Teater som politisk kommunikasjon
Tigerstadsteatret brukte hele Arendal sentrum som teaterscene for å nå fram til helt nye målgrupper med sitt budskap om at kultur er beredskap.
I kostymer fra topp til tå vandret skuespillerne rundt i gatene under Arendalsuka. De spilte ut rollene sine i samtale med folk fra finansverdenen, eiendoms- og oljebransjen.
– Vi skjønte at hvis vi skulle få Tigerstadsteatret på statsbudsjettet, måtte vi være i Arendal, sa teatersjef Hilde Brinchmann da gruppen mottok Gullpollen, en pris for best bruk av kreativitet under Arendalsuka.
Spiller i fattige bydeler
Tigerstadsteatret ble etablert i 2016 for at alle barn og unge i Oslo skal få oppleve teater som kan bety noe for dem for resten av livet. Til daglig reiser de blant annet rundt til skoler i fattigdomsutsatte bydeler i Oslo og spiller teater for elever som ellers ikke ville fått en slik kulturopplevelse. Gruppen viser til europeisk forskning: Barn og unge som ikke får tilgang til kulturopplevelser, har lettere for å falle utenfor i samfunnet.
– Vi vil skape en forståelse for at kultur er beredskap, sier teatersjefen.
Skuespillergjengen hadde daglige forestillinger for barn i Tigerbussen på torget under Arendalsuka. Resten av tiden spilte de rollene sine i møte med folk på gaten.
Det hele endte med et debattarrangement hvor både kulturministeren, forsvarsministeren, beredskapsministeren og nestlederen i Kulturkomiteen på Stortinget sto på scenen inne i teaterbussen og diskuterte betydningen av kultur for beredskapen i Norge.
– Dette var kanskje det jeg gledet meg aller mest til i Arendalsuka, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen fra scenen.
Tre mål
Høyrepolitiker Tage Pettersen poengterte at han deltok i en rekke kulturdebatter som framsto som rene ekkokamre i løpet av uka.
– De som virkelig har klart å skape oppmerksomhet er skuespillerne i kostymer som har løpt rundt her i Arendal og snakket med finansfolk og oljefolk om penger til kultur, sa han.
Teateret hadde tre mål for sitt arrangement: Å komme på statsbudsjettet, at barn og unge skal få oppleve kultur, og få fram at kultur er beredskap. De har jobbet for å komme på statsbudsjettet siden de ble etablert i 2016 og finansieres i dag av bystyret i Oslo og midler fra diverse stiftelser og fond.
Anmerkning: Tigerstadsteatret fikk i år egen post på statsbudsjettet.
Gode lobbyister forstår hva en god nyhet er og er gode på å spille inn relevante saker som passer inn i samfunnsdebatten. Informasjonen lobbyisten leverer, må være sannferdig. Blir lobbyisten tatt i løgn, er relasjonen til politikerne ødelagt. De mest profesjonelle lobbyistene posisjonerer seg som politikernes venner og støttespillere. De gir gode råd og fakta om et felt politikerne ikke kan så mye om. Politikerne ønsker kindereggløsninger som avveier ulike interesser og Fikser problemene deres. Gode lobbyister hjelper til å finne slike kindereggløsninger. Politisk påvirkning tar tid og gjerne år. Jobb langsiktig. Forstå saksgangen og hvor i prosessen du kan spille inn fakta og løsningsforslag. KILDE: «KETIL RAKNES OM LOBBYISME, KRISTIANIA KUNNSKAPSMAGASIN SEPT. 2024SLIK KAN DU PÅVIRKE POLITISKE PROSESSER
Forstå nyheter
Korrekte fakta
Politikernes venn
Kindereggløsning
Vær tålmodig
Siste saker
Har du lest disse?