Kommunikasjon fra innsiden ut
Jeg innrømmer det lett. Da jeg startet i min første kommunikasjonsjobb var jeg langt mer opptatt av å bygge god ekstern kommunikasjon sammen med avdelingen, enn det jeg var av menneskene rundt meg – nå vet jeg bedre.
Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef i Polestar Norge. Skriver fast på PR-prat.
Misforstå meg rett, flinke og hyggelige kollegaer har alltid vært avgjørende for trivsel og motivasjon, men jeg tenkte ikke stort over hvordan de samme menneskene kunne bidra til å bygge merkevare.
I dag vet jeg bedre, og jeg tror at summen av engasjementet og energien hos de ansatte kan være det aller mest kraftfulle kommunikasjonsverktøyet man kan ha for å bygge merkevare og treffe kunden.
Gode produkter er ikke lenger nok
Tiden der det var nok å levere bra produkter med god kvalitet til gode priser er for lengst forbi. Kundene vil vite hvem du er, og hva du står for. De ønsker å forstå hvorfor du er til. På samme tid viser en rekke undersøkelser at kundene dine mest sannsynlig lytter mer til venner og bekjente når det kommer til kjøpsbeslutninger, enn de lytter til markedsføringen din. Selv om du har verdens mest gjenkjennbare merkevare.
Nøkkelen til suksess ligger hos folka dine; de som møter kundene hver dag og de som er selskapets ansikt utad ovenfor venner og kjente.
Innsiden må ut
Så hvordan vrenger du innsiden ut på en god måte?
Da jeg jobbet i Adidas Group stengte vi kontoret i 1,5 time hver fredag for å trene sammen. Hva vi trente og hvordan, var ikke så viktig, poenget var å trene sammen som kollegaer og kjenne på gleden ved å være i aktivitet. Gjerne tøye noen grenser sammen – «impossible is nothing».
I Polestar samles vi digitalt en gang i kvartalet for å jobbe sammen på tvers av avdelinger og landegrenser for å nå bærekraftsmålene våre innen klimanøytralitet, sirkularitet, åpenhet og inkludering. Vi legger alle andre oppgaver til side og konsentrerer oss om å akselerere skiftet til bærekraftig mobilitet.
I USA, et land som i utgangspunktet har oppsiktsvekkende lite ferie, har flere selskap som LinkedIn, Mozilla og Bumble, nylig tatt grep rundt utbrenthet og mental helse og gitt de ansatte en ekstra ferieuke.
Gimmicks? Nei. Dette er eksempler på gjentagende «living the brand» aktiviteter, som ikke bare bygger kultur og team internt, de bygger også merkevare eksternt. Påfyll, kunnskap og handling knyttet opp til visjon og verdier bygger engasjement - og engasjement fører til stolthet. Er man stolt, så deler man.
Tenk på hvem man vil være
Hva kjennetegner de som får dette til? Det hele starter med hvem man er som selskap. Her må man være krystallklar. Fokuser mindre på hvor man skal være om 1 og 5 år, men hvem man vil være. Hos de som bygger merkevare fra innsiden, er dette utgangspunktet for alt de gjør - fra hvordan de designer og lager produktene sine, til hvordan de selger og hvordan de kommuniserer - internt og eksternt. Jeg opplever for eksempel at Vipps er gode til dette, de er veldig tydelige på at de skal forenkle hverdagen vår, og er det ikke enkelt nok, så gjør de det heller ikke.
Når man bygger selskapet på verdiene og kommuniserer dette med omverdenen, så tiltrekker man seg sannsynligvis ansatte med de samme grunnsteinene. Men de flinke selskapene undervurderer heller ikke hvordan det å jobbe for en meningsfylt merkevare kan skape engasjement i seg selv og hvordan allerede engasjerte ansatte kan smitte andre.
Handling sier som kjent mer enn tusen ord. Selskapene som har funnet ut av dette, bygger kultur gjennom adferd. Og de sørger for å skape gjentagende interne aktiviteter og fora som forsterker opplevelsen. Aktivitetene er til for de ansatte, men det legges til rette for et naturlig ønske om å dele – i fysiske møter med kunder, samarbeidspartnere, venner og familie, og i sosiale medier.
Hvis du lykkes med dette og har ansatte som forsterker hvem du er, så vil du møte markedet med en ekthet og troverdighet som bygger tillit, engasjement og kanskje til og med litt kjærlighet. Ved å fortelle historiene gjennom ekte mennesker, vil kundene se deg og forstå deg. Dette byr på enorme muligheter for oss kommunikasjonsfolk. Fra innsiden ut.
Relaterte innlegg
Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.