

Kommunikasjonsutdanning – for dagen i dag og dagen i morgen
Hva forventes av nyutdannede i dagens kommunikasjonsbransje, og hvordan påvirker kunstig intelligens fagets utvikling?
Roy Emanuelsen og Hans-Olav Hodøl har gjennomført en undersøkelse blant 1000 av Kommunikasjonsforeningens medlemmer. Undersøkelsen gir innsikt i kommunikasjonsbransjens kompetansebehov, og hvilken rolle kunstig intelligens spiller i fremtidens kompetansekrav.
Artikkelen belyser hvilken kompetanse som trengs for nyutdannede innen kommunikasjonsfag som skal jobbe i kommunikasjonsbransjen fremover. Spesielt diskuteres forholdet mellom praktiske yrkesspesifikke ferdigheter, analytisk-teoretiske ferdigheter og personlig kompetanse.
Gjennom en spørreundersøkelse blant drøyt 1000 medlemmer av Kommunikasjonsforeningen ser vi at bransjen mener de nyutdannede er kvalifisert for yrkeslivet. Spesielt gjelder dette med tanke på praktiske ferdigheter, selv om de mener språkferdighetene må bli bedre. Samtidig ønsker bransjen seg at studentene skal bli sterkere på de analytisk-teoretiske ferdighetene, for eksempel knyttet til samfunnsforståelse. Selv om mange mener kunstig intelligens vil prege bransjen fremover, uttrykker de ikke frykt for denne utviklingen, og de løfter heller ikke frem at studentene må skoleres spesielt i bruk av KI-baserte hjelpemidler gjennom studietiden.