Starthjelp til Snapchat
Hvordan kan du som kommunikatør utnytte Snapchat til å nå din målgruppe?
Ståle Lindblad har «snappet» for Oslo Maraton mens han selv løp de 42 kilometerne, for å vise stemningen langs løypa. 18 000 personer så de tre snappene. Og han har ansvaret for LSK i sosiale medier – der har han gitt en av spillerne stort spillerom som snapchatansvarlig. Det snappes fra garderoben og gis kjappe intervjuer, for å bringe spillerne nærmere fansen. Etter to døgn hadde de 1000 følgere på Snapchat.
- Veldig mange virksomheter kan nok klare seg greit uten Snapchat, men det er kanalen som vokser mest nå. Er målgruppen din der, bør du være der, mener Lindblad. Norge er et av ikke altfor mange land hvor Snapchat er stort. Bare Facebook slår Snapchat her til lands blant de sosiale mediene. 1,46 millioner nordmenn er brukere, viser tall fra Ipsos MMI. Og de bruker appen stadig hyppigere, særlig de under 30.
- Det er langt færre brukere over 30. Men, som alltid, de eldre kommer etter, påpeker Lindblad, som samtidig understreker at du ikke når de unge bare ved å være der de er.
Engasjere på Snapchat
Du må engasjere og gi verdi. På Snapchat bør du dessuten publisere innhold hyppig, fordi det forsvinner etter et døgn. Foreløpig er betalt innhold på Snapchat svært dyrt.
- Terskelen for å bli oppfattet som spam er så lav at Snapchat vil ha få annonsører som betaler en høy pris. Trolig endrer det seg. Man kan se for seg betalte Our Story-er som kun vises i Norge, og som er priset etter norske forhold, mener Lindblad, som uansett har liten tro på å betale. Må du betale for å nå frem, har du lite der å gjøre. De med godt innhold når bredere uten å betale.
Hva er hva på Snapchat?
Snap: Bilde eller video (maks 10 sek). På bildet/ videoen kan du skrive, tegne eller legge på filtre. Forsvinner når den er sett av mottager.
My Story: Dine snapper kronologisk i en «historie». Hver del er tilgjengelig i 24 timer for dem som følger deg, deretter forsvinner den.
Our Story: Betalt tjeneste for eksempelvis arrangører av et arrangement. De som er til stede, kan legge sine snapper til Our Story, som modereres av innehaveren.
Geofilter: Du kan designe et filter som andre kan bruke på sine bilder, tilgjengelig i et geografisk område. Må godkjennes av Snapchat. Logoer godtas ikke, foreløpig heller ikke filtre for bedrifter.
Chat: Chat og videochat gjennom appen.
Discover: Medier som CNN, MTV og National Geographic har egne, daglige utgaver for Snapchat.
SnapCash: Overfør penger via Snapchat (foreløpig kun i USA).
Starttips
Ståle Lindblad kurser virksomheter i bruk av Snapchat. Her er hans tips for å lykkes:
1) Finn tonen
Vær uformell, kreativ og helst underholdende. Brukerne er på Snapchat fordi de vil ha dette. Finn en kobling mellom den tonen og ditt eget budskap. Oppmuntre til dialog. Er din virksomhet avhengig av å fremstå seriøst og kontrollert i alle kanaler, er nok ikke Snapchat noe for dere.
2) Bruk kanalens egenart
Du kan formidle hele budskapet ditt på Snapchat, men vanligere er det å dele tilleggsinformasjon, bakom-filmer eller konkurranser hvor brukere sender inn bilder, video eller ideer.
Sett sammen bilder og video, gjerne med tekst på, til en historie under My Story (se spalten til høyre). Intervjuer kan legges ut som ett og ett spørsmål – som da føyer seg etter hverandre på din My Story.
Etter hvert blir det lettere å identifisere «snap moments» – hendelser som egner seg til å snappe.
Gi noe annet på Snapchat enn i andre kanaler. Deler du det samme i alle sosiale medier, er det liten vits for brukerne å følge deg alle steder.
3) Bruk nok tid
Skal du ha en merkbar tilstedeværelse på Snapchat, bør det ligge noe på din My Story hver dag – hvor innholdet forsvinner i løpet av 24 timer. Det er ressurskrevende. Det er også krevende å samle følgere. Må du betale mye i markedsføring for å samle følgere, er det trolig ikke verdt det. Klarer du å engasjere nok med ditt innhold til at det snakkes om deg og du slik får følgere, har du funnet nøkkelen.
4) Tenk mål først
Du kan se hvor mange som har sett en story og en snap. Det gir informasjon om synlighet og volum, men ingenting om demografi og effekt. Et tips er å legge inn stikkord, tilbud eller annet i Snap-aktivitetene som kan måles utenom. Start planleggingen med mål/målekriterier og planlegg aktivitetene etter det. Det er lettere enn å planlegge en morsom aktivitet og forsøke å finne et egnet målekriterium i ettertid.