Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

DIGITALT - Faglig frokost: Meta vil bruke alt du har postet til å trene opp kunstig intelligens

  • Tirsdag .2024 kl. 08:30 - 09:15
  • Digitalt
  • Pris: Gratis for medlem

Anne-Lise Mørch von der Fehr
Portrett av Kommunikasjonsforeningens nye daglige leder Anne-Lise Mørch von der Fehr.

Daglig leder i Kommunikasjonsforeningen og programleder i Faglig frokost.

EKSTRASENDING!

Meta vil trene opp kunstig intelligens på dine og mine bilder, innlegg og kommentarer fra Facebook og Instagram. Alle som har konto i Metas kanaler, risikerer at alt de har publisert, blir brukt – med mindre de protesterer innen en svært kort frist.

Personvernvilkårene er knyttet opp til personlige brukere. For å kunne reservere deg, må du derfor være logget inn som privatperson. Det er fortsatt ikke tydelig hvordan innhold delt på bedriftssider kan unntas fra KI-treningen. Vi vet heller ikke hvilke tjenester Meta planlegger å trene med våre data.

Forbrukerrådet har klaget inn Meta til Datatilsynet og bedt om et hastevedtak som stopper Metas planer fram til lovligheten av dem er avklart. Forbrukerrådet mener at Meta vil bryte med gjeldende regler for personvern og aktivt samtykke.

Vi vet ikke, og har også problemer med å forutse, hvilke konsekvenser Metas KI-trening kan få for den enkelte. 

Dette gjør at diskusjonen om hvorvidt det er riktig av virksomheter og bedrifter å bruke Facebook, igjen blir aktuell. Kan og skal vi bidra til å "fôre trollet" med mer data de bruker på måter europeiske tilsyn mener skjer ulovlig etter EUs regler?

Vebjørn Søndersrød er advokat, partner i Advokatfirmaet Føyen og ekspert på personvern og digitale tjenester. I studio møter han Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet. Sammen med daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, vil de diskutere hva Meta har lov til i Norge og hvordan vi bør forholde oss til det når vi vurderer hvilke kanaler vi skal bruke i vårt kommunikasjonsarbeid.

Faglig frokost er inkludert i ditt medlemskap i Kommunikasjonsforeningen.
Opptak fra tidligere episoder finner du her (krever innlogging).

Priser og påmelding

Kommende kurs

Strategi og måling
5. februar 2025
Effekt – Et program for deg som vil arbeide mer strategisk
Oslo
Digitale kanaler
27. februar 2025
Nettkurs: Strategisk analyse av sosiale medier
Teams
Flere kurs