Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Talte på kinesisk PR-konferanse

- Vi håper på kinesiske deltagere og foredragsholdere til World PR Forum, sier Therese Manus, etter at hun var i Beijing for å tale og dele ut priser på en stor PR-konferanse.

Tekst: ANDERS RINGEN   |  Foto: 17PR
Publisert: 2. februar 2018

17PR.com er et av Kinas ledende kommunikasjonsnettverk, med en halv millionregistrerte brukere. På slutten av fjoråretarrangerte de en konferanse om global kommunikasjon. Der var blant annet Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen – i rollen som Secretaryi styret i Global Alliance for Public Relations and Communication Management.

Manus holdt en av åpningstalene på17PRs konferanse, delte ut PR-priser på Golden Flag Award og ble intervjuet av kinesisk media. Besøket så hun på som en gyllen mulighet til å promotere World PR Forum (WPRF) 2018 i Oslo i april.

Håper på kinesiske foredragsholdere og deltakere

– Vi jobber med å finne foredragsholdere fra Kina, og jeg håper det kommer kinesiske deltakere. Ulike perspektiver vil øke innsikten om kommunikasjonsfagets fremtid, spesielt med tanke på digitalisering og globalisering. Kina er enormt oppdatert på det digitale og har en arbeidskultur som fremstår som veldig ulik vår, sier hun. I Beijing besøkte Manus også Kinas største PR-byrå, BlueFocus, som har 100 kontorer og mer enn 6000 medarbeidere globalt, og Topline, et mindre byrå med 230 medarbeidere som har som målsetting å nå Kinas nye generasjon.

– Jeg har inntrykk av at den kinesiske kommunikasjonsbransjen er langt mer markedsorientert enn den norske, noe som kanskje er naturlig, gitt den politiske situasjonen. Det var også interessant å høre hvordan kinesiske byråer vokser hurtig og tilsynelatende har et fortrinn fremfor internasjonale byråer ved rekruttering av unge talenter.

Therese og kinesisk journalist
I BEIJING: Therese Manus ble intervjuet av en journalist fra Blue Whale Media.

Vil heve kvaliteten

Kan det være problematisk å involvere den kinesiske kommunikasjonsbransjen på WPRF, med tanke på hvor mye kontroll myndighetene har over sensur og personvern?

– Nettopp på grunn av kontroversene ved Kina, er det spesielt interessant dersom vi klarer å få foredragsholdere derfra. Kina kommer trolig til å bli enda viktigere for verden i fremtiden, og for en internasjonal konferanse som WPRF vil det være veldig spennende å ha et bidrag derfra.

– Fordelen med globalisering er en større forståelse og mer innblikk i andres verden. Vi har mye å lære av hverandre, og det håper og tror jeg vi får muligheten til på WPRF, sier hun.

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Samler markedsføring og kommunikasjon for bedre effekt
Markedskommunikasjon
Portrett Tina Rødahl.
Samler markedsføring og kommunikasjon for bedre effekt –>

Norsk Tipping har slått sammen markedsføring og kommunikasjonen til én avdeling. Det har ført til bedre beslutninger og et sterkere fagmiljø ifølge Tina Rødahl, direktør for merkevare og kommunikasjon.

Les Mer on Fredagsstafetten med Johanne Severinsen
Portrett av Johanne Severinsen.
Fredagsstafetten med Johanne Severinsen –>

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Johanne Severinsen, Senior kommunikasjonsrådgiver i Kunnskapsdepartementet.

Les Mer on – KI vil påvirke alt vi gjør
Kunstig intelligens
Portrettbilde av Marcus Husby i VG-redaksjonen
– KI vil påvirke alt vi gjør –>

– Halvparten av det vi gjør i dag, kommer vi ikke til å gjøre om to–tre år, sier Marcus Husby, redaksjonssjef for kunstig intelligens i VG.