Lederkommunikasjon: Nye tider, nye krav, nye muligheter
- Onsdag 25. okt. kl. 10:00 - Torsdag 26. okt. kl. 16:00
- Hotel Riviera, Bernt Ankers gate 2, Moss
- Pris: 16 990 kr for medlem, 18 990 kr for ikke-medlem
Lederkommunikasjon: Nye tider, nye krav, nye muligheter
Et seminar om «alt det nye» og hvordan vi kan kommunisere om det
AI, Chat GPT, ESG, grønnvasking, sosial bærekraft, kanselleringskultur, LGBTQ, podkast...
Det er mye du og din leder må ta hensyn til når dere skal kommunisere i 2023. Men også mange muligheter. På dette seminaret får du en innføring i flere aktuelle temaer, og råd og inspirasjon til hvordan du og din leder kan forstå, handle og kommunisere bedre rundt de aktuelle temaene.
Seminaret bygger på kurset «Bedre lederkommunikasjon» og passer for kommunikasjonsledere fra offentlig, privat og frivillig sektor. Det vil være en blanding av foredrag, diskusjon og refleksjon – og du får også anledning til å lufte dine tanker og erfaringer med proffe innledere og de andre deltakerne, som trolig jobber med mye av det samme som deg.
Program (oppdateres fortløpende)
Kursdag 1: Onsdag 25. oktober
Tema: Kultur for lederkommunikasjon
Introduksjon
Nils M. Apeland, kommunikasjonsrådgiver i Bedre Kommunikasjon AS.
Kl. 10 Hva din leder kan gjøre for å kommunisere mer og bedre
Nils Apeland, rådgiver i Bedre Kommunikasjon
- Hvorfor god lederkommunikasjon er mer kritisk enn noen gang
- Hvordan skape en kultur for god kommunikasjon internt?
- Hvordan skape arenaer for aktiv lytting og involvering?
Nils Apeland har 30 års erfaring som kommunikasjonsrådgiver. Han har variert erfaring, har blitt tildelt flere priser og utmerkelser, og har jobbet i byråer som Apeland, First House og Storm. I syv år underviste han i PR-fag ved BI og Høyskolen Kristiania, og han har ofte kurs og veiledning for ledere. Nils er kjent for tydelig kommunikasjon og konkrete råd, og kjenner til mange sektorer og bransjer.
Pause
Kl. 12.30: Lunsj
Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, tidl. Sykehuset Innlandet.
Kl. 13.30 Inne eller ute? Hvordan bruke lederen best?
Astrid Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten
- Internt eller eksternt: Hvor er det viktigst for lederen å levere?
- Hvordan skape reell åpenhet i kontroversielle saker?
- Lederkommunikasjon i «nye» kanaler – suksesser og mislykkede forsøk...
Astrid Mjærum er en respektert leder og kommunikator med bakgrunn fra Statens lånekasse, Sykehuset Innlandet og nå Skatteetaten. I dette foredraget deler hun sine viktigste erfaringer fra ulike endringer og operasjoner hun har vært med på de siste årene. Hun vil også dele erfaringer fra hvordan hun har jobbet med skattedirektørens kommunikasjon, blant annet med podkast.
Petter Gulli, bærekraft-ekspert
Kl. 15.00 Tema: Bærekraft og det grønne skiftet
Hvordan kommunisere troverdig om bærekraft?
Petter Gulli, bærekraft-ekspert
- Hva handler det grønne skiftet om for virksomheter nå?
- Hvordan bør virksomheter og ledere kommunisere om bærekraft?
- Hvordan unngå å bli anklaget for grønnvasking?
Petter Gulli brenner for hvordan virksomheter bør kommunisere om det grønne skiftet. Han har flere tiår bak seg i reklame og er kjent for sine skarpe presentasjoner og energiske formidling. Petter brukes av Kampanje til master-klasser innen bærekraftkommunikasjon. I dette foredraget viser han hvor kommunikasjon rundt det grønne skiftet står nå – og hvilke muligheter og fallgruver som finnes.
Pause
Arman Vestad, rådgiver og foredragsholder
Modige ledere gjør gull av hull
Arman Vestad, rådgiver og foredragsholder
- Hva skal til for at en kriminell rusmisbruker får seg en normal jobb?
- Hva kreves av ledere for å tørre å ansette utradisjonelt?
- Hvordan kan virksomheter kommunisere rundt inkludering i rekruttering?
Arman Vestad vokste opp i en helt normal familie. Likevel følte han seg utenfor. Han fant veien inn i et miljø med vold, våpen, penger og narkotika. Likevel har han i dag et normalt liv. I dette foredraget forteller han hvordan det gikk galt i starten, men hva som gjorde at livet endret seg og hvordan noen helt konkrete handlinger endret livet hans fullstendig.
Kl. 17.30: Slutt på faglig program
Mulighet for å besøke hotellets spa
Kl. 19.30: Felles middag
Kursdag 2: Torsdag 26. oktober
Kl. 09.00 Hva tar vi med oss fra i går?
Claus Sonberg, kommunikasjonsdirektør i Statkraft
Kl. 09.30 Lederkommunikasjon under press
Claus Sonberg, kommunikasjonsdirektør i Statkraft
- Erfaringer fra «bakrommet» i mediestormer og kriser
- Omdømme og resultater: Hva legger de fleste ledere mest vekt på?
- Hvordan blir du lederens fortrolige rådgiver?
Claus Sonberg er en av Norges mest erfarne og anerkjente kommunikasjonsrådgivere. Med lang fartstid fra Burson-Marsteller, TV2, SAS, Zynk og nå Statkraft har han både dyp innsikt og et skarpt blikk for hvordan norske ledere kommuniserer – på godt og vondt. I dette foredraget vil han dele sine viktigste erfaringer fra flere «skarpe situasjoner» der han har sittet som toppledelsens høyre hånd.
Pause
Sherry Hakimnejad, mangfoldsleder
Kl. 11.00 Tema: Mangfold og inkludering
Hvordan bør vi kommunisere rundt mangfold?
Sherry Hakimnejad, mangfoldsleder
Hvordan står det til med mangfoldkommunikasjonen i Norge?
- Hvordan bør virksomheter kommunisere om mangfold?
- Kan man snakke åpent om etnisitet, språk og religion på jobben?
- Språklige og kulturelle snubletråder og hvordan å unngå feil budskap
Sherry Hakimnejad har to bachelor-grader og erfaring fra å være brobygger mellom offentlige og private virksomheter. I 2012 startet hun Kompass & Co, et selskap som kobler sammen et miljøproblem (matsvinn) og et samfunnsproblem (utenforskap blant unge). Sherry vil dele erfaringer og komme med konkrete råd til hvordan å få til bedre mangfold og inkludering i praksis.
Kl. 12.00: Lunsj
Kl. 13.00 Erfaringsdelin: Hvordan kommunisere troverdig rundt ESG-temaer?
Imac Zambrana, førsteamanuenis ved Universitetet i Oslo
K. 14.00 Tema: Kunstig intelligens
Menneske eller maskin - hvem gjør hva best i framtiden?
Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo
- Hvilke oppgaver kan vi forvente at kunstig intelligens skal ta seg av framover?
- Hva bør maskinene gjøre og hva bør mennesker gjøre?
- Hva vil være et troverdig budskap til menneskene i din organisasjon?
Imac Zambrana er forsker ved Universitetet i Oslo og har en doktorgrad i utviklingspsykologi. Hun tar for seg menneskekomponenten i menneske+maskin-ligningen, og forteller hvordan vi kan og bør videreutvikle oss som mennesker og organisasjoner i en tid hvor maskiner tar over flere og flere arbeidsoppgaver. Foredraget avsluttes med spørsmål og diskusjon.
Kl. 15:30: Oppsummering – hva tar du med deg hjem?
Kl. 16.00: Slutt
Hotel Riviera
Seminaret gjennomføres på Hotel Riviera.
"Reisen startet vi når vi funderte om hvorfor man skal nøye seg med en riviera når man kan få inspirasjon fra verdens ulike rivieraer og skape en plass med feriefølelse året rundt.
I et samarbeid mellom Høegh Eiendom og Norwegian Hospitality Group skapes en ny hotelldestinasjon på Verket, den tidligere tomten til Moss Jernverk. En ny bydel med boliger, kulturtilbud, handel og næring danner et helt nytt sentrum i Moss, og festen starter 22.mai 2023 med åpningen av Hotel Riviera. 172 rom, romslige konferanse- og selskapslokaler, restaurant og bar direkte ut mot en ny strandpromenade og en topp-etasje med spa og velvære som skuer ut over fjorden.
Hotel Riviera kommer til å gjøre stas på navnet sitt!"
.
Deltakerprisen inkluderer overnatting med frokost, lunsj, 3-retters middag (inkl. to enheter) og tilgang til spa.
Målgruppe
- kommunikasjonsledere fra offentlig, privat og frivillig sektor