Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Ansatte og skuespillere utenfor bussen til Tigerstadsteatret i Arendal sentrum
Ansatte og skuespillere utenfor bussen til Tigerstadsteatret i Arendal sentrum
Samfunnskontakt

Teater som politisk kommunikasjon

Tigerstadsteatret brukte hele Arendal sentrum som teaterscene for å nå fram til helt nye målgrupper med sitt budskap om at kultur er beredskap.

Teskt: ANNE-LISE MØRCH VON DER FEHR   |  Foto: TIGERSTADSTEATRET
Publisert: 2. desember 2024

I kostymer fra topp til tå vandret skuespillerne rundt i gatene under Arendalsuka. De spilte ut rollene sine i samtale med folk fra finansverdenen, eiendoms- og oljebransjen.

– Vi skjønte at hvis vi skulle få Tigerstadsteatret på statsbudsjettet, måtte vi være i Arendal, sa teatersjef Hilde Brinchmann da gruppen mottok Gullpollen, en pris for best bruk av kreativitet under Arendalsuka.

Spiller i fattige bydeler

Tigerstadsteatret ble etablert i 2016 for at alle barn og unge i Oslo skal få oppleve teater som kan bety noe for dem for resten av livet. Til daglig reiser de blant annet rundt til skoler i fattigdomsutsatte bydeler i Oslo og spiller teater for elever som ellers ikke ville fått en slik kulturopplevelse. Gruppen viser til europeisk forskning: Barn og unge som ikke får tilgang til kulturopplevelser, har lettere for å falle utenfor i samfunnet.

– Vi vil skape en forståelse for at kultur er beredskap, sier teatersjefen.

Skuespillergjengen hadde daglige forestillinger for barn i Tigerbussen på torget under Arendalsuka. Resten av tiden spilte de rollene sine i møte med folk på gaten. 

Det hele endte med et debattarrangement hvor både kulturministeren, forsvarsministeren, beredskapsministeren og nestlederen i Kulturkomiteen på Stortinget sto på scenen inne i teaterbussen og diskuterte betydningen av kultur for beredskapen i Norge.

– Dette var kanskje det jeg gledet meg aller mest til i Arendalsuka, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen fra scenen.

Strategi og måling
Slik kaprer du politikernes oppmerksomhet
- For å kunne fungere som kommunikasjonsarbeider i dag, er det en forutsetning å ha kunnskap om hvordan det politiske systemet fungerer, sier PR-forsker Ketil Raknes. Ikke alle har det, mener han, og byr her på lobby-råd.
Les mer om Slik kaprer du politikernes oppmerksomhet

Tre mål

Høyrepolitiker Tage Pettersen poengterte at han deltok i en rekke kulturdebatter som framsto som rene ekkokamre i løpet av uka.

– De som virkelig har klart å skape oppmerksomhet er skuespillerne i kostymer som har løpt rundt her i Arendal og snakket med finansfolk og oljefolk om penger til kultur, sa han.

Teateret hadde tre mål for sitt arrangement: Å komme på statsbudsjettet, at barn og unge skal få oppleve kultur, og få fram at kultur er beredskap. De har jobbet for å komme på statsbudsjettet siden de ble etablert i 2016 og finansieres i dag av bystyret i Oslo og midler fra diverse stiftelser og fond.

Anmerkning: Tigerstadsteatret fikk i år egen post på statsbudsjettet.

SLIK KAN DU PÅVIRKE POLITISKE PROSESSER

Forstå nyheter

Gode lobbyister forstår hva en god nyhet er og er gode på å spille inn relevante saker som passer inn i samfunnsdebatten.

Korrekte fakta

Informasjonen lobbyisten leverer, må være sannferdig. Blir lobbyisten tatt i løgn, er relasjonen til politikerne ødelagt.

Politikernes venn

De mest profesjonelle lobbyistene posisjonerer seg som politikernes venner og støttespillere. De gir gode råd og fakta om et felt politikerne ikke kan så mye om.

Kindereggløsning

Politikerne ønsker kindereggløsninger som avveier ulike interesser og Fikser problemene deres. Gode lobbyister hjelper til å finne slike kindereggløsninger.

Vær tålmodig

Politisk påvirkning tar tid og gjerne år. Jobb langsiktig. Forstå saksgangen og hvor i prosessen du kan spille inn fakta og løsningsforslag.

KILDE: «KETIL RAKNES OM LOBBYISME, KRISTIANIA KUNNSKAPSMAGASIN SEPT. 2024

Portrett av Per Anders Torvik Langerød.
Pressearbeid
Møt Arbeiderpartiets nye pressesjef
Per Anders Torvik Langerød fulgte Ingvild Kjerkol som politisk rådgiver til siste pressekonferanse. Nå tar han over pressesjef-stolen i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.
Les mer om Møt Arbeiderpartiets nye pressesjef


Relaterte temaer