Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Kommunikasjonsforeningens historie

Kommunikasjonsforeningen har røtter tilbake til 1949 og stiftelsen av Den Norske Public Relation Klubb.

Publisert: 12. november 2024

Her er finner du en oversikt over viktige årstall og datoer i foreningen og fagets historie i Norge:

1949: Starten 

Det Norske Public Relations Klubb stiftes. Hans Olav var klubbens første formann og jobbet som leder for Utenriksdepartementets pressetjeneste. Klubben hadde ti medlemmer, ni menn og en kvinne. 

Ti år senere er medlemstallet økt til 43. Alfhild Hovdan, daværende turistsjef i Oslo, er fortsatt det eneste kvinnelige medlemmet. 

Etter 20 år hadde foreningen 140 medlemmer og opprettet et lokallag i Bergen. 

1972: Nytt navn 

Foreningen endrer navn til Norsk Public Relations forening. Henrich Nissen-Lie, formann fra 1970 til 1973, var pådriver for et bedre kurs- og utdanningstilbud i faget. Han grunnla også Høstseminaret i 1967. 

1975: Offentlig organisering 

Informatører i offentlig sektor hadde et sterkt behov for en egen interesseorganisasjon. Forum for Offentlig Informasjon (FOI) ble opprettet på grunn av et behov for faglig samling, uklare retningslinjer for informasjonsarbeidet, dårlig koordinering, samt manglende tilbud om spesialutdanning i kommunikasjon og informasjon. 

1982: Informasjonsforeningen 

Norsk Public Relations forening slo seg sammen med Norske Bedriftavisers Redaktørforening og ble til Norsk Forening for Informasjon og Samfunnskontakt (FOI), også kalt Informasjonsforeningen. Sju år senere feiret de 40-års jubileum og hadde over 700 medlemmer. 

2000: Kommunikasjonsforeningen 

Norsk forening for Informasjon og Samfunnskontakt (FOI) og Informasjonsforeningen ble slått sammen. Den nye foreningen fikk navnet Norsk Kommunikasjonsforening, men ble ofte kalt Kommunikasjonsforeningen. Beslutningen ble tatt i 1999, men foreningen tredde i kraft fra 1. januar 2000. 

Foreningen hadde 2.300 medlemmer, og nå var det flere kvinner enn menn. 

Første valgte leder var Hans Wilhelm Gullestad. 

Foreningen hadde 11 lokallag som dekker alle landets fylker. 

Historien om Kommunikasjonsforeningen i fire deler

Øystein Pedersen Dahlen er studieprogramleder for Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon ved Kristiania. Han forsker særlig på norsk PR-historie og har skrevet historien om Kommunikasjonsforeningen i fire deler. Fjerde del kommer senere i høst.

Om du har informasjon eller dokumentasjon om den videre utviklingen av foreningen, ta kontakt med Øystein Pedersen Dahlen:

oystein.dahlen@kristiania.no

Etikk og samfunnsansvar
Del I: Regjeringens PR-klubb
Den ble kalt PR-klubben i begynnelsen. I starten var dette en lukket klubb for
maktapparatet, kontrollert av statsminister Einar Gerhardsen og hans folk.
Les mer om Del I: Regjeringens PR-klubb

Etikk og samfunnsansvar
Del 2: Opplysningstiden
Fra 1960 ble PR-klubben åpnet opp for næringslivsfolk og etter hvert undervisning, akademisk kunnskap og flere kvinner i foreningen.
Les mer om Del 2: Opplysningstiden

Etikk og samfunnsansvar
Del 3 (1982 – 2000): Gjennombruddet
På 1980-tallet fikk faget en tydeligere plass i offentligheten og internt i mange organisasjoner. Men debatten med journalistene ble også heftigere.
Les mer om Del 3 (1982 – 2000): Gjennombruddet

Del 4 (2000 - 2024): Digitale tider
På 2000-tallet dreide faget seg om omdømme, digitale kanaler og PR-byråenes rolle.
Les mer om Del 4 (2000 - 2024): Digitale tider