Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

Hvordan utvikle deg som rådgiver?

Ny høst, nye muligheter! Kanskje er du en dreven analytiker, teoretiker eller praktiker innen kommunikasjonsfaget, men hvordan kan du kombinere disse tre egenskapene og utvikle deg som rådgiver?

PUBLISERT: 02. desember 2024
Skribent:

Miriam Follesø. Utdannet retoriker. Fast blogger på PR-prat.

Foto: Eivind Røhne

Grunnlag

Det finnes flere veier inn i kommunikasjonsbransjen. Noen har et teoretisk grunnlag fra kommunikasjonsstudier, noen har tverrfaglig bakgrunn og havnet i bransjen på grunn av teft og interesse, andre er kanskje rågode på den praktiske delen av håndverket og er selvlært eller har bygget på praksis med studier. De fleste har gjerne en kombinasjon av fag og relevante erfaringer som til sammen blir kompetansen en kan tilby en arbeidsgiver. Et spørsmål som kan være nyttig å stille er; hvor er du sterkest som rådgiver? Er det dine analytiske evner, din forståelse for kommunikasjonsteori og bruken av denne, eller hvordan du i praksis løser oppgavene?

Bevisstgjøring

Når du går gjennom hvilke oppgaver du mestrer godt blir det kanskje innlysende om du primært er en analytiker, teoretiker eller praktiker innen kommunikasjonsfaget. Dette henger gjerne sammen med indre motivasjon for de ulike delene av rådgiverrollen, der noen elsker mediehåndtering, full fart og nye gjøremål dag for dag (praktiker), mens andre trives bedre med langsiktig strategiutvikling, analyse av tidligere budskap og prosjekter over tid (analytiker). Det ene utelukker ikke det andre, da en dreven pressevakt gjerne avhenger av analytiske evner, og en strategiutvikler kan være effektiv i moderering av kommentarfelt på sosiale medier.

Portrett av Gry Nordhus.
Strategi og måling
Slik blir du toppledernes betrodde partner
Hvilken kommunikasjonsrolle har du på jobben? Er du den utøvende fageksperten, den analytiske rådgiveren eller har du greid å bli topplederens høyre hånd og umistelige partner?
Les mer om Slik blir du toppledernes betrodde partner

Kommunikasjonsteori

Hvor kommer egentlig teorien inn her? Det er selve verktøyet vi bruker i både analyse og praktisk utførelse av kommunikasjonsfaget. For eksempel vil teorier om segmentering av målgrupper og hva som skal til for å treffe riktig, være essensielt grunnlag før innholdsproduksjon. Eller hvis du skal skrive et taleutkast for ledelsen, vil retorikkteori om utvikling av rød tråd i argumentasjonen styrke arbeidet ditt betraktelig. Samtidig er det ingen fasit her, det finnes antagelig kommunikatører som har styrket bedriftens omdømme uten en langsiktig strategi, og som har fått en «meme» til å gå viralt uten at innholdsprodusenten var skolert i målgruppeteori.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Utviklingsmål

Poenget er at selv om det er flytende overganger mellom det analytiske, praktiske og teoretiske, så er bevisstgjøringen av disse tre egenskapene viktig, fordi en kan målrette egen utvikling ved å mestre kombinasjonen av disse tre. Hvordan kan du trene spesifikt på dette denne høsten? Sett opp tre mål der du øver på hver del av faget. For eksempel kan du be om en evaluering av nærmeste leder etter du har håndtert en mediesak, eller du kan reflektere i etterkant hvordan teorigrunnlag og analyse av situasjonen hjalp deg underveis i arbeidet.

Strategi og måling
Slik blir du mer strategisk
Thomas Wrigglesworth, kommunikasjonssjef i bydel Stovner, gir deg sine beste tips til mer strategisk kommunikasjonsarbeid. Han tok grep da hab oppdaget at informasjonen de
sendte ut til borgerne, ikke kom frem slik bydelen ønsket.
Les mer om Slik blir du mer strategisk

Sommerens budskap

En annen mulighet er å velge en ny teori i kvartalet og trene på denne gjennom daglige oppgaver, eller gjøre en analyse av bedriftens hovedbudskap gjennom sommeren: Hva var kjernen, ønsket etterlatt inntrykk, hvem nådde innholdet frem til og hvorfor? Hva manglet? Hvorfor ble ikke innholdet sett/delt/kommentert av flere? Hva kunne vært gjort annerledes i forkant? Hva er det viktigste å ta med seg til neste innholdsproduksjon?

Kollokvie på jobb

Det siste tipset er å lage en månedlig kollokvie på jobb, der en kan dele ulike refleksjoner innen analyse, teori og praktisk utførelse av kommunikasjonsfaget. En kan eksempelvis bytte på å dele erfaringer/caser og få innspill fra de andre, eller sende ut et par spørsmål i forkant av møtet. Møtet trenger ikke ta lang tid, det handler om å holde den faglige diskusjonen levende i en hektisk hverdag, og inkludere kollegaer til å ta del i fagutviklingen på arbeidsplassen.

Strategi og måling
5. februar 2025
Effekt – Et program for deg som vil arbeide mer strategisk
Oslo