Når mening skaper synlighet
Hvordan skaffe seg en offentlig stemme?
Miriam Follesø. Utdannet retoriker. Fast blogger på PR-prat.
En klassisk utfordring for bedrifter kan være å tre inn i offentligheten. Skape en stemme ut over varen som skal selges. Bygge relasjon til kundene gjennom troverdighet og mening, ikke kun formidle produktorientert kommunikasjon. Så hvordan få det til? Her er noen tips:
Diskuter internt
Hvor er målgruppene? Hva leser/følger de, hva er de opptatt av, hvilke verdier har de? Og hvem sliter din arbeidsplass mest med å nå frem til og hvorfor? Ut i fra bransjen du jobber i, hvilke temaer er det naturlig å engasjere seg i offentlig? Hvis det er vanskelig, spør ansatte om hva som driver dem, hvorfor jobber de hos dere, hva ser de som meningen bak alt sammen? Hva ville det betydd for medarbeiderne om bedriften tok et offentlig standpunkt i en politisk sak? Skaper det friksjon fremfor stolthet, ta det med i avgjørelsen.
Skriv kronikk
Okay, kanskje er det ikke leserne til Aftenposten din bedrift trenger å nå frem til. Å skrive en kronikk er uansett god trening i å spisse et budskap og finne sin plass i samfunnsdebatten. Nåløyet for å komme på trykk er trangt, spesielt for kommersielle virksomheter. Derfor er det en gyllen mulighet til å øve på bedriftens rolleforståelse: Hvem er vi som avsender, hva vil vi med det vi gjør? Hvorfor har vi noe å ytre som vi ønsker skal gi gjenklang eller skape diskusjon? Å bruke stemmen kan være en ettertraktet form for synlighet i seg selv, som kan bli lagt merke til av kundegrupper som ellers scroller forbi reklamekampanjer. Kanskje finnes det et magasin innen deres nisje som er en ypperlig kanal å starte i?
Ikke vær halvveis
Skal stedet du jobber først lansere et samfunnsengasjement i det offentlige rom, gjør det helhjertet. Å legge på en badge med støtte til en sak på profilbildet uten andre oppfølgende tiltak kan virke mot sin hensikt. Begrunn: Hvorfor støtter din bedrift akkurat denne saken? Hvorfor akkurat nå? Gjør bedriften noen endringer som følge av saken dere støtter? Og for all del, informer internt først. Det er ikke stas for ansatte å få spørsmål fra eventuelle kritikere uten å kjenne til at arbeidsplassen skulle ytre dette offentlig. Ikke glem egenarten i budskapet, en god coverlåt er sjelden god hvis den er klin lik originalen.
Vær en heiagjeng
Er det andre bedrifter som får til noe bra, noe dere genuint ser opp til? Del og begrunn. Er konkurranse en utfordring, velg eksempler fra andre bransjer. Vis raushet i praksis. Blir det for fjernt fra annet innhold dere deler til daglig, sett ord på det, veiled målgruppen, hvorfor heier din bedrift på dette tiltaket? Hva konkret blir dere inspirert av? Eller motsatt: Er det noe konkurrenter gjør som dere bevisst tar avstand fra?
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Vis sårbarhet
Dette kan være krevende, men et effektivt virkemiddel for å komme nærmere mottagere. Har du eksempler på noe dere bommet på, angrer på eller har endret i produktutviklingen? Hva, hvordan, hvorfor? Å slippe målgruppen inn bak fasaden kan styrke lojaliteten og gjøre produktet mer «menneskelig». Samtidig kan balansen være tøff, det handler ikke om å gjøre bedriften til offer på grunn av en tabbe, men vise modighet, at en tør å by på noe som gikk galt, hva en lærte av det og hvorfor. Eksempel: En kunde har lagt igjen en dårlig anmeldelse. Del anmeldelsen offentlig, ikke gå i forsvar, anerkjenn at noen har tatt seg tid til en direkte tilbakemelding og hva dere vil gjøre for å forbedre produktet.
Inviter til frokostmøte
Dette kan være en terskel, men det trenger ikke være så stort, start med et mål om å nå 30 nye personer. Test ut hva som virker, inviter stemmer som kan relatere til bedriftens virksomhet, gi mulighet for å stille spørsmål og bygge nettverk på tvers. En idé kan være å utfordre ansatte til å invitere to personer hver. Innholdet er viktigst, har dere ikke noe å melde, dropp det, hvis ikke kan bruken av andres tid skape mer misnøye enn nysgjerrighet. Lær av virksomheter som lykkes med gode arrangementer, hva er det som gjør at folk møter opp? Hvordan skape gode møteplasser og samtidig formidle nøkkelbudskap fra deres bedrift?
Slipp til ny drivkraft
Flere av disse tipsene er gjenkjennbare for mange, det aller viktigste er å slippe til nye hjerner og våge å innovere bedriften. Argumenter som «slik har vi alltid gjort det» eller «vi har ikke midler til dette» er drepen for ny energi. Sett av et budsjett det er mulig å eksperimentere med. Før du vet ordet av det er det din bedrift som setter dagsorden!