Hvordan ta rommet?
Har du opplevd å være på et arrangement og bli positivt overrasket over en taler? At du hadde lave forventninger, men plutselig tok deg selv i å sitte foran på stolen og følge ekstra nøye med? Det har jeg. Her er fem enkle tips å ta med seg:
Miriam Follesø. Utdannet retoriker. Fast blogger på PR-prat.
Vær uforutsigbar fra start
Idet du entrer scenen, og de fleste regner med at du skal gå til talerstolen, still deg heller midt i rommet. Det appellerer til publikums oppfatning av din troverdighet, du viser at du har kontroll på talersituasjonen, og gjør en ekstra innsats for fremføringen da du aktivt velger vekk å gjemme deg bak en talerstol. Det kan skape moment av overraskelse, og dermed bidra til at de som ikke følger med fra start våkner litt. Men hva med kamera, lyd og lys, tenker du kanskje. Stol på produksjonen og at de kan tilpasse til din nye plassering, eller enda bedre, avtal med arrangøren på forhånd.
IKKE MEDLEM?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Vis spontanitet
Er du en person som ofte holder taler, kan publikum etterhvert bli kjent med talerstilen din, og kanskje forvente at noen andre har skrevet talene for deg. Bryt denne oppfatningen ved å lage din egen vri på innledningen i talen, plukk opp et poeng fra forrige taler eller konferansier, og sett det i din egen kontekst. Selvironi kan fungere godt som retorisk virkemiddel, det viser evne til å se seg selv utenfra, og kan fremkalle latter som gir publikum en kort pause i å absorbere innholdet. Om du er eneste taler eller først ut, velg noe ferskt fra nyhetene samme dag eller noe du la merke til på veien til scenen. Hvorfor? Det forebygger fordommer om at talen er ferdig konstruert på forhånd. Det appellerer igjen til publikums oppfatning av din troverdighet, og viser selvsikkerhet og tilstedeværelse i den retoriske situasjonen som utspiller seg.
Snakk uten manus
Du kan selvsagt ha noen diskré talekort for å holde den røde tråden, men bruk et kroppsspråk som viser at du ikke er avhengig av disse. Beveg deg, se utover rommet, bruk engasjement i kroppsspråket til å vise at det du snakker om betyr noe for deg. Det fordrer selvsagt at du kan tematikken godt, og har planlagt hvilke argumenter du ønsker publikum skal sitte igjen med. Du eier budskapet, budskapet eier ikke deg.
Velg én fortelling
En klassisk tabbe er taler som vil for mye, som ikke siler ut unødvendige omveier til poenget. Skal du snakke om tematikk som kan være tørt eller som ikke naturlig vekker følelser, velg deg én fortelling som nettopp appellerer til publikums nysgjerrighet. Det kan være hvorfor du ble engasjert i tematikken, en fortelling fra barndommen relevant for det du skal snakke om, eller at du siterer en kjent person som mange har et forhold til. På den ene siden kan det bidra til at de som i utgangspunktet ikke er interessert i det du har å si, hekter seg på. På den andre siden kan det fungere som en bro til de som vanligvis ikke forstår så mye av tematikken, for eksempel hvis talen også skal sendes på nett eller TV til et bredere publikum.
Begrunn valg av hovedpunkter
Mange talere er gode på å argumentere på kort tilmålt tid, men hvorfor har du valgt akkurat de tre argumentene du formidler til publikum? Bruk tid avslutningsvis på å gjenta hovedpunktene, og legg til, jeg har snakket om A fordi B, jeg har snakket om C fordi D. Da appellerer du til publikums fornuft, samtidig som du får gjentatt de tre viktigste punktene i talen din.
Er du en dreven formidler, kjente du antageligvis disse tipsene fra før. Uansett er det en påminnelse om å ta rommet, vise publikum respekt med grundig forberedelse, og ikke minst by på en overraskelse eller to.
Lykke til!