Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

Eneste på kommunikasjon?

Enten du har egen bedrift, eller alene i en større organisasjon, møter du både utfordringer og muligheter som kommunikatør. Her er noen tips for deg som vil lykkes på egenhånd.

PUBLISERT: 02. 12242024
Skribent:

Grete Brekke Klingberg, senior kommunikasjonsrådgiver med bred erfaring fra ulike sektorer og både mindre virksomheter, globale selskaper og medlemsorganisasjoner. 

Grete har i over 10 år vært aktiv i styrer og verv i Kommunikasjonsforeningen. Senest som leder for nettverket for de som jobber alene med kommunikasjon (2020-2023).

Det er en stor forskjell mellom å føle seg alene i rollen sin og det å ha et ansvarsområde alene. Å jobbe alene handler ikke om ensomhet, men om å være en spesialisert ressurs, eller om være underbemannet. Det å jobbe alene, kan gi muligheten for å samarbeide med alle i selskapet, bruke spisskompetansen sin og sørge for at viktigheten av kommunikasjon blir anerkjent og forstått. 

Internkommunikasjon
3. juni 2025
Nettkurs: Internkommunikasjon
Teams

Forståelse for kommunikasjon

Som den spesialiserte ressursen på kommunikasjon har du et bredt ansvar, ikke bare for å utføre oppgavene dine, men også for å bygge opp forståelsen for hvorfor kommunikasjon er avgjørende for virksomhetens suksess. 

I virksomheter med større kommunikasjonsavdelinger kan resten av organisasjonen noen ganger ta kommunikasjonen for gitt og overlate alt til «kommunikasjonsfolka». Når du er den eneste i rollen, får du mulighet til å skape en mer aktiv og involvert tilnærming blant kollegene dine og de ulike fagområdene. 

Selv om det er en fordel å ha en unik fagkompetanse, innebærer det også utfordringer. Du må gjerne ofte forklare hvorfor ulike kommunikasjonstiltak er nødvendige, rettferdiggjøre kostnader og kanskje også etablere en ny kommunikasjonsplattform fra bunnen av. 

I virksomheter som ikke er vant til å kommunisere, eller som mangler en egen kommunikasjonsavdeling, kan det være vanskelig å få gjennomslag for tiltakene dine. Derfor er det viktig å skape en felles forståelse og avklare forventningene tidlig. 

– I virksomheter med større kommunikasjonsavdelinger kan resten av organisasjonen noen ganger ta kommunikasjonen for gitt og overlate alt til «kommunikasjonsfolka».
Grete Brekke Klingberg

Kommunikasjonens unike utfordringer 

Kommunikasjonsfaget skiller seg fra mange andre fag ved at det finnes like mange meninger som det finnes mennesker. Ofte blir faget sett på som en "kvikk fiks", for er det ikke bare å ta et bilde og legge ut en post? Eller å lage en strategi, utvikle en kundereise, utarbeide en handlingsplan eller skrive en nyhetssak?

Her gir jeg deg noen tips til hvordan du kan bli sterkere alene (fortsetter under annonsen):

Strategi og måling
10. desember 2024
Kurs: Strategisk planlegging og måling av kommunikasjon
Hotel Bristol, Kristian IVs gate 7, 0164 Oslo
Venteliste

1. Definer oppgavene dine!

Som eneste kommunikasjonsmedarbeider blir man ofte tildelt et spekter av oppgaver: Strategiarbeid, innsikt via markedsundersøkelser, mediehåndtering, kampanjer, nyhetsbrev, sosiale medier, nettsider, foto, film, blogg, søkeroptimalisering... Listen kan bli uendelig. Det er derfor viktig å avklare hvilke rammer du faktisk kan operere innenfor, både når det gjelder kunnskap og kapasitet. 

Kommunikasjonsmedarbeidere har gjerne spesifikke fokusområder som må prioriteres, mens andre oppgaver kanskje bør settes ut eller fordeles på flere ansatte. I virksomheter som ikke er vant til å jobbe med kommunikasjon, er det lett å forvente at du fungerer som et fullservice reklamebyrå på egenhånd. Det kan føre til kaos hvis ikke kompetanse, kapasitet og ressursbehov tydeliggjøres. 

Det kan også være nyttig å skille mellom intern og ekstern kommunikasjon for å fordele tiden fornuftig og få oversikt over tidsbruken. For å lykkes må du også forstå organisasjonen du jobber for. Hvilke mål de har, hvilke verdier som driver dem og hvordan kommunikasjonen kan bidra til å nå disse målene.

Løsningene du foreslår må være forankret og støttet i dette.  

2. Hold deg oppdatert!

Det kan være en stor utfordring å holde seg oppdatert på ny kunnskap og teknologi. I vår tid endres premissene raskt, og det som fungerte i går fungerer kanskje ikke like godt i dag. Det er derfor avgjørende å delta i faggrupper som for eksempel Kommunikasjonsforeningen, som tilbyr kontinuerlig læring. Du må være villig til å prøve nye ting, finne nye verktøy, og hele tiden evaluere og måle effekten av de tiltakene dine. 

Ta initiativ til å sørge for at du er oppdatert innen faget. Dette kan innebære alt fra kurs og webinarer til å følge relevante plattformer og diskusjoner innen faget. 

Strategi og måling
Ordtelling som rettesnor
Et triks når du skal lage en tale, foredrag eller presentasjon, er å ha en stram tidslinje.
Les mer om Ordtelling som rettesnor

3. Skap møter og nettverk!

Selv om du jobber alene, kan du dra nytte av samarbeid gjennom nettverk eller små grupper. Ta en dag sammen med noen du trives med og som inspirerer deg for å utveksle kunnskap og utvikle ideer. Slike møter kan ha stor verdi hvis de gjennomføres jevnlig og systematisk. Kreative samtaler og sparring er avgjørende for å opprettholde engasjement, kompetanse og en god leveranse. 

Samarbeid som dette kan fort bli kilden til noe større hvis man finner den rette partneren. Alle har behov for tilbakemeldinger og anerkjennelse som gir tro på at arbeidet man gjør er verdifullt. 

Å jobbe alene med kommunikasjon byr altså på mange utfordringer, men også store muligheter.  Med riktig tilnærming og ressurser kan det være svært givende. Det handler om å finne balansen mellom å være selvstendig og å søke støtte der det trengs. 

Digitale kanaler
27. februar 2025
Nettkurs: Strategisk analyse av sosiale medier
Teams