Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

Fem tips til bedre digitale presentasjoner

Nei, du bør ikke bruke den powerpointen du laget til en fysisk presentasjon, på nett. 

PUBLISERT: 04. mai 2020

Koronaviruset har åpnet øynene våre for en verden av digitale kommunikasjonsmuligheter. Mange virksomheter planlegger nå å avholde kvartalspresentasjoner, selskapsoppdateringer og faglige seminarer over nett. Skal vi tro ekspertene, vil vi antakelig fortsette med de digitale møteplassene også på andre siden av pandemien, nå som vi har lært oss hvor effektivt det kan gjøres.

For ja, en digital presentasjon kan faktisk være minst like virkningsfull som et fysisk møte. Og nå er det er viktigere enn noen gang at vi gjennomfører de møtene som kan lar seg gjøre over nett. Vi trenger å ta vare på de gode diskusjonene og fylle på med motivasjon og inspirasjon. Men for å få til dette må du ikke undervurdere hva som kreves av deg og presentasjonen din.

Du må ikke undervurdere hva som kreves av deg og presentasjonen din.

Flere av disse rådene gjelder selvfølgelig også “vanlige”, fysiske presentasjoner. Men rådene er ekstra viktige når du vil nå gjennom med budskapet ditt på nett.

For husk: Skjermene er små, det er lett å bli distrahert, og oppmerksomheten synker mye raskere enn ved en fysisk presentasjon. I tillegg stiger kravene til kvalitet og god gjennomføring i takt med at flere og flere tar i bruk de digitale løsningene.

Språk og retorikk
Slik holder du levende presentasjoner
Lenge før TED-talerne entrer scenen, har de blitt preppet av Gina Barnett eller en av hennes kolleger. Her får du rådene hun gir dem.
Les mer om Slik holder du levende presentasjoner

Så, her er de fem viktigste rådene du bør tenke på når du planlegger din neste digitale presentasjon:

1: Det er du som forteller historien. Ikke la lysbildene ta overhånd.
Den muntlige fremføringen din bærer historien. Derfor bør stemmen din være i fokus. Lysbildene skal du kun bruke for å støtte opp om budskapet ditt og eventuelt illustrere det du har å fortelle.

2: Hold det kort!
Publikummet ditt sitter kanskje nå på hjemmekontor, med alle de distraksjonene det innebærer. Lista er betydelig lavere for å sjekke e-post eller tømme oppvaskmaskinen samtidig som du snakker. Hold det kort og godt, så beholder du publikumet ditt lenger.

3: Hold det enkelt, og husk at de færreste klarer å lese og lytte samtidig.
Ikke avled seeren med lysbilder fulle av tekst, lange oppramsende lister eller kompliserte og forvirrende figurer. Blir vi presentert for mye informasjon mister vi konsentrasjonen, og faller av resonnementet ditt.

4: Bruk flere lysbilder og del opp budskapet.
For å holde på fokus over nett trenger du et høyere aktivitetsnivå på lysbildene enn ellers. Det løser du enkelt ved for å eksempel dele opp budskapene i flere lysbilder, bruke gode illustrasjoner eller visuelt utheve de delene du snakker om.

5: Tenk gjennom fargebruk og størrelsesforhold.
Ikke glem at publikummet ditt nå sitter foran små skjermer med varierende kvalitet og lysstyrker. Tekststørrelsen, fargene og grafene du vanligvis bruker kan være svært vanskelig å se nå. Du bør derfor være overtydelig og bruke stor skriftstørrelse, klare kontraster i fargene, og enkle bilder og illustrasjoner. Ved behov for mer informasjon, kan du alltids sende det ut i etterkant.

I tillegg må du ikke glemme å øve! Å holde en presentasjon over nett er noe ganske annet enn i virkeligheten. Du trenger en god del trening for at alt skal sitte som det skal og at du virker komfortabel. Kjør gjennom presentasjonen og de tekniske funksjonene med en kollega eller noen andre, og forsikre deg om at alt fungerer som det skal.

Lykke til!

Siste innlegg på PR-prat

Har du lest disse?

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din