Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

Vant masterstipend - les om resultatet

Andrea Björgólfsdóttir mottok i fjor vårt masterstipend for sin oppgave om innvandrerkommunikasjon under pandemien. Nå er den ferdig!

Publisert: 11. oktober 2023

Det var en aha-opplevelse under praksisperioden hennes i Helsedirektoratet som ga ideen til masteroppgaven.

– De hadde nylig gjort en stor undersøkelse om hvordan innvandrere synes det var å forholde seg til restriksjoner og anbefalinger under pandemien, som gjorde stort inntrykk på meg, forklarer Andrea.

Situasjonen i hjemlandet til de som ble spurt, hadde stor betydning for hvordan pandemien ble opplevd.

– I rapporten snakket respondentene om faktorer som at i deres kultur var det unaturlig å holde avstand i kriser fordi da skulle man holde sammen, og at særlig de som kommer fra krig, uttrykte at det var vanskelig å være så opptatt av pandemien når det utspiller seg langt mer alvorlige ting i hjemlandet.  Å få et slikt innblikk inn i andres liv på den måten var en stor "eyeopener" for meg, som jeg visste jeg ville forske mer på.

Den kulturelle rammens betydning

For å begrense oppgaven tok Andrea særlig for seg norsk-pakistanere, da de var den innvandrergruppen som opplevde høyest smitte.

– Oppgaven har et spesielt fokus på kulturelle og religiøse faktorer, som viste seg å være viktig i store deler av innvandrerbefolkningen budskapsforståelse, sier hun.

Lege og sykepleier har en samtale med en pasient
Krisekommunikasjon
Korona-kommunikasjon: Ikke en spurt, men en maraton
Åpenhet om usikkerhet, innhamring av hoste- og håndhygiene og daglige oppdateringer. Undersøkelser viser at helsemyndighetenes kommunikasjon når frem. Folkehelseinstituttet er klare for kommunikasjonsmaraton, TV 2 innfører reiserestriksjoner for å ivareta samfunnsansvaret, mens forskere studerer pandemi-retorikken.
Les mer om Korona-kommunikasjon: Ikke en spurt, men en maraton

Et av funnene i oppgaven var at forståelse av helsemyndighetenes budskap, ikke virket som det største problemet. Problemene oppstod gjerne når individer ble tvunget til å velge mellom å følge helsemyndighetenes anbefalinger eller de kulturelle og religiøse normene til samfunnet de tilhørte.

– Å velge å avstå fra å dra i familieforsamlinger grunnet koronasymptomer, eller ved å følge koronarestriksjoner som regulerte hvor mange som kunne møtes, kunne føre til sosiale sanksjoner, sier Andrea.

Manglende kunnskap om krisekommunikasjon i ikke-vestlige land

Målet med Andreas masteroppgave var å bidra til at hele Norges befolkning får kommunikasjonen de trenger og har rett på når neste krise kommer. Hun etterlyser mer forskning på temaet:

– Én ting som overrasket meg og gjorde meg ganske oppgitt, var at publikumsstudier om krisekommunikasjon primært er blitt utført i vestlige land, noe som kan ha resultert i et ensidig fokus med vestlige perspektiver i håndtering av kriser.

Hun viser også til at Helsedirektoratet justerte kommunikasjonen underveis, basert på erfaringene som ble gjort.

– Helsedirektoratet samlet inn mye innsikt under pandemien, og man kan se en stor utvikling i hvordan de kommuniserte under pandemien.

Apotek som er i ferd med å stenge. Mørkkledd person foran hyller med medisiner.
Krisekommunikasjon
Våre artikler om kommunikasjon i koronatid
De siste ukene har vi skrevet mye om krisekommunikasjon, internkommunikasjon og utfordringene ved at mange jobber fra hjemmekontor. Her har vi samlet alle artiklene og innleggene.
Les mer om Våre artikler om kommunikasjon i koronatid

Selvtillitsboost og jobbjakt

Skal du i gang med egen masteroppgave? Andrea anbefaler alle kommunikasjonsstudenter å søke stipendet vårt.

– Det var rett og slett et skikkelig selvtillitsboost og gjorde meg veldig motivert til å skrive oppgaven, sier hun.

Nå som hun er ferdig står jobbjakt i Oslo for tur.

– Drømmejobben er enten byrå eller en kul kommunikasjonsavdeling.

Stipend til masterstudenter

Tar du en master i PR og kommunikasjon? Kommunikasjonsforeningen vil oppmuntre flere masterstudenter til å skrive oppgaver om faget vårt. Kommunikasjonsstudenter på masternivå er velkomne til å søke stipend uavhengig av hvilket studiested de tilhører.

Les mer om søknad og frist