Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Kommunikatøren – den nye helten?

- Ingeniøren har vært den norske helten. Kan kommunikatøren bli den neste? spør trendforsker Ståle Økland. Han mener økt synlighet kan gi kommunikasjonsbransjen et løft i omstillingsfasen Norge er i.

Teskt: MARI MELLUM   |  Foto: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN
Publisert: 11. Februar 2016

- Nå som oljen selges til en tredel av prisen og 30 000 jobber allerede er borte, med Vestlandet og snart hele Norge i omstilling, må vi se hva annet vi er gode på, sier trendforsker og forfatter Ståle Økland, som mener han har en del av svaret:

- Kommunikasjon, merkevarebygging og design kommer til å bli viktigere. Tidligere har det ikke vært livsviktig for oss å satse på disse næringene, for vi har hatt råvarer, som på mange måter har solgt seg selv. Satt på spissen har kommunikasjon og markedsføring vært sett som plagsomt, unødvendig jåleri, mener trendforskeren, som opplever en annen holdning i andre europeiske land.

- På kontinentet råder en helt annen innstilling. Det er livsnødvendig for dem å kjenne og treffe trendene. Nå blir det viktigere også for oss i Norge å forstå markeder og trender, forstå hva folk vil ha – for så å utvikle og kommunisere disse produktene.

- Må synliggjøre verdien

Økland tror økonomisk nedgangstid kan slå begge veier for kommunikasjonsbransjen.

- Det er klart det kan bli tøffere å jobbe med kommunikasjon og reklame nå. Men det kan også slå andre veien. På sikt kan utviklingen vi er inne i være bra for disse bransjene, sier han og utdyper:

- Når vi i Norge nå diskuterer hva vi skal leve av i fremtiden, må kommunikasjonsbransjen bli bedre til å synliggjøre kompetansen de har og hvilken verdi som ligger der. De må være med i diskusjonen og vise merverdien som kan skapes gjennom kommunikasjon. Da kan bransjen få en mulighet til å skape nye arbeidsplasser og nye produkter som Norge kan leve av.

- Fagmiljøene bør styrkes

Økland mener det må satses sterkere på kompetansebygging innenfor fagene markedsføring, design og kommunikasjon, samtidig som han understreker at det i dette ikke ligger kritikk av dagens fagmiljøer.

- Disse fagmiljøene, som henger tett sammen, bør bli både større og bedre. Å bygge ut disse miljøene vil være viktig for Norge. 

Ståle Økland holdt foredrag om trender og kommunikasjon på årsmøtet i Kommunikasjonsforeningen Buskerud-Vestfold-Telemark 11. februar 2016.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Har du fått med deg disse?
Illustrasjonsfoto av bøker pakket inn som julegaver.
Har du fått med deg disse? –>

Julen er rett rundt hjørnet, men du rekker fortsatt litt faglig påfyll.

Les Mer on Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon
Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon? –>

Svaret får du i siste episode av Kompodden!

Les Mer on – Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør
Strategi og måling
For medlemmer
– Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør –>

NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.