Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

SXSW er blitt mer politisk enn noen gang - men hvor var de norske politikerne?

Kina og USA leder AI-kappløpet, mens Europa og Norge henger etter.

PUBLISERT: 11. april 2019

En vind av teknologiskepsis føk gjennom byen i Texas i mars, etter at en rekke hendelser og avsløringer det siste året har svekket tilliten til teknologigigantene. Facebook og Cambridge Analyticas misbruk av persondata, talljuks fra Tidal og gigantbot fra EU til Google, for å nevne noen. Det som før var nerdenes teknologi-bejaende festival, løfter nå frem en bransje som både vil og må reguleres. 

Demokratenes Alexandria Ocasio-Cortez var blant de store høydepunktene under festivalen, og også hun rettet sterk kritikk mot teknologinæringen og det hun beskrev som en «brutal kapitalisme» i bransjen. Roger McNamee, Mark Zuckerbergs tidligere mentor (nå nemesis), uttalte samme uke at bransjens forretningsmodeller legger til rette for aktører med uærlige hensikter. For hva skjer om de aller største mister tilliten blant folk?

Bare ved å være i live genererer vi data, både frivillig og ufrivillig, og forventningen til et fullstendig privatliv er borte.
Monica Michelsen

Etterlyser norske politikere

Det er tydelig at SXSW er blitt en yndet møteplass for politikere fra hele verden. Et av de desidert mest besøkte foredragene var Amy Webbs (Future Today Institute) Tech Trends Report - den tolvte i rekken. Med et sylskarpt politisk blikk på teknologiutviklingen oppsummerer og tolker Webb hva hun mener kommer til å prege det teknopolitiske bildet i året som kommer.

 I overensstemmelse med resten av festivalens kritiske sus uttrykte Webb bekymring for hvor det bærer hen. «Privatlivet er dødt», hevdet hun. Bare ved å være i live genererer vi data, både frivillig og ufrivillig, og forventningen til et fullstendig privatliv er borte. Dette koblet hun til smarte hjem, og viste til at Amazon nå leverer smarthus-teknologi til USAs største husbygger.

Kina leder an, Europa henger etter

En hel verden rigger seg nå for å oppskalere bruken av kunstig intelligens, og ikke overraskende gir AI-kappløpet nye problemstillinger - etiske så vel som teknologiske. Webb understreker at AI er knyttet opp mot alt vi gjør, fra jobb til hverdagsliv.

Ifølge henne er det nå ni giganter som tar ledelsen på utviklingen av kunstig intelligens - «The Big Nine»: Amerikanske Google, Amazon, Microsoft, Apple, IBM og Facebook, og kinesiske Baidu, Alibaba og Tencent. Webb betegner de amerikanske som «G-mafiaen». Særlig Kina sparker fra, mens de europeiske selskapene glimrer med sitt fravær. Webb mener, i år som i fjor, at vi som følge av dette vil se store endringer i den geopolitiske maktbalansen.

franck-v-740555-unsplash
Ni store giganter tar ledelsen på utviklingen av kunstig intelligens, men de europeiske selskapene er fraværende. Foto: Frank V. / unsplash.com.


I februar 2019 vedtok den norske regjeringen, etter press fra blant andre IKT-Norge, at en nasjonal AI-strategi skal utarbeides. Vi har også nylig fått vår egen digitaliseringsminister. Men hvor var de da politikere fra resten av verden samlet seg for å utveksle erfaringer og kunnskap på tvers av landegrenser?

- Vi forstår stadig mindre

Som følge av hvor raskt AI-utviklingen går, blir måten dataene våre utvinnes og raffineres på mindre åpenbare, og hvordan autonome systemer tar beslutninger blir mindre gjennomsiktig og forståelig for oss. Vi opplever derfor en kløft mellom hvordan AI påvirker det daglige livet vårt og vår forståelse av dette. Dette skaper mistillit, hevder Webb.

For hvilke konsekvenser står vi overfor når de største aktørene tar og får stadig mer plass, også i de næringene som ikke tradisjonelt er regnet som teknologi-næringer? Skal noen få ha monopol på vår tids mest omfattende teknologiutvikling, hvor det også ligger så sterke politiske føringer? Og hvordan oppnår vi tillit til hvordan dataene våre blir brukt og forvaltet?

Digitale kanaler
- Man kan ikke koble seg av
Slett ikke alle kaster seg på digital detox-bølgen. Chris Dancy, som kaller seg verdens mest oppkoblede mann, var i Oslo for å lære nordmenn hvordan vi kan bruke teknologi til å bli bedre utgaver av oss selv.
Les mer om - Man kan ikke koble seg av

Det er opp til oss

Teknologien byr på et hav av muligheter, og riktig bruk av teknologi kan for eksempel bidra til en mer bærekraftig livsførsel og med det - verden. Selv anser jeg det som et sunnhetstegn at SXSW og tilhørende aktører kaster lys over og stiller spørsmålstegn ved hvordan vi bruker og bør bruke teknologien og det den tilbyr oss. Teknologi og digitalisering strekker seg på tvers av bransjer og felt. Utfordringen er med det desto større, og behovet for regulering like så.

Etter det siste års hendelser kan vi ikke annet enn å håpe at teknologigigantene tar et reelt ansvar for sine plattformer, og gjør det som trengs for å vinne tilliten tilbake. Det er mennesket som utvikler teknologien, og vi bør derfor også tørre å stille de kritiske spørsmålene. Bruken av AI reiser etiske og moralske spørsmål, og utfordrer vår tillit til teknologi.

Her må Norge ta et standpunkt, og det håper vi å få se med nasjonal AI-strategi. Flere norske politikere bør ta del i den samfunnsmessige dimensjonen SXSW omfatter, og som en følge øke den norske tilstedeværelsen der fremtidens teknopolitiske utfordringer og muligheter diskuteres.

Det er aldri for tidlig å rigge seg for fremtiden.

Etikk og samfunnsansvar
Behov for å nasjonalisere digitale data
Det sies ofte at digitale data kommer til å bli den nye oljen, men jeg lurer på om det isteden er i ferd med å bli den nye laksen.
Les mer om Behov for å nasjonalisere digitale data

Siste innlegg

Her er de siste innleggene på PR-prat.

02.12.2024
Uavgjort på bortebane –>

Media skal ikke være maktas hjemmebane, og uavgjort på bortebane må få være et godt nok resultat.

Uavgjort på bortebane
02.12.2024
Strategisk solidaritet –>

Det er juni, og vi bytter til regnbuelogo på nettsida, poster et bilde av han homoen fra ledergruppa på LinkedIn, skriver «Happy Pride!» på Facebook og pynter kontoret med regnbueflagg. Eller gjør vi det?

Strategisk solidaritet
02.12.2024
Snakk til gjengen din –>

Som et miniprosjekt har jeg fulgt Raads interne «girlchat» som hun selv kaller det, på Snapchat de siste ukene. Det er et studie i profesjonell markedsføring.

Snakk til gjengen din