Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

Slik lager du en kommunikasjonsstrategi med ChatGPT

Nå har jeg brukt ChatGPT i snart to år. Hvis det er en ting jeg har lært, så er det at: For å få gode resultater, trenger du gode instrukser.

PUBLISERT: 25. 09242024
Skribent:

Adam Tzur er Kommunikasjonsleder i SINTEF. Han har master i samfunnskommunikasjon og bachelor i oversetting og interkulturell kommunikasjon fra Universitetet i Agder. 

I august 2023 startet Adam Norges første AI-avis, AIavisen.no. Målet til avisen er å bygge nordmenns kunnskap og kompetanse innen kunstig intelligens. 

Det gjelder alt fra artikler og sosiale medie-poster til strategier og pressemeldinger. 

Her er et eksempel på en generisk instruks:  
«Skriv en pressemelding om vårt nye produkt.» 

Resultatet er en generisk tekst som kunne passet til hvilket som helst produkt. 

Heldigvis kan vi styre svarene i vår favør. Det kalles for Prompt Engineering

I det siste har jeg lært hvordan AI kan brukes strategisk. Kanskje det er nyttig for deg også? 

Her er fem praktiske tips for å lage en kommunikasjonsstrategi med ChatGPT: 

1. Gi ChatGPT nok informasjon 

Først og fremst må du mate ChatGPT med nok relevant informasjon. 

Jo mer den vet om virksomheten, produktet, tjenesten, målgruppen og organisasjonsmål, desto bedre blir resultatet. 

Prøv denne instruksen (prompt): 

#Oppgave: 

Lag en kommunikasjonsstrategi for [navn på bedrift / organisasjon]. Søk etter informasjon om bedriften på nett. Analyser informasjonen så du forstår bedriften bedre. 

#Målgruppe: 

Målgruppen er [voksne] mellom [25-45 år]. De er [beskrivelse]. 

Her kan du også legge inn pain points, jobs to be done, og så videre. 

#Organisasjonsmål: 

Våre tre viktigste mål er [...]. 

#Skrivestil: 

Bruk klarspråk. Unngå lange setninger. 

#Bakgrunnsinformasjon 

Se de vedlagte dokumentene for mer informasjon. Analyser informasjonen så du forstår bedriften bedre. [last opp ikke-sensitive dokumenter] 

#Vær konkret 

Vær konkret og spesifikk når du lager strategien. Unngå å være for generisk. Det er viktig for karrieren min at du følger instruksene over. 


Jeg bruker # for å skille mellom overskriftene i instruksen. Det er ryddigere og enklere å lese. 

2. Ta med konkrete elementer 

Ikke nøy deg med en generell strategi. 

Be chatboten om å ta med elementer eller temaer som du vet er viktige. 

Prøv denne instruksen (prompt):

> Inkluder følgende i strategien: målgruppe-analyse, kanalstrategi, budskapsplattform og KPI-er. 

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

3. Iterér instruksene 

Her kommer det viktigste tipset: Ikke ta det første svaret for god fisk. 

Be ChatGPT om å utdype, forbedre eller tenke nytt rundt deler av strategien. 

For eksempel: 

> Kan du gi meg flere kreative ideer til innhold vi kan lage for [Instagram]? Husk at det skal være tilpasset målgruppen. Vær konkret og spesifikk. 

Eller: 

> Jeg synes budskapsplattformen ble litt kjedelig. Kan du komme med noen mer engasjerende tilnærminger? 

Du bør hele tiden jobbe med å forbedre instruksene dine. 

Mitt instruksarkiv er på 35+ sider, i skrivende stund. 

4. La AI hjelpe deg med research 

Det første jeg gjør når jeg skal lage en ny strategi, er å be AI om en oversikt over mønsterpraksis. 

Her anbefaler jeg å bruke Perplexity Pro. Den er betydelig bedre enn GPT-4 til å gjøre research og henvise til kilder. 

Her er et eksempel på en prompt du kan bruke: 

> Gi meg en detaljert oversikt over de viktigste elementene i en kommunikasjonsstrategi for en [stor bedrift] innen [sektor]. Ta med konkrete eksempler og mønsterpraksis. Vær konkret og praktisk. Søk etter og finn autoritative kilder på norsk og engelsk. 

Voila! På sekunder får du en grundig gjennomgang som ville tatt timer å finne manuelt. 

Likevel er dette bare et utgangspunkt. Du må fortsatt bruke din egen ekspertise for å tilpasse strategien. 

Du kan gjøre research om: 

  • Målgrupper 
  • Hvilken strategisk elementer bør være med? 
  • Mønsterpraksis for kommunikasjonsstrategier 
  • Og alt annet du kan se for deg 

For eksempel: 

> Hva er de viktigste trendene innen [tema] for [målgruppe] i 2024? 

Men husk - dobbeltsjekk alltid informasjonen fra pålitelige kilder. AI kan ta feil eller gi utdatert informasjon. 

Kunstig intelligens
23. januar 2025
Nettkurs: Copilot
Teams
Venteliste

5. Bruk ChatGPT som idémyldrer 

Noen ganger sitter du fast og trenger litt inspirasjon. 

Her er noen instrukser som kan hjelpe deg med å få fart på kreativiteten. 

Instrukser: 

> Hvilke sosiale medier bør vi være aktive på, gitt våre målgrupper og strategi? Lag en SoMe-strategi som forklarer hvor ofte vi bør poste, og så videre. 
 
> Gi meg 10 uvanlige PR-stunts vi kan gjøre for å skape oppmerksomhet rundt [...]. 

> Foreslå 5 forskjellige målgrupper som er interessert i [...]. 

> Hvordan formidler man [budskap] til [målgruppe] med følgende utfordringer [...] i henhold til vår strategi? [husk å legge ved ikke-sensitiv dokumentasjon] 

Noen av forslagene vil være helt på jordet. Noen vil gi deg nok inspirasjon til å tenke nytt. 

Unngå fallgruvene 

Nå tenker du kanskje: «Dette høres jo fantastisk ut! Hvorfor skal jeg ikke bare la kunstig intelligens skrive hele strategien?» 

Det er flere grunner til å være forsiktig: 

  1. ChatGPT kan hallusinere. Den kan finne på «fakta» som høres troverdige ut, men som er helt feil. Dobbeltsjekk alltid informasjonen. 
  2. AI-en mangler emosjonell intelligens og samfunnsforståelse. Den kan foreslå ting som rett og slett ikke fungerer i den virkelige verden. 
  3. Alt du skriver inn i ChatGPT kan brukes til å trene AI-modellen. Ikke del bedriftshemmeligheter eller personopplysninger. 
  4. Strategier laget av AI kan bli generiske. Du trenger fortsatt din unike innsikt og kreativitet. 

Hvis du føler at strategien blir for generisk, prøv å last opp mer (ikke-sensitiv) informasjon. 

Min anbefaling er å bruke generativ kunstig intelligens som et verktøy. En assistent. 

Det er ikke en erstatning for din egen kompetanse. 

For det er du som er kommunikasjonseksperten. 

Og hvem vet? Kanskje blir du så imponert at du vil gi AI-assistenten din et tips. 

Bare husk at den ikke bruker Vipps… ennå.