Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
En mann som står og smiler mens han holder en PC. Han har hvit t-skjorte og står foran en lilla bakgrunn.
En mann som står og smiler mens han holder en PC. Han har hvit t-skjorte og står foran en lilla bakgrunn.
Digitale kanaler

Kommunikasjonstrender for 2022

Hva vil prege året som kommer? Vi har oppsummert noen av trendene som er spådd, og skal vi tro dem blir det mer sosiale medier, automatisk journalistikk og mangfold i 2022.

Teskt: JAKOB BERG   |  Foto: PROSTOCK STUDIO. ISTOCK
Publisert: 17. januar 2022

Teknologi: En plattform for å styre alle plattformer og slutten på tredjehåndscookies?

Vi begynner med en teknologitrend som kan få betydning for de som er ansvarlige for internkommunikasjon. I 2022 ser vi i enda større grad fremveksten av flerkanals kommunikasjonsplattformer, eller «multichannel communication platforms», der målet er å treffe medarbeiderne/målgruppene på de plattformene de bruker, fremfor å tvinge dem til å finne eller motta informasjon i kanaler de ellers ikke bruker eller har problemer med å komme inn på.  

GDPR og økt fokus på personvern gjør også at vi nærmer oss slutten på tilgang på tredjepartsdata som informasjonskapsler (cookies) har gitt oss og som har blitt brukt til blant annet målrettet annonsering. Disse blir nå blokkert hos både Safari, Mozilla og ikke minst Chrome. Det betyr at førstepartsdata, det vil si pålitelig informasjon en organisasjon får direkte fra sine kunder/samarbeidspartnere, slik som kontaktinformasjon, kjøpshistorikk, demografi, bevegelse på ens nettside og interaksjoner med medarbeidere blir viktigere i fremtiden, og må administreres best mulig. Kundene er etter hvert klar over at data om dem og deres bevegelser og interesser er veldig viktige for virksomheter.  Gode epostlister og CRM-systemer blir altså enda mer verdifullt fremover. 

Datatilsynet dropper Facebook
Datatilsynet mener risikoen ved å ha en Facebook-side er for stor. - Vi kunne ikke gå god for databehandlingen, sier direktør Bjørn Erik Thon. Han håper rapporten Datatilsynet legger frem i dag vil gjøre andre aktører mer bevisste.
Les mer om Datatilsynet dropper Facebook

Sosiale medier: økende bruk, kortere videoer og infografikk 

Antallet brukere på sosiale medier og tiden de bruker der øker stadig. Nærmere 60% av verdens befolkning, over 4,5 milliarder mennesker, bruker sosiale medier daglig, en vekst på 400 millioner bare det siste året. Blant mediene som vokser mest er TikTok, og kortvideo er noe alle sosiale medier prøver å tilby. TikTok er også det mediet flest markedsførere vil kjøpe mer reklame hos. Derfor er det kanskje ikke så rart at det i Årets profet-konkurransen til Dagsavisen blir spurt om Trygve Slagsvold Vedum i 2022 får 20.000 følgere på TikTok. 

Samtidig er oppmerksomhetsspennet blant brukerne nå nede i 8 sekunder, så Vedum må snakke veldig fort.   

Fremover kan et tiltak for å få frem budskap på kortest mulig tid være å bruke mer infografikk, som både kan erstatte tekst og gir mer rom for kreativitet. Samtidig vil salg via sosiale medier vokse med at forbrukere i økende grad bruker dem til å finne produkter. Blant annet Facebook Shops og Instagram Checkout tilbyr salg gjennom sine nettsider, slik at man ikke trenger å klikke seg videre til tredjepart. Tenk deg at du ser en influenser på Instagram med noen solbriller du får lyst på. Da klikker du bare på solbrillene og er rett i nettbutikken.

Markedsføring: fra influensere til mikroinfluensere og algoritmefrie nyhetsstrømmer 

Bruken av influensere, påvirkere på norsk, innen markedsføring er ventet å øke ytterligere. Mens det tidligere var vanskelig for mindre annonsører å bruke større kjendiser eller påvirkere med store følgerskarer på grunn av prisen, øker nå tilgangen på og bruken av påvirkere med små, men høykvalitets følgerskarer. Samtidig oppgir unge at influensere påvirker deres kjøpsvaner og at mikroinfluensere er de viktigste trendsetterne

Inger Hanne Vikshåland, smiler, i et villastrøk.
Digitale kanaler
Lot de unge lage kampanjene selv
– Alt vi trodde at vi visste om russen, viste seg å være feil, sier kommunikasjonsrådgiver Inger Hanne Vikshåland i Stavanger kommune. De får internasjonal oppmerksomhet for sin nysgjerrige og åpne tilnærming til unge målgrupper.
Les mer om Lot de unge lage kampanjene selv

Algoritmene som styrer hva vi ser av film, hvilken musikk vi hører på og hva vi ser av oppdateringer i sosiale medier, kommer under et stadig mer kritisk lys, og nå ønsker flere brukere å ha algoritmefrie plattformer. Det vil si at du får opp postene kronologisk fremfor bestemt av algoritmer basert på dine tidligere preferanser. I en senatshøring i USA nylig uttalte Instagram-sjef Adam Mosseri at de nå, i likhet med Facebook og Twitter, skal tilby en nyhetsstrøm som er kronologisk og ikke algoritmestyrt. For kommunikatører betyr det at vi både må lage godt innhold – og finne rett tidspunkt å publisere det på - for å bli sett og få en reaksjon. 

To tenåringsgutter står foran en båt fra Redningsselskapet.
Digitale kanaler
Traff generasjon Z på TikTok
Kampanjen "Norges kuleste sommerjobb" ga Redningsselskapet 700 000 visninger på én TikTok-video. Her er deres tips!
Les mer om Traff generasjon Z på TikTok

Media – kunstig journalistikk og mediaørkener 

I likhet med sosiale medier er også podkaster tydeligvis noe vi aldri får nok av. Ukentlig hører én av tre nordmenn på podkaster og 20 prosent gjør det daglig, og trenden er økende, både i Norge og internasjonalt og både blant brukere og markedsførere.

I det siste har mange av våre største podkast-stjerner og populært innhold flyttet seg inn bak betalingsmurer. Når da sju av ti brukere sier at tilgjengelighet er viktig når de skal velge podkast, påpeker Try Råd-leder Sindre Beyer at dette åpner en mulighet for bedrifter å tilby relevant og gratis kvalitetsinnhold. Han slår også et slag for podkasten som læringsarena når medarbeidere på hjemmekontor får seg en nødvendig luftetur. 

Digitale kanaler
Kom i gang med podkast
– Akkurat som det kom masse dårlige bedriftsvideoer fordi «alle måtte lage video», kommer vi til å se mange dårlige podkaster fremover, spår produsent Ander Haavie. Her er hans råd til hvordan du lager en god podkast.
Les mer om Kom i gang med podkast

Kunstig intelligens-journalistikk og medieørkener 

Økt vekst for journalistikk laget av kunstig intelligens (KI) og automatisk journalistikk setter rollen til menneskelige journalister og redaktører under press og gir krav til økt kreativitet for å gi de menneskeskrevne artiklene ekstra verdi. Samtidig er det skepsis blant brukerne til troverdigheten til KI-skrevne artikler. En løsning for menneskelige journalister å bruke KI som et verktøy i eget arbeid for å produsere nok i løpet av en dag. Det ventes også en ytterligere vekst i bruken av nyhetsbrev. 

I USA brukes begrepet nyhetsørkener om geografiske områder som ikke lenger dekkes journalistisk. Dette er et fenomen som er i ferd med å bre om seg.  I Oslo ser vi en motsatt utvikling, der både Aftenposten og Avisa Oslo nå satser tungt på lokalstoff.  

Men i USA ser det mørkere ut. Antall journalister i landet har mer enn halvert seg siden 2007. PR-industrien advares mot denne utviklingen, i og med at de to næringene har en gjensidig nytte av hverandre. Derfor anbefales kommunikasjonsfolk å gjøre det de kan for å gjøre arbeidshverdagen enklere for journalistene, blant annet gjennom å lage gode pressemeldinger med infografikk som lett kan gjenbrukes, abonnere flittig, støtte fagforeninger og bidra til stipender. 

Mangfold, inkludering og sosialt ansvar 

Opinions Ung2022-rapport forteller at inkludering og likestilling er verdier unge setter høyt, og de forventer å ha like muligheter, uavhengig av seksuell orientering, funksjonsgrad, kjønn eller etnisk bakgrunn. Det må organisasjoner åpne for, kommunisere og sørge for at skjer i egen virksomhet også. Også i USA kommer tematikken høyere på agendaen, aktualisert av Black Lives Matter. Begrepet DEI; Diversity, Equity, Inclusion blir det forventet at organisasjoner tar inn i sin virksomhet og gir praktisk mening. 

De siste årene har forbrukere blitt mer oppmerksomme på hvordan selskaper behandler sine kunder, publikum, ansatte og miljøet rundt dem. Selskaper som har tatt et tydelig standpunkt for sosialt ansvar har oppdaget at dette har gitt god respons hos deres målgrupper. 

Akkurat hvilke trender som blir realitet vet vi ikke enda, men om du er nysgjerrig på hva som ble spådd i fjor, kan du ta en titt på disse sakene:

Speilbilde i vindusflate av et kontorbygg
Strategi og måling
Kommunikasjonstoppene om 2021
Vi spurte fire kommunikasjonstopper om året som gikk og hva de tror vil prege arbeidsdagen for kommunikasjonsfolk i 2021. Her er svarene.
Les mer om Kommunikasjonstoppene om 2021

Kilder: Forbes, Navigator, Hubspot, Kom24, Smart Insights, Techcrunch, Public Relation Today, Red Website Design, Opinion, Agility PR. 


Relaterte temaer