Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Etikk og samfunnsansvar

Ønsker utredning av lobbyregister

Kommunikasjonsforeningen har sammen med Transparency International Norge, Presseforbundet og Redaktørforeningen sendt et formelt innspill til Stortingets presidentskap hvor vi ber om at det settes i gang en utredning av et norsk lobbyregister.

Teskt: HAAKON STENSRUD
Publisert: 20. februar 2014 , Oppdatert: 20. februar 2014

Bakgrunnen for brevet er presidentskapets behandling av Venstres representantforslag om innføring av et norsk lobbyregister. De fire organisasjonene støtter Venstres forslag, men mener samtidig at det ikke er godt nok bearbeidet. Derfor ber de nå presidentskapet om en utredning om norsk lobbyregister, som kan munne ut i et konkret forslag Stortinget kan stemme over. Hele brevet kan du lese her.

Stortingets presidentskap skal komme med sin innstilling til Venstres forslag innen 27. februar.

lobbyreg foto gudim
Kommunikasjonsforeningen, blant andre, ønsker utredning av en norsk lobbyvirksomhet. Foto: Bård Gudim.

27. januar 2014 sto Kommunikasjonsforeningen, Transparency International Norge, Presseforbundet og Redaktørforeningen foran Stortinget for å få oppmerksomhet rundt behovet for et lobbyregister i Norge. Samme dag la de frem et felles forslag til hvordan et lobbyregister i Norge kan se ut. Forslaget ble presentert i en kronikk i DN. Som bakgrunn for forslaget lå en analyse av eksisterende registre, blant annet i EU og i Washington. Denne analysen belyste en rekke interessante elementer som var utslagsgivende for valgene som ble tatt i utformingen av forslaget.

De fire organisasjonenes forslag til hvordan et norsk lobbyregister kan se ut er slik:

  • Registreringen må være obligatorisk.
  • Både personen og virksomheten som tar kontakt, samt de som har vært involvert i forberedelsene må registreres.
  • Politikeren som møter lobbyisten må registreres.
  • Det må oppgis hvilken interesse den som ønsker å påvirke representerer.
  • Formålet med kontakten må oppgis, dvs. hvilken politisk prosess man ønsker å påvirke og hvilken sak det gjelder.
  • Registeret må være elektronisk søkbart for alle.

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hva skjer i 2025?
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjonsfoto av krystallkule ute i naturen.
Hva skjer i 2025? –>

Vi har kikket inn i krystallkula og sakset fra trendrapportene.

Les Mer on Vet du hva emojiene betyr?
Målgrupper
For medlemmer
Vet du hva emojiene betyr? –>

Bruker du smilefjes og andre emojier i kommunikasjonsjobben? Da bør du kjenne målgruppen din godt.

Les Mer on Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett
Digitale kanaler
For medlemmer
Ida Jackson
Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett –>

– I fremtiden blir sosiale medier den mest sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon. Det mener forfatter, skribent og internettnerd Ida Jackson.