Hva skal ordene dine gi mottagerne?
En ny høst. Nye muligheter for å kommunisere til og med personer du vil nå frem til. Hvordan komme i gang med kommunikasjonsstrategi for din arbeidsplass?
Miriam Follesø. Utdannet retoriker. Fast blogger på PR-prat.
Fokuser på de to siste bokstavene i ordet strategi - hva ordene, bildene, videoene faktisk skal gi mottagerne av verdi. Skal arbeidsplassen din engasjere? Få nye kunder, brukere, følgere? Oppnå refleksjon? Endring? Minimere bruken av plast eller skjermtid hos barn? Uansett hva du skal overbevise om, her er fem grep for å komme i gang.
1) Inviter deg selv til et møte med ledelsen
Hensikten er å skape engasjement for høstens kommunikasjonsstrategi, involvere ulike seksjonsledere, skape medeierskap. Det verste er når andre avdelinger ikke kjenner seg igjen i organisasjonens kommunikasjon utad eller sier «det der er noe greier kommunikasjonsavdelingen jobber med». For å oppnå ambassadører som villig deler innholdet videre i sosiale medier, er dette møtet viktig.
2) Lag en innføring om mottagerorientert kommunikasjon
Det kan være en kort PowerPoint-presentasjon, en Kahoot eller et allmøte på Teams. Selv om det kan høres gammeldags ut, er poenget å lære medarbeidere litt om hvordan kommunikasjonsfaget fungerer, slik at de gir slipp på «avsenderstyrte behov». Det vil si at de forstår hvorfor du holder igjen en pressemelding fordi timingen ikke er riktig, eller at de forstår hvorfor deres artikkel ikke kan ligge øverst på intranett akkurat nå. Gjennom deling av kunnskap er det lettere å oppnå aksept for kommunikasjonsfaglige vurderinger du og din avdeling gjør. Samtidig forebygger du fordommer eller antagelser om at kommunikasjonsavdelingen er en «portvokter det er lurt å gå utenom».
3) Vis og analyser resultater jevnlig
Det er ikke alltid oppnåelse av ønsket etterlatt inntrykk lar seg måle. Men har du ferske tall fra bedriftens nettside og sosiale medier, del. Spre gode nyheter som motivasjon, og ta vare på eksemplene som ikke går så bra. Gikk en kronikk under radaren? Analyser. Be om innspill og tilbakemeldinger, hva ble bom denne gangen? Målet er å gi energi til medarbeidere som ikke jobber med kommunikasjon som virkemiddel til vanlig, påfyll til eierskapet i kommunikasjonsstrategien.
4) Test ut nye ideer
Begynner kommunikasjonen til din arbeidsplass å bli forutsigbar, tradisjonell, kjedelig? Test ut noe nytt. Selv om humor kan være et sjangerbrudd, test internt og se. Kan en meme løse opp alvoret og samtidig bringe inn nye medlemmer, kunder, følgere? Er kommunikasjonen for tekstbasert, trengs det flere visuelle virkemidler? Igjen handler det om et felles eierskap for hva kommunikasjonen skal oppnå internt og eksternt. Noen ganger er det en konkurranse som skal til, hvem har det beste forslaget til et overraskende budskap som ivaretar det dere vil oppnå hos mottagerne?
5) Kartlegg motivasjonen internt
Tenk på hvilke motiv som ligger bak motivasjonen til dine medarbeidere. Er det å jobbe for noe som gir hverdagen mening? Oppnå høyere salgstall? Samholdet blant kollegaene? Jobbe for å leve, ikke leve for å jobbe? Lag en kort undersøkelse eller gjennomfør korte intervjuer om du har ressurser til dette. Bruk innsikten til å revidere kommunikasjonsstrategien mål og hovedbudskap, kanskje oppdager du at noe ikke speiler virksomhetens indre motivasjon.
Hensikten med disse fem grepene er å øke bevisstheten om hva ordene i kommunikasjonsstrategien skal gi mottagerne, og at kommunikasjonsarbeidet får bredere eierskap på tvers av avdelingene. Lykke til!