Zynk er Årets PR-byrå 2018
Zynk inntar førsteplassen som Årets PR-byrå i Byråprofil 2018 - for første gang alene på toppen. Se alle resultatene fra byråundersøkelsen her.
Zynk er PR-byrået med best omdømme i 2018, viser årets utgave av undersøkelsen Byråprofil. Det er første gang Zynk står helt alene på toppen av pallen - i 2014 delte de førsteplassen med Trigger. På scenen i år var det daglig leder Anniken Haugen Jebsen og partner Claus Sonberg (bildet) som mottok prisen.
– Det er ikke veldig overraskende at Zynk er på topp i år. De har ligget høyt i flere omganger. De siste årene har de klart å posisjonere seg og være synlige på et fagområde som er i tiden, nemlig stordata, påpeker Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
Det er svar fra medlemmene i Kommunikasjonsforeningen, Inma og IKT Norge, samt fra annonsører, som utgjør datagrunnlaget for Byråprofil.
Mangeårig PR-vinner Trigger har måttet si opp deler av staben og gikk med underskudd i fjor. De faller ned fra toppen, men ikke lenger enn til en andreplass.
– Jeg registrerer at det er de samme PR-byråene som ligger på topp år etter år, kun med mindre endringer i plasseringene. Det viser at de er stabile, leverer godt og har fornøyde kunder, mener Manus.
Plass | Årets PR-byrå | 2017 |
1. | Zynk | (2) |
2. | Trigger | (1) |
3. | Geelmuyden.Kiese | (3) |
4. | Corporate Communications | (-) |
5. | Apeland | (4) |
5. | Burson Cohn & Wolfe (tidl. Burson Marsteller | (-) |
(-) = Ny på topp 5
Trigger faller imidlertid ut av topp 10-listen på totalrangeringen Årets byrå, der de i fjor lå på fjerdeplass. Zynk er det eneste PR-byrået som klarer å komme seg inn på den totale topp 10 i år - på en delt tiendeplass. Det er ned fra fjorårets sjetteplass.
– At det kun er ett PR-byrå på topplisten totalt, skyldes kanskje at de fremstår som mer introverte enn både reklame- og mediebyråene, mener Ingvar Sandvik fra Kantar, som har gjennomført undersøkelsen for Kampanje.
– Det er et hemmelighetsslør over PR-byråene. Man vet ikke alltid helt hva de jobber med, det er ikke alltid man vet hva som ligger bak et medieoppslag for eksempel. PR byråene er kanskje ikke så frempå med å by på seg selv og offentliggjøre kunder og case de jobber eller har jobbet på. Reklame- og mediebyråene er mer tilstede i ulike fora, mener Sandvik.
Try Årets byrå
Det er nok en gang Try som tar seieren i totalrangeringen - foran Pol og Anti, nøyaktig som i fjor.
Flere av mediebyråene har klart å komme seg høyt opp på listen i år. Starcom og Carat klatrer veldig, i likhet med reklamebyrået Kitchen.
– Mediebyråene som gruppe får litt bedre score i år sammenlignet med i fjor, kommenterer Sandvik.
– Ser vi i ANFOs «Den store annonsørundersøkelsen» ser vi at mediebyråene i større grad blir ansett som en viktig strategisk samarbeidspartner. Medievalget blir stadig mer komplekst, og annonsørene selv har ikke mulighet til å følge denne delen av kommunikasjonsinnsatsen tett nok i tillegg til alle andre oppgaver en markedsavdeling har, mener han.
Plass | Årets byrå (totalt) | 2017 |
1 | Try | (1) |
2 | Pol | (2) |
3 | Anti | (3) |
4 | Red Media Consulting | (8) |
5 | Starcom | (-) |
6 | Netlife | (4) |
7 | Apt | (7) |
8 | Carat | (-) |
8 | Kitchen | (-) |
10 | Zynk | (6) |
10 | Anorak | (-) |
VG beste content-byrå
I tillegg til Årets PR-byrå, er det fire andre underkategorier. Den eneste av disse med en ny vinner i år, er Årets content marketing-byrå, der VG partnerstudio har klart å kapre førsteplassen fra Redink, som skyves ned til en andreplass.
På listen over beste digitale tjenestedesign-byrå, kommer Knowit i år inn på topp 5. Blant mediebyråene faller fjorårets sølvvinner Mood Communications ut fra topp 5. Ellers er det svært få endringer fra 2017.
Plass | Årets reklamebyrå | 2017 |
1. | Try | (1) |
2. | Pol | (2) |
3. | Anti | (3) |
4. | Kitchen | (5) |
5. | Anorak | (4) |
Plass | Årets content-byrå | 2017 |
1. | VG Partnerstudio | (3) |
2. | RedInk | (1) |
3. | Metro Branding | (4) |
Plass | Årets digitalt tjenestedesign-byrå | 2017 |
1. | Netlife | (1) |
2. | Apt | (2) |
3. | Knowit | (-) |
4. | Bekk | (3) |
5. | Making Waves | (5) |
Plass | Årets mediebyrå | 2017 |
1. | Red Media Consulting | (1) |
2. | Starcom | (3) |
3. | Carat | (4) |
4. | Mediacom | (5) |
5. | Vizeum | (5) |
Undersøkelsen er gjennomført på nett i oktober 2018 av Kantar Media for Kampanje. Undersøkelsen hadde 263 respondenter, fra Norges største annonsører, samt medlemmer av Kommunikasjonsforeningen, INMA og IKT Norge. Kun de som er involvert i kjøp av byråtjenester eller har god kjennskap til markedet, får vurdere byråer innenfor en gitt «byråklasse» Man må kjenne godt / noe til et byrå for å få evaluere det. Byråprofil har vært gjennomført blant norske annonsører siden 1970-årene.FAKTA Byråprofil
Rangeringen gjøres på bakgrunn av en beregnet indeks bestående av byråenes omdømme og kjennskap i markedet, hvor omdømme betyr desidert mest. Omdømme måles ved fem omdømmerelaterte spørsmål (TRIM). I tillegg vektes resultatene som ligger bak totalrangeringen i forhold til andelen kunder/ikke-kunder som har svart for hvert byrå.
Kilde: Kantar Media
Siste saker
Har du lest disse?