Banner
Medierelasjoner

Fem råd til talspersoner

Kvier du deg for å svare på telefoner fra media? Tenker du at det er andre på jobben som er flinkere til å formulere seg enn deg? Her får du fem punkter som kan være verdt å tenke over om du vil lykkes som talsperson.

For noen mennesker er det å formulere seg muntlig både enkelt og naturlig. Men selv for de mest utadvendte blant oss, kan det bli utfordrende å være muntlig presis og interessant, når det er på vegne av noen andre. Egne meninger og følelser skal legges til side, du er ansiktet utad.

Guro Lindebjerg i analysebyrået Retriever og Maren Bekkelund Ellingsen, rådgiver og partner i Bohr, er to av de som holder kurs for Kommunikasjonsforeningen sine medlemmer i nettopp hvordan man kan bli en bedre talsperson. Ikke minst handler det om å eksponere seg for publikum, kameraer og vanskelige spørsmål gang på gang. Les hva de mener kjennetegner en god talsperson:

1. En god talsperson sier ja

Det er innmari lett å si nei til å stille som talsperson, rett og slett fordi det er litt skummelt. Men for hver gang du sier nei, øker sjansen for at det er den drevne gjengangeren som heller blir kontaktet. Og da får vi ikke mangfoldet vi ønsker.

2. Er trygg

Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort å være trygg på en scene eller i et intervju, men mengdetrening og gode støttespillere er verdifullt. I tillegg bygger det trygghet å kunne kjernehistorien sin, og holde seg til denne.

3. Har en kjernehistorie

Du skal ikke være ekspert på alt. De færreste talspersoner snakker både om kvantefysikk og det amerikanske valget. Bli god på ett tema, lag en kjernehistorie med gode eksempler og bilder. Og bruk denne kjernehistorien flittig som utgangspunkt.

– Du skal ikke være ekspert på alt. De færreste talspersoner snakker både om kvantefysikk og det amerikanske valget.
Maren Bekkelund Ellingsen

4. Forstår målgruppen sin

Det å vite hvem du snakker til, og tilpasse det du sier deretter er gull. Du snakker forhåpentligvis ikke til ektefellen din på samme måte som du snakker til sjefen din, du tilpasser budskap og form etter hvem av dem du snakker med. Det gjør du også som talsperson; kommunikasjonen din tilpasses avhengig av hvem du snakker til og med.

5. Dropper stammespråk

Det er klart det frister å briljere med fremmedord, men særlig tilgjengelig er det ikke. En god talsperson er god nettopp fordi han eller hun er trygg i budskapet og kunnskapen sin, og ikke trenger å gjemme seg bak fjonge formuleringer.

Uansett om du skal formidle på en scene, i media eller internt, handler det om å øve seg og få praktisk erfaring. Jobber du som rådgiver for en talsperson, trenger du også verktøy så du med stødig hånd kan veilede og trygge.