Banner
PR-PRAT

Stiller du deg de riktige spørsmålene?

Å publisere innhold i sosiale kanaler for bedriften du jobber i bør være enkelt. Ellers blir det sjelden gjort. For at det likevel skal bli et godt resultat, krever det planlegging og forarbeid. Her får du tips fra SoMe-ekspert Astrid Valen-Utvik om hvordan en sånn planleggingsprosess kan se ut.

Skrevet av

Astrid Valen-Utvik, SoMe-ekspert

“Ja, for det tar bare 2 minutter å slenge ut en artikkel på Facebook, vel?”

Joda, sjefen, men det blir sjeldent spesielt bra resultater av innsatsen i sosiale medier, om det er måten du forholder deg til innholdsproduksjon i disse kanalene på.

Virksomhetens innsats i sosiale medier bør i stedet være forankret i noen strategiske valg dere har tatt, som gjør at du vet at det du publiserer, er akkurat det du ønsker å publisere for å oppnå̊ de målene dere har satt dere. Du trenger også å vite hva du ønsker å oppnå̊ med det du poster, slik at du kan måle om du faktisk får den ønskede effekten ut av det du gjør.

Dette vet jeg mange synes er utfordrende. Døgnet har bare 24 timer, og mange som jobber med sosiale medier har mange andre arbeidsoppgaver i tillegg. Det å lage en stor, kreativ prosess rundt hver eneste post som skal publiseres, virker rett og slett ikke oppnåelig.

Hva om jeg forteller deg at hvis du tar deg tid til en liten, intern workshop (med kollegaer, ledelsen eller kun deg selv), hvor du stiller deg en rekke spørsmål og finner de riktige svarene på disse spørsmålene, for din virksomhet, så har du faktisk kommet mer enn et veldig godt stykke på vei?

Ikke bare vil dette gi deg en mulighet til å forankre det du deler av innhold i sosiale medier på en god måte med hensyn til virksomhetens mål. Du vet også hvilke innholdskategorier du kan, og kanskje bør, lage innhold basert på. Slik slipper du å finne opp kruttet på nytt hver gang du skal legge ut et nytt innlegg.

Sosiale medier
Slik treffer du best i sosiale medier
Les mer

Jo tydeligere og mer konkret du klarer å svare på disse spørsmålene, jo bedre er det for hverdagen din med å lage innhold i sosiale medier. Med andre ord: Den interne workshop´en du har for å gå gjennom spørsmålene, vil gi deg fokus, tydelighet og hjelp til å ta gode kommunikasjonsvalg for sosiale medier fremover - som faktisk sparer deg for tid i hverdagen din!

Dette er spørsmålene jeg mener du bør ta med deg inn i din interne workshop:

● Hvilke overordnede virksomhetsmål har dere?

● Hvem er «dere», og hvilke verdier ønsker virksomheten din stå for?

● Hva slags historier har dere å fortelle?

● Hvem ønsker dere å fortelle historiene deres til?

● Hvilke kanaler ønsker dere å bruke for å nå målgruppen med historiene deres?

● Hvordan vil dere formidle innholdet deres?

● Hvordan får dere mest mulig ut av innholdet dere lager?

● Hvordan planlegger dere innholdet deres?

● Hvordan analyserer dere innholdet deres?

De første tre spørsmålene handler om virksomheten du jobber for:

Hva er viktig for virksomheten din? Hvilke overordnede forretningsmessige mål bør virksomheten nå, for å sikre sunn og god drift. Og hvordan kan eventuelt sosiale medier være med og støtte oppunder og sikre den måloppnåelsen?

Dette er viktig å få avklart for å vite om dere i det hele tatt skal være til stede i sosiale medier. Er det sånn at ingen av virksomhetens forretningsmessige mål kan styrkes ved hjelp av tilstedeværelsen i sosiale medier? Ja, da er det ikke i disse kanalene tiden bør legges. Men akkurat det det har jeg faktisk tilgode å se et eksempel på, sosiale medier kan hjelpe med salg, omdømme, merkevarebygging, rekruttering, intern stolthet, kundeservice, produktutvikling, ambassadørbygging og økt lojalitet. For å nevne noe.

Når målene er definert, må dere avklare hvem dere er som virksomhet. Hva kjennetegner dere? Hva slags verdier ønsker dere å stå for? Hva slags overordnet mål for kommunikasjonen kan dere levere godt innhold på? Det er lett å si at virksomheten skal være innovative, bærekraftig og nær målgruppen, men hva betyr det i praksis? Hvilke kommunikasjonsavgjørelser tas med disse verdiene i bakhodet?

De beste resultatene får vi ofte når vi involverer flere folk enn markedsavdelingen, slik at historiene vi deler handler om mer enn at vi forteller hva vi selger og til hvilken pris
Astrid Valen-Utvik

Til slutt i denne første bolken handler det om å se nærmere på virksomheten og hvilke historier dere kan og bør fortelle. Du jobber kanskje som markedsføringsansvarlig i en stor organisasjon, eller kanskje du er både markedsføringsansvarlig, produktansvarlig, vaktmester og selger, fordi du er gründer og har alle hattene på eget hode? Det er uansett viktig å avklare hvilke historier som er relevant å dele. De beste resultatene får vi ofte når vi involverer flere folk enn markedsavdelingen, slik at historiene vi deler handler om mer enn at vi forteller hva vi selger og til hvilken pris.

Etter å ha tatt en grundig kikk innover, er det på tide å kikke utover:

Hvem er målgruppen? Hvem er det som følger dere per i dag, men kanskje enda viktigere: Hvem ønsker dere at skal følge dere fremover? Hva kjennetegner de gruppene av mennesker dere ønsker å nå og kan dere lage en persona på disse? Hvilke utfordringer og problemer har målgruppen, som du og din virksomhet kan bistå med?

Dette må du vite før du kan gå løs på det neste spørsmålet: I hvilke kanaler bør dere være tilstede? Det spiller ingen rolle om «alle de unge er på TikTok», om ikke «de unge» er en primær målgruppe dere ønsker å nå i første omgang. Det å velge dere ut noen kanaler dere kan være virkelig gode på, mener jeg er langt bedre enn å tenke at dere skal være tilstede i absolutt alle kanaler.

Sosiale medier
Må vi egentlig være på sosiale medier?
Les mer

Når kanalstrategien er lagt og du vet hvor dere skal være representert, handler det neste spørsmålet om hvordan dere ønsker å formidle innholdet deres i disse kanalene. Hvor ofte skal dere poste? Hvordan skal bildestilen deres være? Og skal dere lage mest innhold i story-formatet, eller er det andre formater som er viktigere og riktigere for dere?

Til slutt er det tre konkrete og praktiske spørsmål som skal stilles:

Hvordan kan dere skape synergier, slik at dere får mest mulig ut av alt det gode innholdet dere skaper, uten at det nødvendigvis betyr at virksomheten må ansette 5–6 nye personer på sosiale medier-teamet for å få dette til? Kan videoer som lages til Facebook, brukes i andre kanaler? Kan saker på nettsiden deres formidles i sosiale medier, med litt bearbeiding?

Videre bør dere avklare i hvilken grad og hvordan dere kan og bør planlegge. På den måten vet dere når hvilket innhold publiseres og hva som kreves av bearbeiding og kreative prosesser, slik at dere kan planlegge ressursbruken deres. Det å bruke en innholdsplan aktivitet, samt forhåndsplanlegge innholdet til det optimale tidspunktet for å nå målgruppen, er et viktig grep for å få mer effektiv innholdsproduksjon.

Helt til slutt, men absolutt ikke minst viktig, handler det om å definere gode rutiner for å analysere innholdet som er laget. Det er viktig at dere selv kan reflektere over hvilket innhold som har gjort det spesielt bra eller spesielt dårlig. På den måten sikrer dere en kontinuerlig utvikling, som igjen sørger for at dere blir gradvis bedre og bedre. Dermed får dere mer og mer igjen for ressursene dere investerer i sosiale medier.

Om du jobber deg gjennom disse spørsmålene og punktene, og aller helst får med deg både kollegaer og ledelse, ja, da kan jeg love deg en økt forståelse av hva slags innhold du bør poste i deres kanaler og hvorfor. Du vil også få tydeligere blikk for hva du absolutt ikke skal legge ut. Du vil rett og slett se at den kreative prosessen går mye lettere og raskere, og det blir tydeligere for deg hvilke kommunikasjonsavgjørelser som bør tas i hverdagen.

Det spiller ingen rolle om «alle de unge er på TikTok», om ikke «de unge» er en primær målgruppe dere ønsker å nå i første omgang
Astrid Valen-Utvik

Denne prosessen gjør også at du blir mye mer bevisst hva slags effekt du er på jakt etter, og dermed kan du måle bedre og riktigere. Hvorfor? Fordi du vet hva du faktisk skal måle fra gang til gang og du har definert hva sosiale medier skal gjøre for deg og virksomheten deres.

En prosess som dette er ikke gjort på 1-2-3, og du er ikke sikret suksess i sosiale medier mandagen etter at du har gjennomført en slik prosess. Det er fordi en slik prosess, det å få etablert et nytt fokus og nye måter å jobbe på, tar tid. Et langsiktig perspektiv på innsatsen i sosiale medier er uansett viktig. Magien av alt vi kan oppnå i disse kanalene trylles ikke frem på magisk vis, eller med solide annonseringsbudsjetter. Magien blir først tilgjengelig om du har et strategisk og målrettet fokus på innsatsen du legger ned i disse kanalene, og at du har rammer og forutsetning til å faktisk få prøve, feile og erfare i disse kanalene.

Det hjelper ikke uansett hvor god strategi du har, om den ikke er dynamisk nok til å kunne justeres for læringen du tar med deg underveis. Prosessen med å stille spørsmålene jeg har nevnt her, den må naturlig nok gjentas med jevne mellomrom. Rett og slett for å sjekke at du er på riktig vei. Fortsatt.

Fakta

Astrid Valen-Utvik er en av Norges mest brukte og anerkjente foredragsholdere innen sosiale medier og digital kommunikasjon. Hun er utdannet siviløkonom og har arbeidserfaring innen salg, ledelse og rekruttering. I 2009 startet hun konsulentfirmaet Valen-Utvik.

Denne høsten kommer hun med sin aller første fagbok om sosiale medier «Hvordan oppnå suksess i sosiale medier»

Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.