Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

Takk for innsatsen, [mottakerens navn]!

Det er umulig å ignorere et budskap du selv er en del av.

PUBLISERT: 27. april 2020

En morgen mottar du og dine mange tusen kolleger en e-post fra den nye konsernsjefen. Der ligger det en lenke til en personlig videohilsen. I filmen snakker hun direkte til deg og bruker ditt fornavn, og oppfordrer deg til å sende inn innspill til forbedringer i selskapet. Til slutt viser filmen at hun skriver inn din e-postadresse og trykker "send".

Når du selv er en del av fortellingen, er budskapet fra toppsjefen umulig å ignorere. Det fikk vi bekreftet da en stor norsk bank presenterte sin nye leder i en slik film, laget av Storm 121* ved hjelp av videofletteteknologi. Resultatet var et enormt engasjement i form av antall visninger og innsendte innspill. 

Et annet eksempel på teknologien i bruk kan du se her.

Få kommunikasjonsformer er så kraftfulle som én-til-én-kommunikasjon.

Få kommunikasjonsformer er så kraftfulle som én-til-én-kommunikasjon. Når mottakeren adresseres personlig og innholdet er tilpasset hans eller hennes behov, er effekten stor i form av engasjement og handling. Dessverre er det dyrt og ineffektivt. For store målgrupper har massekommunikasjon vært enklere og raskere. Ny teknologi endrer dette.

Innenfor markedsføring har man lenge sett at personalisering av innhold er veien å gå. For fem år siden viste en undersøkelse fra analyseselskapet Forrester at 94 prosent av de spurte markedsførerne så personalisering som viktig. Likevel rapporterte mer enn halvparten om store vanskeligheter med å implementere en mer personlig tilpasset kommunikasjonsform.

Portrett av Astri Kamsvåg som smiler, med armene i kors.
Internkommunikasjon
Slik lykkes du med internkommunikasjon
Internkommunikasjon er mye mer enn et intranett med nyheter og driftsmeldinger. Du som kommunikatør må vise hvordan god kommunikasjon internt kan brukes for at virksomheten skal nå sine mål. Her er ti råd på veien.
Les mer om Slik lykkes du med internkommunikasjon

Siden den gangen har teknologiutviklingen gitt dem flere og mer kostnadseffektive muligheter. Fra nyhetsbrev med tilpasset innhold, til personlige bursdagshilsener på Snapchat, unike årskavalkader fra Facebook og tilpassede anbefalinger fra Spotify, Netflix eller dagligvarebutikken. Dette skaper forventninger fra forbrukere om at innhold skal være relevant og personlig – uansett avsender og kanal. Forventningene bekreftes av tall fra Experian, som viser at 71 prosent av forbrukerne blir frustrerte over å møte generell massekommunikasjon.

Forventningene om personlig tilpasset kommunikasjon vil bre seg også til andre kanaler.

Vi har bare sett begynnelsen. «Personalisering» ble kåret til årets markedsføringord for 2019 av den amerikanske annonsørforeningen ANA. Begrunnelsen handlet om kundenes ønske om relevant og unik informasjon tilpasset deres behov. Det betaler seg også i form av bedre effekt:

  • Tilpassede «calls-to-action» gir 202 prosent høyere konverteringsfrekvens enn «calls-to-action» som er lik for alle besøkende (Hubspot)
  • Organisasjoner som personifiserer nettopplevelsene sine, opplever i gjennomsnitt 19 prosent salgsøkning (Monetate)
  • E-poster med elementer av personlig kommunikasjon har seks ganger høyere konverteringsrate enn generiske e-poster (Experian Marketing Services)

Forventningene om personlig tilpasset kommunikasjon vil bre seg også til andre kanaler. Et åpenbart neste steg er interne kommunikasjonskanaler, der vi opplever at mange store selskaper og organisasjoner i dag strever med å skape engasjement og interesse for nyheter fra toppledelsen.

I disse dager vanskeliggjør også hjemmekontor tilgangen til de faste interne kanalene, og vi ser at flere store virksomheter og organisasjoner svært effektfullt har kommunisert direkte én-til-én med sine ansatte med video distribuert på sms eller e-post. Denne bruken vil gjøre kommunikasjonen bedre og langt mer effektiv. 

*Marius Parmann er daglig leder i Storm Communications, hovedeier i Storm 121. 

Siste innlegg

Har du lest disse?

30.01.2025
Hvordan bruker Støre og Listhaug Facebook til å bygge sine politiske identiteter? –>

Begge forsøker å fremstå som autentiske på Facebook, men de bruker ulike fremgangsmåter for å bygge opp sin politiske identitet.

Hvordan bruker Støre og Listhaug Facebook til å bygge sine politiske identiteter?
02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet