgrunnen for endringen av de etiske prinsippene, var et ønske fra organisasjonen om å få prinsipper som er både er tydeligere og mer i tråd med dagens virkelighet enn de forrige, som var fra 2007.
- Vi har beholdt mye, vi hadde et godt utgangspunkt. Men også punktet om ansvarlighet knyttet til metoder, analyse og brukerdata, er nytt. Vi har også vektlagt at man skal være åpen om bindinger og metoder, sier Bogen Nilsen.
Det har vært noe diskusjon internt om enkelte av punktene, som at man skal "gi så fullstendig informasjon som mulig".
- Forventer dere at alle medlemmene følger prinsippene i sitt arbeid, eller er de ment som et ideal å strekke seg etter?
- Jeg tror det viktigste er at man har prinsipper som er positivt veiledende. Prinsippene er overordnet, og det må være rom for personlig tolking. Men det første punktet forteller tydelig hvor vi setter standarden, mener Bogen Nilsen.
Her er de nye etiske prinsippene:
Kommunikasjonsforeningens medlemmer skal balansere virksomhetens mål og samfunnets krav og forventninger ved å utøve kommunikasjonsfaget med åpenhet og integritet. En kommunikasjonsmedarbeider skal: Kommunikasjonsforeningens etiske prinsipper
Veileder i vanskelige saker
Kommunikasjonsforeningens etiske råd la fram sitt forslag til nye etiske prinsipper for Landsmøtet i april 2019. Der ble det imidlertid besluttet at forslaget skulle revideres, og Lokallagsledersamlingen fikk mandat til å vedta nye prinsipper. Sentralstyret har ledet arbeidet med revideringen, og forslaget ble sendt på høring til alle lokallagene.
- Jeg håper denne prosessen har satt fokus på de etiske prinsippene. Jeg regner ikke med medlemmene ser på disse hver dag, men hvis det oppstår en vanskelig sak, kan man hente argumenter fra de etiske prinsippene, sier Gro Bogen Nilsen.
Som styreleder og leder av Etisk råd oppfordrer hun medlemmene til å komme med innspill på hvilke etiske utfordringer de opplever i hverdagen.
- Når vi får se hvor skoen trykker, kan vi i Etisk råd lage konkrete kurs, eksempelbank eller en veileder, for å bidra til å innarbeide prinsippene.
Siste saker
Har du lest disse?