Ordtelling som rettesnor
Et triks når du skal lage en tale, foredrag eller presentasjon, er å ha en stram tidslinje.
Miriam Follesø. Utdannet retoriker. Fast blogger på PR-prat.
La oss si du har fått 15 minutter til å presentere et tema, og du sier ca. 100 ord i minuttet. Da har du 1500 ord å boltre deg på.
Lag en liste
Så begynner regnestykket, vil du ha sju slider med rundt to minutter på hver? Eller kun vise noen bilder og snakke mer fritt? Hvilke temaer og hovedbudskap må du innom? Lag en liste. Fordel nøkkelord på de ulike delene i disposisjonen. Dette er kun idéfasen og budskapsutviklingen, til slutt kan du fjerne inndelingen slik at innholdet flyter bedre.
Helt konkret kan det se slik ut:
Intro (1 minutt/100 ord)
- Ønske velkommen til allmøte.
- Takke ansatte for at de prioriterer dette.
- Motivasjonsappell, f.eks dele en gulrot som venter ansatte i desember.
Første tema: Mål (3 minutter/300 ord)
- Formidle bedriftens viktigste mål for høsten, hvorfor disse og hvordan nå de.
Andre tema: Innsats (4 minutter/400 ord)
- Anerkjenne felles innsats som er gitt så langt i år.
- Løfte frem eksempler på det bedriften har fått til i siste kvartal.
- Heie frem et spesielt prosjekt, forklare hvorfor jobben som er gjort er forbilledlig og inspirerer andre.
Tredje tema: Utfordringer (5 minutter/500 ord)
- Inkludere ansatte: Hva ser de på som høstens viktigste utfordringer? Lage digital poll/ordsky eller slippe til noen på direkten. Her blir tidsbruken viktigere enn antall ord.
- Etterlatt inntrykk av denne delen skal være å bli inkludert i et dynamisk foredrag som også har dialog.
Avrunding: Kommentere utfordringer (2 minutter/200 ord)
- Bekrefte innspillene som er kommet, kommentere på innhold. Uenig? Forklar. Enig? Utdyp.
- Koble på dine egne vurderinger av bedriftens utfordringer som ikke er nevnt enda.
- Takke for engasjementet, be om innspill til neste allmøte på form og innhold.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Grunnmur
Sånn, der har du en grunnmur å forberede deg ut i fra. Så begynner brobyggingen, hvordan henger delene sammen? Hva er der viktigste for mottagerne at du formidler? Hvilke deler kan sløyfes/spisses/kortes ned? Fyr løs. Poenget her er å bli bevisst tidsbruk og forebygge prokrastinering av forberedelsene. Å jobbe på en kvantitativ måte med ord og minutter kan faktisk øke kvaliteten til slutt. Lykke til!