Å snakke til to publikum samtidig
Fem tips til hvordan du snakker både til publikum i salen og publikum på "stream".
Miriam Follesø. Utdannet retoriker. Fast blogger på PR-prat.
En situasjon som begynner å bli velkjent: Du eller lederen din skal holde en tale eller et foredrag med to publikum. De som er i salen, og de som følger med på live streaming En typisk fallgruve er å kun prioritere de i salen.
Her er fem tips til hvordan ivareta begge publikum:
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
1) Anerkjenn to parallelle publikum
Start med å anerkjenne muligheten for å tale både til de som har møtt opp fysisk og til de som følger med på streaming. Det kan for eksempel være å takke for at de har møtt opp/følger med, oppfordre til deltagelse gjennom spørsmål eller be om tilbakemelding i etterkant, for eksempel på e-post. Det kan både føre til at publikum skjerper konsentrasjonen og følger bedre med, samt appellere til motivasjonen for de som følger med på skjerm, at de også opplever å bli «sett» fra start og ikke kun er «tilskuere».
2) Bruk inkluderende formuleringer
Om talen har en viss lengde kan det være en idé å «snakke oppå» kommunikasjonssituasjonen, det som kalles «metakommunikasjon». For eksempel bruke formuleringer som «for dere som følger med på skjerm, nå er det bare å skru opp lyden for her kommer konklusjonen», eller «jeg vet at noen av dere har fulgt foredraget fra andre steder og jeg håper dere også får en utmerket ettermiddag» eller lignende.
3) Se i kamera med jevne mellomrom
En klassisk måte å ekskludere streaming-publikummet er å kun se på de i salen. Kom i god tid før talen skal holdes, snakk med streaming-produsenten og finn ut hvilke kamera du eller lederen din skal se i underveis. Selv om det kan være naturlig å prioritere salen mest, spesielt hvis det er talepunkter som er direkte rettet mot mottagere i salen, kan det gi en langt mer inkluderende effekt for de på streaming om den som taler av og til ser i kamera. Samtidig er det ingen fasit her, og det beste er ofte å få råd fra streaming-produsenten i forkant om hvordan de ønsker posisjoner og blikk-retninger.
4) Unngå å se ned
Dette gjelder for begge publikum, det er fort kjedelig å være mottager når taleren ser mest ned på eget manuskript. Som taler har du et ansvar for å lære deg innholdet godt, noe som også indirekte viser respekt for publikums tid. Bruk for eksempel talekort med stikkord, presentasjon med bilder som relevante blikkfang eller prompter med rullende manus på skjermen om du mestrer det.
5) Bruk gjenkjennelige situasjonsbeskrivelser
En annen fallgruve er å bruke eksempler underveis som kun prioriterer publikummet i salen og deres lokale forståelse og kjennskap. Skal foredraget streames fra Tromsø er det naturlig å innlede med noe som kan relatere til lokalt publikum, for eksempel: «Antar det ikke bare var meg som var lettet over å ha vinterdekk i morges» eller «mener jeg så noen av dere i samme kø som meg over brua i dag tidlig». Samtidig kan for mange slike appeller til lokalt publikum skape en større avstand til de som følger streaming fra andre steder i landet, eller utenfor Norge. Dermed blir det viktig å balansere med beskrivelser som ikke er spesifikke for de som har møtt opp, men som også kan være gjenkjennelige for et bredere publikum. Eksempel: «Er du som hører på god til å utsette gjøremål slik som meg, ja da skal du vite at i morgen er siste dag for å forhåndsstemme til kommunevalget» eller lignende.
Prioritering
Enhver kommunikasjonssituasjon er unik ut fra hvem en skal snakke til og hva som er formålet med budskapene. I noen tilfeller kan disse tipsene være irrelevante, fordi publikum i salen er en strategisk prioritering og dermed er det et bevisst valg at de som streamer foredraget kun skal være tilskuere og ikke en del av en utvalgt målgruppe. Det er hovedpoenget med disse fem tipsene, at en eventuell prioritering er et valg en gjør, fremfor en forglemmelse fordi det er enklest å fokusere på de en kan se, fremfor de som følger med på skjerm.