Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Illustrasjon av en mobil med mange apper.
Digitale kanaler
Strategi og måling

Nettkurs: Strategisk analyse av sosiale medier

  • Torsdag 27. feb. 2025 kl. 12:00 - 15:00
  • Teams
  • Pris: 3 199 kr for medlem, 5 199 kr for ikke-medlem
Er det viktig å måle antall følgere eller likes? Hva slags analyseverktøy bør vurderes, og hvorfor? Hvilke tall bør vi følge med på, og hva er egentlig godt engasjement i sosiale medier nå? Det å jobbe målrettet med sosiale medier, gjør at vi kan være mer fokuserte og jobbe stadig bedre med å utvikle innholdet i sosiale medier, som igjen gir oss bedre og bedre resultater i form av økt rekkevidde og engasjement. Ikke minst sikrer det at vi har gode, konstruktive svar når sjefen ber om rapport for ressursene brukt på sosiale medier. 

Læringsmål:

  • Forståelse for viktigheten av å jobbe målrettet og fokusert med sosiale medier, for eksempel Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok
  • Evne til å etablere gode rutiner for hvilke analyse og målinger som skal gjøres når, og hva de ulike skal brukes til 
  • Oversiktg over flere aktuelle verktøy for måling, i tillegg til en grunnleggende forståelse for hva innsikten i de ulike sosiale kanalene betyr 
  • Etablere et godt grunnlag for tydelige og gode refleksjoner knyttet til innhold publisert i sosiale medier
  • Vurdere innhold som har gjort det bedre eller dårligere enn deres eget snittnivå, og ta valg for videre utvikling basert på refleksjoner knyttet til dette 

Kursinnhold:

Strategiske valg for måling og analyse:

  • Hvorfor er det viktig å følge med på resultatene av innholdet vi publiserer? 
  • Når bør vi ikke måle og lage rapporter? 
  • Hvordan etablere gode rutiner for måling og analyse i en hektisk hverdag?
  • Tydeliggjøre målsetting og hva vi ønsker å oppnå 

Kartlegge og avklare behov: 

  • Hva bør måles når og hvorfor? 
  • Hvilke tall hentes ut fra hvor, og hva betyr de ulike tallene? 
  • Ulike verktøy til ulike behov:
    • De sosiale kanalenes egne innsikt
    • Egenutviklede analyseskjemaer
    • Verktøy som Sprout Social, FanpageKarma og dets like
  • Ulik frekvens og ulik type måling, for ulike behov: 
    • Ukentlige analyser - for å utvikle innholdet vårt til å gi best mulig resultater
    • Månedlig rapporter - for å se det store bildet og trekke de store linjene 
    • Kvartalsvise rapporter - Utvikle innholdet vårt via det store bildet 

Målgruppe:

  • Dette kurset er egnet for alle personer som jobber med sosiale medier i sin virksomhet, og som ønsker å lære mer om å analysere og måle resultatene av innholdet som deles, for å oppnå stadig bedre resultater. 

Om kursholderen:

Astrid Valen-Utvik er siviløkonom fra NHH og blant de første i landet som startet et kommunikasjonsbyrå innen sosiale medier, Valen-Utvik AS, i 2009. Astrid er en tydelig stemme i fagmiljøet, og en av landets mest etterspurte foredragsholdere innen sosiale medier. I 2012 ble hun av Hegnar Media kåret til en av Norges mektigste kvinner innen medier og kommunikasjon, i 2017 ble hun kåret til årets sosiale medie-personlighet under Social Media Days og i september 2022 ga hun ut sin første fagbok: "Hvordan oppnå suksess i sosiale medier". Hun holder foredrag, kurs, workshops og rådgir virksomheter i hele Norge, samt leverer innhold til Valen-Utviks medlemsportal, VU Kompetanse.

Om kursholderen

Astrid Valen-Utvik er en av Norges mest anerkjente foredragsholdere, kursholdere og rådgivere innen sosiale medier, og er en av de tydeligste stemmene i fagmiljøet rundt sosiale medier.


Kurset gjennomføres direkte via Microsoft Teams og det blir ikke delt et opptak i ettertid. Deltakere vil få mer praktisk informasjon rundt pålogging m.m. før kursstart.

Priser og påmelding

Medlem
3 199 kr

Som medlem får du alltid rabattert pris.

Ikke Medlem
5 199 kr

Kurset er åpent for alle, men du har to valg:

  • Meld deg på uten å være medlem.
  • Bli medlem og få rabatt fra første stund. Melder du deg inn samtidig som du melder deg på får du arrangementet til medlemspris. Medlemskap koster 2150 kr i året. Melder du deg inn etter januar trekker vi fra månedene som har gått.

Les mer om medlemskap

Mer fagpåfyll?

Kommende kurs
Kunstig intelligens
23. januar 2025
Nettkurs: Copilot
Teams
Venteliste
Etikk og samfunnsansvar
4. februar 2025
Nettkurs: Hvordan kommunisere godt når det dukker opp et varsel?
Teams
Flere kurs