Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Språk og retorikk

Mettes metode

I det danske valget nylig handlet mye om tilliten til statsminister Mette Fredriksen. Den tilliten fikk hun, blant annet gjennom kommunikasjon som viser at hun ser folk og tar dem på alvor.

PUBLISERT: 15. november 2022

For noen få uker siden ble danskene sendt til valgurnene. Bakteppet var ganske dårlig for den sittende statsministeren Mette Fredriksen, med et alliert parti som truet med mistillitsforslag som følge av en politisk skandale. Like mye som et valg om partier og politikk, ble det et valg om tilliten til den sittende statsministeren.  

  

Mette Fredriksen vant ikke bare valget, hun løftet partiet til nye høyder.  
 

Folkelig med leverpostei og gummistøvler 

Det er sikkert mange forklaringer på det. Fredriksen oppleves som folkelig og en motsetning til sin forgjenger Helle Thorning-Schmidt, med tilnavnet «Gucci-Helle». Der Helle Thorning-Schmidt stilte i stillethæler, deler Mette Fredriksen bilder av seg selv i gummistøvler. Poster på sosiale medier av brødskiver med leverpostei og makrell i tomat har befestet det jordnære inntrykket. At hun også er en dyktig leder gjennom krevende tider med krig i Europa, inflasjon og strømkrise betyr nok vel så mye som påleggsvalget hennes.  

Men Mette Fredriksen har én ting til å by på: Hun er en svært god kommunikator. Hun tar folk på alvor, og det synes.  

 Små nyttårstaler 

 Å finne stemmen sin på sosiale medier er utfordrende. I Norge er Krf-leder Olaug Bollestad nær kåret til den politiske dronningen av instagram med sin rause deling av familieliv og tidvis lettkledd ektemann. Partiet Høyre har lenge satset tungt på humor på sin konto, både partiets og jevnlig hos de sentrale toppene. Arbeiderpartiet bruker sin instagramkonto til valgplakater, mens partileder Jonas Gahr Støre har en mer klassisk politikerinstaversjon med «her har jeg vært» og «disse har jeg møtt».  

Å finne stemmen sin på sosiale medier er utfordrende.
Mina Gerhardsen

Mette Fredriksen gjør noe helt annet. Hun skriver ofte lengre og gode tekster, med et klart verdibudskap og ofte med forklaringer og perspektiv om politiske sammenhenger. Innimellom ligner de litt på de gamle nyttårstalene til norske statsministere, der de ikke bare sa noe fint som alle kan være enig i, men tok seg bryet med å forklare for eksempel økonomisk virkelighet og konsekvenser.  

Et eksempel er da ferien var over og det hadde vært en typisk politikerpost å dele noe om en fin ferie og god oppladning til en viktig politisk høst. Der deler Mette Fredriksen nesten 400 ord om de viktigste prioriteringene inn i høsten, med inflasjon og risikoen for vanskelige tider for pensjonister, helsereform, mangel på arbeidskraft, klimautfordringene og bekymringen for apekopper.   

Tillit og omdømme
Å bygge tillit blir det aller viktigste de neste årene
Europeiske kommunikatører mener at å bygge og opprettholde tillit blir deres viktigste oppgave fremover, viser European Communication Monitor. Kanskje ikke så rart, når under en tredel av kommunikatørene opplever at de har tillit i befolkningen.
Les mer om Å bygge tillit blir det aller viktigste de neste årene

 Byr på passe mye 

 Å «by på» er alltid en balanse for politikere. Hvor mye vil vi egentlig se av hjemlig rot, som det kjente hjemmeintervjuet hos Høyres Erna Solberg i huset i Bergen eller Jägermeisterflasken på kjøkkenbenken til Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre, som vakte oppmerksomhet? 

 Mette Fredriksen velger å by på uten å åpne dørene. Hun lar folk komme nær seg, men ikke ved å invitere inn.  

En av postene jeg festet meg ved var der hun fortalte om en velger hun hadde møtt som pekte på at hun pleide å smile mer før. «Vår samtale har gjort et stort inntrykk på meg. Og jeg har fundert over det siden.» Mannen som hadde sagt dette hadde stemt på partiet hennes i mange år, men var nå i tvil og noe av tvilen hadde med henne å gjøre. Så forteller hun om krevende år og krevende saker, og om hvordan det har satt sine spor både i ansikt og hår, der håret nå er flatt og glansløst og for tiden ikke er egnet for å være løst. Men at hun tatt tilbakemeldingen til seg og at hun vil prøve å smile mer framover.  

Nært og personlig, så folk føler at de får et innblikk og forståelse, men uten at det er for nære.  

Mette Fredriksen velger å by på uten å åpne dørene. Hun lar folk komme nær seg, men ikke ved å invitere inn.
Mina Gerhardsen

Egen stemme 

Det framstår som ekte og eid av henne selv når hun skriver i sin siste post før valget: «Det var siste ord i en lang valgkamp. Nå går turen hjem, hvor jeg skal prøve å få litt søvn.»  

Før hun skriver at: «De siste tre årene har bydd på helt uforutsigbare situasjoner, vanskelige avgjørelser og flere søvnløse netter. Heldigvis har det også vært rørende øyeblikk, latter og varme» og «Jeg har gjort en innsats – hver evige dag. Og jeg har gjort det så godt jeg kunne. Selv når det har vært vanskelig.» 

Som velgere leter vi etter det ekte. Vi søker autentiske ledere som har troverdighet og konsistens. Vi vil kjenne dem og kjenne oss igjen i dem, samtidig som de skal være tydelige i sin rolle som ledere. Det er en krevende balanse. Mette Fredriksens metode ser ut til å virke for å ivareta dette. Hun byr på, med å fortelle om flatt hår eller å invitere folk til å stille spørsmål i chatten, men hun er også den klare lederen med et mål og et tydelig budskap.