11 tips for å lykkes i sosiale medier
Mange vred sin kommunikasjon til å bli enda mer digital og med enda større vekt på sosiale medier, da samfunnet stengte ned. Her er 11 erfaringer vi har gjort oss - bruk dem for å oppnå gode resultater i sosiale medier i 2021.
Astrid Valen-Utvik. Eier og strategisk rådgiver i Valen-Utvik AS.
1. Ha en strategisk tanke, bruk innholdsplan og mål resultater
Det er om mulig enda viktigere å ha en strategisk tanke om hvorfor din virksomhet skal være tilstede i sosiale medier, og på hvilken måte, i en situasjon som snur opp ned på hverdagen vår, slik pandemien har gjort. Du bør ha en strategi som sier hvilke forretningsmål sosiale medier skal bidra til at du når, og hovedformålet dine sosiale medie-kanaler har.
Mange har vridd mye av sin markedsføring og kommunikasjon til å bli enda mer digital og med enda større fokus på sosiale medier. Da er det viktig med en god innholdsplan. Og hvordan skal du gjennomføre innholdsproduksjon uten å dra ut og snakke med folk, ta bilder og lage videoer? Ikke minst er det viktig at du måler resultatene, slik at du hele tiden kan evaluere og justere, for å lage stadig bedre innhold, som gir deg mer effekt og gode resultater.
2. Tillit forblir viktig, og vi ønsker oss det ekte!
Jo mer ekte og ærlig vi kan fortelle historier i sosiale medier, jo bedre resultater (rekkevidde og engasjement) får vi. Og det er ikke så rart! Vi liker innhold som betyr noe, og som oppleves annerledes enn "den vanlige reklamen", som vi ikke lenger opplever at er særlig troverdig.
Har du et treningssenter som må stenge ned? Fortell ærlig om situasjonen, om at det er utfordrende og om hvordan du vil hjelpe dine kunder til å likevel holde seg aktive. Kanskje du kan by på videoer med øvelser medlemmene kan gjøre hjemme?
3. Story, story, story!
I 2020 fikk både LinkedIn og Twitter også story-formatet, og enda viktigere; vi erfarte at mange virksomheter fikk relativt gode resultater (visninger) ved å bruke story-formatet på Facebook. Stadig flere lager nå innhold unikt for story-formatet på Facebook, i stedet for å kun ha autopublisering fra story-innholdet på Instagram. Kanskje dette er året hvor du også skal utforske story-formatet på LinkedIn, og til og med Twitter?
En av grunnene til at story-innholdet får så gode resultater, handler blant annet om punkt 2 over her; det oppleves ofte mer troverdig og ekte, fordi vi som virksomheter tør dele små glimt fra hverdagen og innhold som ikke er så polert og "reklamete".
Hvem skal fortelle din virksomhets historier i story-format? Kanskje dette er året hvor dere har Instagram Story-take overs, og at ulike deler av bedriften får vist seg frem?
4. Ikke glem dialogen - sosiale medier er sosiale!
Vår erfaring fra 2020 er at dette ikke er så selvsagt i virksomheter som vi skulle tro. Sosiale medier skaper best resultater om du får etablert relasjoner og skaper dialog - ikke monolog. Ja, du må (og bør) svare på kommentarer. Noen har tatt seg tid til å gi deg oppmerksomhet, og da bør du gjøre mer enn å trykke like. Vær nysgjerrig, delta i dialogen – på ekte, og lytt til det følgerne dine sier.
Stadig får vi henvendelser fra virksomheter, influensere og andre, som mener at det å få rekkevidde og engasjement er mer og mer umulig. Vårt første spørsmål er da; "Okay, men hvor mye tid bruker du på å være i kanalen selv, på din virksomhets vegne? Hvor mange kommentarer legger du igjen hos andre? Hvor kjapt svarer du på kommentarer og direktemeldinger?"
Svarene er normalt ganske nedslående. Nei, det har vi ikke tid til, sies det. Men om vi tar oss tid til å lage innhold i sosiale medier (fordi vi mener det vil gi en effekt - som økt salg, bedre omdømme, økt merkevarekjennskap), ja, da bør vi også ta oss tid til å delta i dialogen som kommer.
5. Ikke legg alle eggene i sosiale medie-kurven
En kjip erfaring i 2020, var at videoer plutselig ikke fungerte – i det hele tatt – i desember. Videoposter fikk færre visninger enn om vi hadde oppdatert coverbildet på Facebook. Det var virkelig en merkelig opplevelse. Vi har mange teorier på hvorfor dette skjedde (bl.a. veldig mye konkurrerende videoinnhold i desember, eller de evinnelige julekalendrene?). Det viktigste er uansett; sånne ting kan skje. Det er noen andre som styrer disse plattformene. Enten det skjer bevisste endringer fra Mark Zuckerberg og co, eller vi som bruker plattformene endrer våre vaner, er det viktig at vi som virksomheter har alternative måter å være i dialog med kunder og følgere på.
Du har sikkert en nettside, men har folk mulighet til å registrere seg på en epostliste? Sender dere ut nyhetsbrev? Det anbefaler vi, om det ikke allerede er på plass. Om du brått ikke får samme effekt av å publisere et innlegg på din facebookside som du er vant til, er det fint å ha andre måter å komme i kontakt med din potensielle kundegruppe.
6. Ikke tro du er god fordi du var god tidligere
Dette er en felle det er fort gjort å gå i – og vi skal ikke være flauere enn at vi kan innrømme at dette er noe vi må jobbe med kontinuerlig. For det er virkelig lett å hvile på de hardt opparbeidede laurbærbladene!
Har du en stor facebookside og er vant til stor rekkevidde og godt engasjement? Så bra! Men – desto viktigere er det å kontinuerlig måle effekten av innholdet ditt. Du ønsker ikke å plutselig befinne deg i en situasjon hvor siden din ikke gir de resultatene du er vant til, og du må starte mer eller mindre forfra igjen. Det er lettere å beholde eksisterende rekkevidde og godt engasjement, enn det er å få god rekkevidde og godt engasjement for en side som er helt ny eller helt "død".
Og en liten ting til; følg godt med på hvilket innhold som faktisk fungerer godt i dine kanaler – akkurat her og nå. Ikke len deg på tidligere erfaringer, for det forandrer seg ekstremt fort - som vi så i punkt 5 over her om video.
7. Vær skikkelig god på noe, mer enn halvveis god på mye - lag unikt innhold!
Det er lett å tenke på alle mulighetene som finnes i sosiale medier, og alle målgrupper og potensielle kunder du har muligheten til å nå. Vil du nå de yngste, så finnes jo TikTok? Hva med å lage faglig godt innhold på LinkedIn eller snappy og kult innhold på Snapchat? Og så har vi jo Twitter, der er det jo mange mediefolk som det kan være fint å pleie?
Erfaringene vi gjør oss når vi snakker med både de virksomhetene som defineres som 'flinke' i sosiale medier og de som er nyere i disse kanalene, er at en god del av basisen ikke er på plass.
Vær sikker på at du har en bevisst prioritering over hvilke kanaler og plattformer som er aller viktigst for din virksomhet, og at du har god kontroll og er skikkelig god i de kanalene. Gjør det, før du gyver løs på flere.
8. Dediker nok ressurser; mennesker og penger
Dette er en evig utfordring, som vi møter i så godt som alle møter vi har; ja, det er mye dere virksomheter vet er lurt og skjønner at bør gjøres annerledes, men det prioriteres ikke nok ressurser til dette. Kanskje er det en ledelse som ikke skjønner at det å jobbe med sosiale medier krever tid, fokus og et dedikert budsjett? Kanskje er det fortsatt kun en sidejobb som gjøres av en ildsjel i virksomheten, med en helt annen stillingstittel?
Skal virksomheten din oppnå de gode resultatene som er mulig å få via sosiale medier, ja, da må dere dedikere nok ressurser, både mennesker og penger, til å gjøre det som kreves for å få dette til. Og fokuset bør etableres på toppen, og tas ut på best mulig vis i alle ledd i organisasjonen, for at de virkelig gode synergiene skal oppnås.
9. Sikkerhet - ha kontroll!
Fikk du din annonsekonto hos Facebook stengt i 2020? Mistet du tilgang til profilen din, oppdaget at profilen din sendte ut (eller mottok) masse spam, eller ble en av dine sosiale medie-kontoer hacket?
Det kan virke som 2020 hadde en enorm oppblomstring av spam og svindel-kontoer, som har som formål å ta eierskap til dine sosiale kanaler, for deretter enten bruke din konto til sitt eget formål eller loppe din konto for alle pengene de klarer.
Vi har skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kan sørge for at du gjør de nødvendige tiltak for å unngå å bli svindlet eller hacket. De viktigste tipsene skal du få her og nå:
- Ha kontroll på systemene dine (Business Manager, tredjepartsapplikasjoner o.l.)
- Skru på totrinnsverifisering på deres Business Manager og i alle deres sosiale kanaler
- Krev at alle som har tilgang til deres kanaler, har skrudd på totrinnsverifisering på sine private kanaler - og at alle forstår viktigheten av å ha unike passord på hver enkelt kanal
- Ha kontroll på hvem som har tilgang, og hvilket tilgangsnivå alle har (ikke gi høyere tilgang enn folk trenger, og ikke gi tilgang til flere enn du må!)
- Rydd opp! Er det noen som har tilgang, fordi de jobbet hos eller for dere tidligere? Slett, rydd og få vekk! Er det noen byråer som ikke lenger jobber for dere? Slett, rydd og få vekk!
10. Følg med på trender - test nye ting!
Om det dukker opp ny funksjonalitet, eller nye formater, i sosiale medier, lønner det seg å teste det ut! Både fordi du da er blant de første som lærer, og sånn sett ligger du allerede et skritt eller to foran konkurrentene, og fordi de sosiale kanalene ofte gir ekstra ('gratis') rekkevidde til de nye tingene de lanserer, slik at de får flere datapunkter å måle effekt og bruksmåten vår på.
Har du testet ut Instagram Reels eller Instagram Guides ennå? Har du sjekket ut muligheten for å laste opp en video på Facebook som Premiere? Det anbefales!
Det er også smart å følge med på trender og teste det ut. Er det mange som deler "Vis meg et bilde av ..."-spørsmålsboks på Instagram? Er det en ny dans på TikTok som trender? Viser folk "bak fasaden"-innhold på Facebook? Det kan være verdt å vurdere for din virksomhet også. Men husk; det er gøy når de første gjør det, og de par neste "bølgene". Men om absolutt alle har gjort det allerede, kan du kanskje heller la være og se om du får kastet deg på neste trend litt raskere.
11. Nei, algoritmene er ikke kjipe - du må jobbe for å få engasjement!
Er det én ting du må fokusere på i 2021, som 2020 har gitt oss utallige bevis for, er det å lage innhold som skaper effekt eller engasjement.
Det holder ikke å lage innhold. Vi må sørge for at folk stopper opp i scrollingen og bruker tid på, og engasjerer seg i, innholdet ditt. Klikker de seg inn på lenken, spiller de av videoen, liker, kommenterer eller deler de? Klikker de på "Les mer..." dersom testen er over x antall tegn? Holder de på Instagram Story-posten din for å lese teksten?
Det er nemlig ikke sånn at 'disse kjipe algoritmene' ødelegger for deg. Det er heller ikke sånn at det er en 'magic fix' du kan gjøre for å sikre deg god spredning og godt engasjement.
Algoritmene har til formål å sørge for at hver og en av oss skal få en mest mulig interessant og verdifull opplevelse. Da må de plukke opp (via maskinlæring) hva hver og en av oss liker aller best (hva vi stopper opp i scrolling for, hva vi engasjerer oss i), så de kan gi oss mer av det. De må også lære hva vi scroller raskt forbi, og gi oss mindre av dette.
Derfor: Vi må lage innhold som får folk til å stoppe opp i scrollingen, lenge nok til at de får med seg innholdet. Deretter må vi ha gitt dem noe av verdi, som de vil bruke litt tid på eller engasjere seg i. Drømmen er at de også involverer noen av vennene sine, gjerne ved å dele eller sende på Messenger, for det liker algoritmene veldig godt. Og ja, så må vi vise at vi lager innholdet ikke kun for å sjokkere eller få oppmerksomhet, men at vi er interessert i relasjonen og dialogen det skaper.
Dette er en forkortet versjon av et innlegg først publisert på Valen-Utviks blogg.
Relaterte innlegg
Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.