Nettkurs: Strategisk analyse av sosiale medier
- Torsdag 27. feb. 2025 kl. 12:00 - 15:00
- Teams
- Pris: 3 199 kr for medlem, 5 199 kr for ikke-medlem
Læringsmål:
- Forståelse for viktigheten av å jobbe målrettet og fokusert med sosiale medier, for eksempel Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok
- Evne til å etablere gode rutiner for hvilke analyse og målinger som skal gjøres når, og hva de ulike skal brukes til
- Oversiktg over flere aktuelle verktøy for måling, i tillegg til en grunnleggende forståelse for hva innsikten i de ulike sosiale kanalene betyr
- Etablere et godt grunnlag for tydelige og gode refleksjoner knyttet til innhold publisert i sosiale medier
- Vurdere innhold som har gjort det bedre eller dårligere enn deres eget snittnivå, og ta valg for videre utvikling basert på refleksjoner knyttet til dette
Kursinnhold:
Strategiske valg for måling og analyse:
- Hvorfor er det viktig å følge med på resultatene av innholdet vi publiserer?
- Når bør vi ikke måle og lage rapporter?
- Hvordan etablere gode rutiner for måling og analyse i en hektisk hverdag?
- Tydeliggjøre målsetting og hva vi ønsker å oppnå
Kartlegge og avklare behov:
- Hva bør måles når og hvorfor?
- Hvilke tall hentes ut fra hvor, og hva betyr de ulike tallene?
- Ulike verktøy til ulike behov:
- De sosiale kanalenes egne innsikt
- Egenutviklede analyseskjemaer
- Verktøy som Sprout Social, FanpageKarma og dets like
- Ulik frekvens og ulik type måling, for ulike behov:
- Ukentlige analyser - for å utvikle innholdet vårt til å gi best mulig resultater
- Månedlig rapporter - for å se det store bildet og trekke de store linjene
- Kvartalsvise rapporter - Utvikle innholdet vårt via det store bildet
Målgruppe:
- Dette kurset er egnet for alle personer som jobber med sosiale medier i sin virksomhet, og som ønsker å lære mer om å analysere og måle resultatene av innholdet som deles, for å oppnå stadig bedre resultater.
Om kursholderen:
Astrid Valen-Utvik er siviløkonom fra NHH og blant de første i landet som startet et kommunikasjonsbyrå innen sosiale medier, Valen-Utvik AS, i 2009. Astrid er en tydelig stemme i fagmiljøet, og en av landets mest etterspurte foredragsholdere innen sosiale medier. I 2012 ble hun av Hegnar Media kåret til en av Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon, i 2017 ble hun kåret til årets sosiale medie-personlighet under Social Media Days og i september 2022 ga hun ut sin første fagbok: "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier". Hun holder foredrag, kurs, workshops og rådgir virksomheter i hele Norge, samt leverer innhold til Valen-Utviks medlemsportal, VU Kompetanse.
Astrid Valen-Utvik er en av Norges mest anerkjente foredragsholdere, kursholdere og rådgivere innen sosiale medier, og er en av de tydeligste stemmene i fagmiljøet rundt sosiale medier.
Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.
Priser og påmelding
Som medlem får du alltid rabattert pris.
Kurset er åpent for alle, men du har to valg:
- Meld deg på uten å være medlem.
- Bli medlem og få rabatt fra første stund. Melder du deg inn samtidig som du melder deg på får du arrangementet til medlemspris. Medlemskap koster 2150 kr i året. Melder du deg inn etter januar trekker vi fra månedene som har gått.