Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Hold deg oppdatert - seks gode råd

Å ta ansvar for egen faglig utvikling er å gi deg selv motivasjon, fremdrift og integritet. Her er seks konkrete tips til hvordan du sikrer deg tid og ressurser.

PUBLISERT: 16. oktober 2020

1: Gi videre til arbeidsplassen

Det kan være utfordrende å få forståelse for å bruke tid på faglig påfyll, særlig hvis du har mange rutineoppgaver eller løpende ansvar som pressevakt eller for digitale kanaler. Ta en samtale med nærmeste leder og hør om du kan bruke fast tid på faglig oppdatering ukentlig, og for eksempel delta på ett frokostmøte i måneden. Forklar behovene dine og få med hvordan din innsats kan komme arbeidsplassen til gode. Du kan for eksempel skrive oppsummeringer fra bøker du leser eller møter du deltar på, eller dele presentasjoner med flere i avdelingen.

Søker du ny jobb kan det være lurt å spørre allerede under intervjuet hvilket rom det er for faglig utvikling og deltagelse på seminarer.
 

Få med hvordan din innsats kan komme arbeidsplassen til gode.

2: Bli med i eller lag ditt eget nettverk

Det kan være krevende å motivere seg til faglig utvikling på egenhånd, særlig når så mye annet står på to-do-listen. Meld deg på et faglig nettverk! Mange byråer, fagforeninger og interesseorganisasjoner tilbyr dette (også Kommunikasjonsforeningen). 

Eller du kan starte ditt eget. Hør med kollegaer og bekjente med tilsvarende fagfelt om de vil møtes en gang i måneden, eller lag en annonse eller et innlegg i sosiale medier der du inviterer andre med like arbeidsfelt.  

Forbered samlingene med caser som kan diskuteres, inviter noen til å holde innlegg eller fordel hvem som har med temaer til hvert møte. Er du eneste kommunikatør på din arbeidsplass, hva med å lage et tverrfaglig nettverk der dere diskuterer utfordringer fra hvert deres faglige ståsted? 

Lager du en halvårlig oppsummering om hva nettverket har vært gjennom, er det noe ledere ofte setter pris på å få, da de kan bruke dette til å rapportere oppover eller søke om midler til faglig utvikling.

Internkommunikasjon
Kompetanseracet: Aldri ferdig utdannet
Alle er enige om at kommunikasjonsfolk trenger å oppdatere kunnskapen sin, noen på analyse, andre på personvern, de fleste på teknologi. Men hvordan gjør vi det? Og hvem har ansvaret for at det skjer?
Les mer om Kompetanseracet: Aldri ferdig utdannet

Det er også mye du kan gjøre på egenhånd i det daglige:

3: Be om faglitteratur

Mange arbeidsplasser har et budsjett for faglig utvikling, der du kan bestille relevant faglitteratur. Med siste forskning tilgjengelig er det lettere å gi gode faglige råd til ledelsen, motivasjonen øker og strategiske valg kan lettere underbygges med ny dokumentasjon. Om du ikke får faglitteratur dekket av arbeidsgiver, lag deg et budsjett som dekker behovet ditt per semester. Å ha tilgang på siste nytt i bransjen kan gi uttelling på senere lønnsforhandlinger.

Med siste forskning tilgjengelig er det lettere å gi gode faglige råd til ledelsen.

4: Bruk nyhetsbrev bevisst

Uavhengig av hvilket kommunikasjonsfelt du jobber med, er det nok av gode nyhetsbrev å følge med på. Da får du siste nytt innen faget rett i innboksen. Hør med kollegaer om de følger noe bra, sjekk nettsidene til byråer, bedrifter og organisasjoner du har tillit til og meld deg på. 

Poenget er ikke mengden informasjon du mottar, men hva du gjør med informasjonen. Når du scroller gjennom nyhetsbrevene er det nyttig med noen nøkkelspørsmål:

- Skriver de om noe nytt som du kan lære? Nye begreper, metoder, programmer?

- Er det noe du ikke har bruk for selv, men som er relevant for en kollega? Ved å sende videre viser du både at du er oppdatert og at du bryr deg. Det er også en god samtalestarter neste gang dere skal samarbeide. 
 

Digitale kanaler
Etterlyser bedre kunnskap om datakriminalitet
Kommunikatører trenger mer kunnskap om datasikkerhet og datakriminalitet, både for å forebygge angrep og for å kunne informere troverdig.
Les mer om Etterlyser bedre kunnskap om datakriminalitet

5: Prioriter frokostmøter

Enten de er digitale eller med god avstand: Frokostmøter kan være en ypperlig start på dagen. Både fordi du får faglige oppdateringer til morgenkaffen, og fordi du møter nye mennesker som kan tilføre deg ny kunnskap og utvide nettverket ditt. 


6: Hold av tid i kalenderen

Å holde seg faglig oppdatert krever tid. En gjenganger er at operative oppgaver med korte frister spiser av tiden til strategisk tenkning og langsiktige planer. Et tips er derfor å sette av en time mandag og fredag. Det kan være så konkret som å merke av tiden med «faglig utvikling» i kalenderen, som en synliggjøring og forsikring om at du ikke blir avbrutt. Les et nytt kapittel, se gjennom de siste nyhetsbrevene, sjekk aktuelle seminarer.
Om du så kun rekker å lese en halvtime i uka er det lettere å følge opp uka etter, enn om det gang på gang blir hoppet over.


Start med tipsene som passer din arbeidshverdag best. Kommunikasjonsforeningen har mange fagartikler tilgjengelig her på kommunikasjon.no, lokallagene arrangerer jevnlige treff, og internett har et hav av muligheter. 

Tillit og omdømme
Min erfaring: Vil gjenreise respekten for kunnskap
Som ny kommunikasjonsdirektør for Universitetet i Oslo vil Berit Kolberg Rossiné kjempe for fornyet tillit til og respekt for det universitetet har mest av – kunnskap og ekspertise.
Les mer om Min erfaring: Vil gjenreise respekten for kunnskap