Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Skyggene bak sjefene på sosiale medier

Den største feilen du kan gjøre når du styrer sjefens konto på sosiale medier, er å ta over og styre alt. Et sterkt samarbeid mellom profilen og "skyggen" er hemmeligheten, i tillegg til å dyrke egenarten.<br><br><br>

Tekst: HANSINE KORSLIEN OG KRISTINE STRØMMEN   |  Foto: MATS LILLESUND
Publisert: 19. juni 2018

Det var noen av lærdommene de fikk med seg, de over 200 kommunikatørene som kom til Kulturhuset i Oslo for å høre hvordan "skyggene" bak sjefene i sosiale medier jobber. De fikk høre om metoder, strategi, samarbeid og fallgruver fra de tre paneldeltakere fra Venstre, NHO og byrået Sesong 1.

Skal du styre sjefens konto på sosiale medier, er det ifølge paneldeltagerne fire ting du i hvert fall må huske på:

1. Vær bevisst på avtrykket

Ledere er veldig bevisste på avtrykket som blir gitt i sosiale medier. Det krever at "skyggene" alltid må samarbeide tett med den man representerer.

«Jeg har aldri publisert noe uten at sjefen har sagt ja. Hun har kontrollen.» Ragnhild Aadland Høen, digital kommunikasjonsrådgiver i NHO.

2. Lær å håndtere kritikk

Alle synes det er ubehagelig med kritikk i sosiale medier. Men hvis dere tør å ta til motmæle, kan negative kommentarer bli en positiv erfaring. La dine støttespillere få komme til orde.

«Jeg har opplevd at når man tar kontakt med de som kommer med negative kommentarer, ble de veldig fort spake.» Sindre Horseby, Sesong 1.

«Vi skal være hyggelige og sympatiske. Ingen liker de sterke og slemme. Er man sterk, må man også være snill.» Ragnhild Aadland Høen, NHO.

Foto Mats Lillesund. Hvem styrer sjefens konti i sosiale medier
Ragnhild Aadland Høen (NHO), Thomas Lien (Venstre) og Sindre Horseby (Sesong 1) jobber med profilering av ledere i sosiale medier. (Foto: Mats Lillesund)

3. Ikke profiler deg selv

Det er ikke uetisk å ha en "skygge" bak lederprofiler i sosiale medier. Det er likevel viktig å være bevisst på oppdraget ditt. Du bør unngå å markedsføre deg selv parallelt.

«Det er ikke jeg som skal være i fokus, det er politikeren jeg jobber for.» Thomas Lien, kommunikasjonsrådgiver, Venstre

4. Du må være "på" og tillate spontanitet

Suksess i sosiale medier krever faktisk at du alltid er på og skaper engasjement. Det som kommer fra profilene, må ikke være for planlagt. Tillat spontanitet. Et godt tips er å få profilen til å fange øyeblikk som "skyggen" ikke får tak i.

«Jeg tror det er det sosiale medier handler om, at man er fleksibel, og gjør noe der og da.» Sindre Horseby, Sesong 1

Og til sist: Ingen kan være logget på hele tiden, så husk å unne deg sommerferie!


Hansine Kroslien og Kristine Strømmen er styremedlemmer i Kommunikasjonsforeningen Oslo og Akershus, som sto for arrangementet.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hva skjer i 2025?
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjonsfoto av krystallkule ute i naturen.
Hva skjer i 2025? –>

Vi har kikket inn i krystallkula og sakset fra trendrapportene.

Les Mer on Vet du hva emojiene betyr?
Målgrupper
For medlemmer
Vet du hva emojiene betyr? –>

Bruker du smilefjes og andre emojier i kommunikasjonsjobben? Da bør du kjenne målgruppen din godt.

Les Mer on Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett
Digitale kanaler
For medlemmer
Ida Jackson
Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett –>

– I fremtiden blir sosiale medier den mest sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon. Det mener forfatter, skribent og internettnerd Ida Jackson.