Banner
PR-PRAT

Seks tips til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om kjenne sin målgruppe og vite hva de leter etter. Derfor må du skrive brukervennlige og relevante tekster til målgruppen din, slik at søkemotorene finner dem og gir selskapet ditt økt trafikk.

fakta
Factbox image

Hilde Bringsli
Hilde jobber som innholdsrådgiver i Itera Gazette. Hun er gjesteblogger på PR-prat.

1 Skaff deg innsikt om kunden

Noe av det aller første du bør gjøre er å finne ut hva eksisterende og potensielle kunder leter etter. Hvis du ikke lager et innhold som møter kundens behov, vil du komme langt ned på Google-søk. Dersom bedriften din selger kosmetikk, betyr det for eksempel at du må vite noe om søketrender innen dette feltet. Hva er trenden nå? Er det noen produkter som er spesielt populære om dagen? Er det noen produkter som er særlig relevant avhengig av sesong? Hva og hvor annonserer konkurrentene? Et nyttig verktøy du kan benytte for å forstå kundenes/publikums informasjonsbehov er søkeordsverktøyet Google Keyword Planner.

2 Bruk analyseverktøy

Sørg for å ha litt teknisk kunnskap. Analyseverktøy som for eksempel Google Search Console gir deg verdifulle feilmeldinger og diagnostikk som hjelper deg til å forstå og løse eventuelle tekniske problemer som oppstår.

3 Skriv engasjerende og relevante tekster

Når du har skaffet deg denne innsikten, skriver du enkle, engasjerende og relevante tekster, det vil si tekster som har kunden i fokus. Altfor mange har for mye på hjertet og pøser på med informasjon som ikke er relevant. Still gjerne følgende kontrollspørsmål når du anser deg som ferdig med en tekst: Er teksten lettfattelig? Er det informasjon som hører til kategorien ”kjekt å vite” og ikke ”nødvendig å vite”? Har jeg brukt begreper kunden kan ha problemer med å forstå? Har jeg skrevet på en måte som gjør at leseren trigges til å lese videre? Er innholdet troverdig?

En mann som sitter tenkende foran en dataskjerm. Han støtter haken på hånden sin.
Er dine tekster synlige i Google? Hilde Bringsli forteller deg om seks ting du kan gjøre for å bli det. 

4 Lag en god meta-tittel

Sentrale søkeord du antar kundene vil søke på, må gjenspeiles i ingress, tittel, mellomtitler, brødtekst, bildetekster, og filnavn på bilder, ALT-tekst og meta-beskrivelse.

Særlig meta-tittelen (H1) er viktig når du skal optimalisere for søk. Variasjoner og synonymer for dette ordet bør være tilstede i minimum én av undertitlene. Når det gjelder billedtitler, skriv (fortell) hva bildene forestiller, det gjør visning i Googles bildesøk mulig.

5 Godt innhold fører til linking

Har du et godt, relevant og troverdig innhold, vil du sannsynligvis oppleve at andre nettsider linker til din. Linker er viktig da det oppfattes som positiv fra søkemotorenes side, jo flere lenker, jo mer tror Google på deg. Belønningen er mer trafikk.

6 Vær aktiv i sosiale medier

Å bruke tid på sosiale medier, med godt og relevant innhold, vil også være positivt for din nettside, og hvis andre deler ditt innhold, vil det veie ganske tungt i søkemotorenes vurdering av nettsiden din.

SEO fremstilles ofte som noe komplisert, men med litt basiskunnskap kan de fleste gjøre jobben selv. Til syvende og sist handler det om noe så enkelt som å sette kunden i fokus og å lage et godt innhold.

Relaterte innlegg

Her kan du lese andre innlegg av samme forfatter.