Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

5 tips for å lykkes på Arendalsuka

Skal du også til Arendal denne uka? Stadig flere føler det er obligatorisk å være tilstede under Arendalsuka, hvis de skal gjøre seg gjeldende i samfunnsdebatten. Men hvor mye ressurser er det egentlig verdt å bruke på å delta, og hva skal de brukes på?

PUBLISERT: 14. august 2018

Siden oppstarten i 2012 har antall arrangementer under Arendalsuka økt fra 50 til over 1000. For hvert år øker antall organisasjoner, bedrifter og andre virksomheter som tar turen.

Undertegnede har vært med på å planlegge aktiviteter for både sentrale politikere og frivillige organisasjoner de fleste årene Arendalsuka har eksistert, og prøvd ut mange ulike varianter. Her er fem tips til alle som vurderer hva de kan få ut av å delta på Arendalsuka. 

1. Vurder å droppe Arendalsuka!

Tenk igjennom hva du håper å oppnå der, og om ikke det målet nås like effektivt på andre måter. Det er fort gjort å dra fordi “alle andre drar” og bruke mye tid og ressurser, uten å få mye igjen for det. Hva har du på hjertet og hvem er det din virksomhet ønsker å nå fram til? 

Konkurransen om oppmerksomheten under Arendalsuka er enorm. Har du en rapport å lansere eller et medieutspill å plassere, er det sannsynligvis lettere å få oppmerksomhet om det de fleste andre uker i året. 

Trenger du å bygge nettverk og synliggjøre virksomheten din for politikere og andre beslutningstakere i samfunnsliv og næringsliv, kan det likevel være verdt å bruke krefter på Arendalsuka. Sjansen for å få med en sentral politiker eller en ettertraktet beslutningstaker på et arrangement, eller å få innvilget litt tid til en prat, er ofte større enn ellers, siden alle er samlet på ett sted. Det er dessuten mange muligheter for faglig påfyll blant alle arrangementene du kan velge blant. Hva din virksomhet får ut av å delta, avhenger veldig av hva dere bruker tiden på.

Politisk gate under Arendalsuka 2017. Foto Mona Hauglid.
Med over 1000 arrangementer kan det være vanskelig å skille seg ut på Arendalsuka, Katrine Gramnæs tipser deg om hvordan du får mest mulig ut av uka.

2. Tenk nytt om type arrangement!

Standardopplegget til de som vil markere seg under Arendalsuka er å arrangere en debatt. Du inviterer noen paneldeltakere som kan målbære budskapet du vil ha fram, legger til noen som kan bidra med interessante synspunkter, inviterer åpent og krysser fingrene for at mange vil dukke opp. Utfordringen er selvfølgelig alle de 1000 andre arrangementene du konkurrerer med, inkludert de 30 som gjerne foregår på samme tidspunkt.

Vil du sørge for at budskapet ditt blir lagt merke til, lønner det seg å skille seg ut. Hva med å bytte ut debatten med en filmvisning etterfulgt av kommentarer, tilby matnyttig rådgivning, vise fram hva dere holder på med i praksis eller invitere til en aktivitet folk kan delta på? Husk at store, åpne arrangementer krever mobilisering, og at det ikke er stas å ende opp med halvtomt lokale. Vurder å heller avtale møter med de aktørene du er mest opptatt av å nå fram til, for eksempel ved å invitere til en prat ved standen din, ta dem med på en båttur eller en lunsj på brygga.

3. Finn fengende innhold!

Tenk igjennom hva slags tema som egner seg å løfte fram under Arendalsuka, som kan nå igjennom lydmuren.

Ny kunnskap er ofte interessant. Har dere fersk forskning å presentere, erfaringer fra andre land eller interessant fagkunnskap som ikke har vært kjent tidligere, kan det lokke et stort publikum.

Det er heller ikke dumt å overraske litt. Hvis Naturvernforbundet inviterer til møtet “Ta vare på naturen” eller LO arrangerer “Hvordan styrke arbeidstakernes rettigheter”, er det lett å mistenke at det ikke vil komme fram noe nytt. Finner du i stedet en ny og uventet vinkling, kan det trekke mye flere folk.

Det er dessuten viktig å passe seg for å velge for smalt tema. Ønsker dere at mange skal få med seg budskapet, er det lurt å løfte blikket og ta opp noe som er relevant for flere enn den harde kjernen som allerede støtter dere.

Og ikke glem å finne en fengende overskrift til arrangementet ditt. I den lange lista over arrangementer under Arendalsuka er det ofte bare overskriften folk rekker å se når de skal vurdere hvilke arrangementer de skal gå på. Sørg for at den fanger interessen!

4. Husk å lytte, ikke bare prate!

Under Arendalsuka er det lett å bli veldig opptatt av det budskapet man selv vil ha fram. Men framfor å bare spre ut egne, planlagte budskap, er Arendalsuka er en ypperlig anledning til å høre hva andre viktige aktører har på hjertet, oppdage mulige samarbeidspartnere og fange opp aktuelle temaer dere vil følge opp i etterkant.

Sett av tid til å gå på andres arrangementer og til å prate med folk.
Katrine Gramnæs

Sett av tid til å gå på andres arrangementer og til å prate med folk. Og selv om du sannsynligvis treffer en haug av gamle kjente som også tråler rundt i Arendals gater, husk også å prate med noen du ikke kjenner fra før. Er det noe Arendalsuka kan by på, så er det muligheten til å treffe nye folk med lignende interesser og øke nettverket ditt. Ha som mål å komme hjem med nye ideer, kontakter og møteavtaler!

5. Stjel gode ideer av andre!

En ting du kan starte med i Arendal allerede denne uka er å se på hvordan andre gjør det. Sjekk hvordan ulike lokaler og konsepter funker, hva det blir stor oppmerksomhet om, hvilke debatter og aktiviteter som trekker fulle hus, og lær av det de har gjort. I forkant av Arendalsuka er det mange som har brukt mye krefter på å pønske ut smarte virkemidler – og mange gode ideer å plukke opp!

Ingen være på Arendalsuka. Men finner du ut at det er stedet å være for deg og din virksomhet, sørg for å bruke kreftene godt. Da kan dere komme hjem med ny fart i det politiske arbeidet, i tillegg til hyggelige sommerminner fra en fin sørlandsby.

God Arendalsuke!

Siste innlegg

Her er de siste innleggene fra PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din