Riv meg løs – fra hjemmekontorets monotoni
Internkommunikasjon får en liknende funksjon internt i organisasjonene, som den kunst har i samfunnet.
Cecilie Melland. Leder for Ledelses- og endringskommunikasjon i Bane NOR. Gjesteblogger på PR-prat.
«Kunstens viktigste oppgave er å overraske oss ved å rive oss ut av monotonien og vise oss verden fra nye perspektiver, få oss til å oppleve tingene på nytt og vekke oss fra rutinenes slumrende døs.» Dette minnet Ingrid Weme Nilsen fra Det Norske Teatret oss om. Hun siterte den russiske formalisten Viktor Sjklovskij i en kronikk i Aftenposten for et par uker siden.
Noen hver kunne både ønske og trenge å bli revet ut av hjemmekontorets monotoni og lockdownens slumrende døs nå. Dermed får internkommunikasjon en liknende funksjon, eller til og med plikt, internt i organisasjonene som kunsten har i samfunnet.
Ny utfordring
Internkommunikasjon er avgjørende for å bygge organisasjonskultur og for å mobilisere de ansatte til å levere på forretningsstrategi. Nå er ansvaret forsterket gjennom en tilleggsutfordring: å overraske, begeistre eller bare få medarbeiderne til å trekke litt på smilebåndet – å rykke dem ut av ensformigheten.
- Er det fjas og moro og sprudlevann og påfuglfjær, spør Weme Nilsen i kronikken, og mener kunstens funksjon i samfunnet. Det lyder merkelig kjent for en som har jobbet med kommunikasjon i 25 år. Mange av oss strever i det daglige med å få internkommunikasjon til å bli forstått som det kraftfulle verktøyet det er, og til å bli tatt på alvor som noe mer enn pynt og korrektur helt til slutt i forretningskritiske prosesser.
Kanskje pandemien kan fungere som en brekkstang for oss? I så fall må vi bruke anledningen godt. Og da må vi også ta i bruk noe av kunstens tilnærming. Den mest kraftfulle kommunikasjonen er jo nettopp også den vi nærmest føler på kroppen. Tiden er inne til å rykke medarbeiderne vekk fra skjermen for å oppleve at bedriften de jobber for også er noe annet og mer enn todimensjonale møter, blått skjermlys og avstand. Hvordan kan vi gjøre det?
Berøre og begeistre
Visst skal vi forklare og fortelle med gode tekster, men vi skal også berøre, begeistre og engasjere. Det gjør vi neppe med nok en artikkel på intranettet. I hvert fall ikke alene. Her er noen av tiltakene vi har gjort internt i Bane NOR:
- Vi har sendt medarbeiderne trådløse øretelefoner i posten. Dermed kunne de ansatte få høre podkasten vi nylig lanserte, litt før den ble lagt ut for et eksternt publikum.
- Vi har gitt medarbeiderne en møtefri time midt på dagen med oppfordring om å bruke den til å gå en tur. Alle medarbeidere fikk også anledning til å bestille seg treningstøy til turen.
- Kvinnedagen markerte vi med intern TV-sending med fakta om hvordan det står til med likestillingen i virksomheten, en samtale mellom konsernsjefen og to ansatte om hvordan det er å være kvinne i en mannsdominert bransje, og et innlegg fra en «ekspert» på likestilling.
- Til påske kommer konsernledelsen med en uformell hilsen til de ansatte. Den inneholder både koselige og morsomme tips, det være seg smøretips for skituren, matoppskrifter, håndarbeid, brettspill og så videre. Slik prøver vi å redusere avstanden til dem på toppen.
- Videre har vi en intern podkast på trappene for å forankre forretningsstrategien.
- Og snart skal vi planlegge hva vi gjør til sommeren, hvis sommerfesten blir digital. Kan vi klare å få til en felles grillfest?
Responsen på disse aktivitetene som har hatt som mål å påvirke mer underbevisst eller subtilt, er overveldende god. Så vi fortsetter med flere aktiviteter i samme spor, og tror at dette også gjør noe med kommunikasjon sin standing i organisasjonen.
Nå mer enn noen gang, må vi snakke til hjertene like mye som vi snakker til hodene. Gjennom kommunikasjonsaktiviteter der de ansatte opplever virksomhetens ønskede kultur og verdier i praksis og med alle syv sansene, kan vi (bokstavelig talt) bevege organisasjonen, ett hjerteslag om gangen. Dette gjelder selvsagt ikke bare nå mens vi har en pandemi, men viktigheten og gevinsten av å bygge internkultur og formidle verdier, er i mange tilfeller enda større nå, som mange av oss sitter spredt og alene. Mange savner nærhet. Gi dem det! Men, for Guds skyld, hold meteren.
Få flere tips til digitale aktiviteter for ansatte, her: