Kurs: Strategisk planlegging og måling av kommunikasjon
Kursdager er 10. OG 12. desember!
Svein Inge Leirgulen
Svein Inge jobber som kommunikasjonsdirektør for Tekna og er styreleder i Kommunikasjonsforeningens sentralstyre.
Slik viser du verdien av kommunikasjon
Lær hva som skal til for å lage en god virksomhetsstrategi og hvordan kommunikasjonsstrategien bør formes etter denne. Du lærer også hvordan du best planlegger strategisk, definerer tydelige kommunikasjonsmål og målekriterier, og hvordan du viser effekten og verdien av kommunikasjonsjobben. Som grunnlag brukes Barcelonaprinsippene 3.0, AMECs integrerte rammeverk og mange flere intuitive modeller som du kan bruke i egen kommunikasjonsavdeling. Målet er at du skal lære å jobbe tydeligere, smartere og mer med det som faktisk er riktig og viktig.
Pensumet er omfattende, og kurset er intenst med en kombinasjon av teori, metoder og mange praktiske og realistiske oppgaver.
Sentrale emner:
- Hvordan strategien, kommunikasjonsstrategien og handlingsplaner kan forbedres med struktur, smarte mål, bedre planlegging, standardiserte evalueringer og rapportering til ledelsen.
- Hvordan prioritere hva som er det viktige og riktige kommunikasjonsarbeidet – og hvordan forankre dette hos ledelsen.
- Hvordan unngå å måtte gjøre formålsløse forventinger og bestillinger fra organisasjonen.
- Hvordan oversette virksomhetsstrategien til kommunikasjonsstrategi gjennom bruk av målhierarki og smarte målsettinger
- Hvordan bruke AMECs integrerte rammeverk for evaluering og måling av effekt
- Hvordan synliggjøre verdien av kommunikasjonsarbeidet
Læringsmål:
Du lærer å bruke metoder på norsk som er effektive for å bygge strategi, kommunikasjonsstrategi, og handlingsplan, samt å prioritere, formulere smarte mål, målstyre og synliggjøre effekten av kommunikasjonsarbeidet.
Målgruppe:
Alle kommunikatører i både privat og offentlig sektor.
Praktisk info:
- Prisen inkluderer ikke evt. overnatting.