Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
false

Få måler effekt regelmessig

Mens kommunikatører enes om å ville vite hvilken effekt kommunikasjonen har hatt, måler kun halvparten regelmessig. Vi trenger økt forståelse for måling og evaluering.

PUBLISERT: 18. januar 2019

Kun halvparten av et utvalg av kommunikasjonsforeningens medlemmer måler effekten av kommunikasjonsarbeidet. Flere kommunikatører oppgir også at de ikke er trygge på hvordan man måler effekten. Dette er tendenser som fremkommer i min masteroppgave i medievitenskap.

Det snakkes ofte om at vi skal vise til effekt og at arbeidet vi gjør som kommunikatører skal ha en verdi. I mange bransjer kan arbeid lettere måles i tall, men når vi kommuniserer leter vi etter en form for menneskelig reaksjon som kan være vanskelig å få overført i tallformat. Vi leter etter meninger, holdninger og atferd som kan måles via intervju, spørreundersøkelser eller å kode reaksjoner i et kommentarfelt i sosiale medier.

Output-måling

Resultatet fra masteroppgaven viser at vi i stor grad måler outputs mer regelmessig enn effekt. Outputs kan være antall mennesker vi når på sosiale medier eller via medieoppslag. Dette krever ofte mindre ressurser enn det gjør å måle effekt og kan være en grunn til at flere kommunikatører velger slike målinger. Faren er derimot at vi glemmer å se på resultater som faktisk svarer på målsetting og bidrar til å gi en relevant verdi.

Flere er redd for at standarder vil komplisere arbeidet snarere enn å forenkle det.
Marte Vasbotten

Vi vet ikke hvordan man måler effekt

I undersøkelsen brukt i masteroppgaven ble respondentene spurt om de føler de har kunnskap om hvordan vi måler effekt. Her svarte 65 % nei. Det interessante er at halvparten av respondentene sier de måler effekt. Det vil si at om lag 15 % måler effekt av kommunikasjon, uten at de føler de vet hva de gjør. Dette indikerer at i tillegg til at relativt få måler effekt er det også en utfordring i kunnskapsnivået når det gjelder måling og evaluering. Selv om utfordringen er stor er det også et stort potensiale når 85 % av de som ikke måler effekt nå sier de vil starte med det.

Skeptiske til standarder

Respondentene i undersøkelsen har positive holdninger til måling og evaluering, men når de blir spurt om standarder for måling og evaluering blir betraktelig flere skeptiske. Flere er redd for at standarder vil komplisere arbeidet snarere enn å forenkle det.

For å oppsummere funnene ser de fleste nytten og vil gjerne måle effekten av kommunikasjon. Et hinder for å få flere kommunikatører til å måle effekt blir å få opp kunnskapsnivået og at flere prioriterer ressurser til effektmåling. Måling og evaluering bør bli en naturlig del av prosjekter, og da med spesielt fokus på effektmåling. Som nevnt er respondetene medlemmer av kommunikasjonsforeningen, så det er viktig å poengtere at dette er for begrenset til å konkludere på vegne av bransjen, men gir en god indikasjon på hvordan status på effektmåling er.

Nytt måleverktøy lansert
Nye modeller for å måle effekten av strategisk kommunikasjon er lansert.
Da er det en unnskyldning mindre for å la være.
Les mer om Nytt måleverktøy lansert

Etterlyser standarder og kunnskap for å måle effekten av kommunikasjonsarbeid
Norske kommunikatører trenger mer kunnskap om hvordan de måler effekten av eget arbeid. De bør også begynne å forholde seg til internasjonale standarder. Det mener Alexander Buhmann ved Handelshøyskolen BI som forsker på effektmåling.

Les mer om Etterlyser standarder og kunnskap for å måle effekten av kommunikasjonsarbeid

Fakta: Marte Vasbotten (24)

  • Bakgrunn:
    Bachelorgrad i PR, kommunikasjon og media fra Høgskulen i Volda. BI. Mastergrad i medievitenskap ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.

  • Masteroppgave:
    "Measurement and evaluation of outputs: A study of outcome measurement and evaluation in the Norwegian communication industry, and the attitude towards using standards” ble levert i November 2018 og fikk karakteren C. Veileder har vært Audun Beyer og biveileder Alexander Buhmann. Vasbotten mottok Kommunikasjonsforeningens masterstipend på 30 000 kr i 2018.

  • Datamateriale: 
    Datamaterialet er utført av Alexander Buhmann og Peggy Brønn (BI) i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen i slutten av 2016. Det er gjort et utvalg fra en kvantitativ undersøkelse med 423 respondenter.


Siste innlegg

Her finner du de siste innleggene på PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din