Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Tillit og omdømme

Zynk og Trigger er årets PR-byråer

– Dette var veldig overraskende, og nå er jeg veldig, veldig glad, sa Zynk-sjef Claus Sonberg til Kampanje etter å ha sikret seg delt førsteplass i PR-byråenes omdømmekåring.

Tekst: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN
Publisert: 14. november 2014 , Oppdatert: 14. november 2014

For andre år på rad var PR-byråene inkludert i den store byråundersøkelsen Byråprofil. Sammen med Trigger tok Zynk steget helt opp på toppen av pallen. Zynk-sjefen tror både Zynk og Trigger har tjent på å holde en ryddig og profesjonell profil.

– En ting er i hvert fall veldig tydelig, og det er at all PR ikke er god PR. At vi opptrer ryddig og at det ikke er så mye støy rundt byråene, tror jeg er en forklaring. Mange forbinder oss med støy og rot og det å prøve å få redaksjonell omtale, men vi gjør så mye mer, og noen av oss prøver å representere den delen av bransjen, sier Sonberg.

19 PR-byråer ble målt, 562 respondenter svarte og det ble gjort til sammen 3387 byråvurderinger. Byråene ble målt på seks ulike kriterier. Det er Kommunikasjonsforeningens medlemmer som har svart på PR-undersøkelsen.

Lettet fjorårsvinner

Trigger-sjef Preben Carlsen var på sin side lettet over å kunne ta hjem prisen for andre år på rad, selv om PR-byrået i år måtte dele den gjeveste plassen med Zynk.

- Det føles veldig, veldig bra. Det er første gang vi har noe annet enn en utfordrerposisjon, så det å føle på fallhøyden har vært spennende. Det er gøy å vinne med Zynk, det viser bredden i bransjen, at to så forskjellige byråer vinner, sier Carlsen.

Dette er PR-klassens topp 10

1. Zynk
1. Trigger
3. Mørland & Johnsen
4. Apeland
5. Gambit H&K
6. WergelandApenes
7. Geelmuyden.Kiese
8. BursonMarsteller
9. Dinamo
10. Nucleus

Årets reklamebyrå gikk for 12. året på rad til Try/Apt. Det var også Try/Apt som stakk av med den aller gjeveste prisen, nemlig årets byrå. Starcom forsvarte fjorårets førsteplass og kunne igjen klatre til topps i klassen årets mediebyrå.

Prisene ble delt ut i går kveld under Kampanjes arrangement «Byrådagen» i Fabrikken (Kvadraturen) i Oslo. Kvelden ble også benyttet til å feire Kampanjes 50-årsjubileum.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Hva skjer i 2025?
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjonsfoto av krystallkule ute i naturen.
Hva skjer i 2025? –>

Vi har kikket inn i krystallkula og sakset fra trendrapportene.

Les Mer on Vet du hva emojiene betyr?
Målgrupper
For medlemmer
Vet du hva emojiene betyr? –>

Bruker du smilefjes og andre emojier i kommunikasjonsjobben? Da bør du kjenne målgruppen din godt.

Les Mer on Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett
Digitale kanaler
For medlemmer
Ida Jackson
Tror sosiale medier og tradisjonelle medier blir ett –>

– I fremtiden blir sosiale medier den mest sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon. Det mener forfatter, skribent og internettnerd Ida Jackson.