Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Illustrasjon fra konferanse.
Illustrasjon fra konferanse.

Seminarer og konferanser som strategi for politisk påvirkning

En ny forskningsartikkel undersøker hvilken funksjon seminarer og konferanser har som politisk påvirkningsstrategi.

Tekst: NANNA ALIDA GRIT FREDHEIM, FØRSTEAMANUENSIS VED INSTITUTT FOR KOMMUNIKASJON, HØYSKOLEN KRISTIANIA.   |  Foto: HEADWAY, UNSPLASH
Publisert: 24. februar 2025

Man kan bruke mange strategier for å påvirke politikk: sende brev, be om møter, delta i høringer, skrive kronikker, mobilisere på sosiale medier eller demonstrere. En mindre kjent, men utbredt strategi er å arrangere seminarer eller konferanser. 

Arendalsuka er full dem, men intresseorganisasjoner arrangerer konferanser, frokostseminarer og åpne fagmøter året rundt. Du finner dem ofte som «events» på Facebook, eller på nettsider eller nyhetsbrev til interesseorganisasjoner. Arrangementene er gjerne gratis, men krever påmelding. 

Ny studie viser fire sentrale fordeler:

Bygge relasjoner: viktige beslutningstakere og fagfolk inviteres inn for å holde innlegg eller delta i paneler. Den fysiske tilstedeværelsen gjør det lettere å bli kjent både profesjonelt gjennom innlegg og paneldiskusjon, og personlig gjennom uformelle samtaler i pausene. 

Signalisere betydning: seminarer og konferanser brukes til å få oppmerksomhet om bestemte tema, problemstillinger eller løsninger. Arrangementene retter oppmerksomhet mot tema som det ellers kan være vanskelig å nå frem med i offentligheten, og signaliserer samtidig at saken er viktig i form av deltagere og en sal full av mennesker. 

Kontrollere budskapet: fysiske arrangement gir mulighet til å samle interessenter for å diskutere problemstillinger mer inngående enn det som ofte er mulig i andre kanaler. Arrangørene kan styre det ønskede budskapet ved å planlegge hva som kommuniseres, når og av hvem. For eksempel kan man håndplukke eksterne paneldeltagere og planlegge innlegg basert på hvilke perspektiver man ønsker å løfte eller underspille. 

Mobilisere for langsiktig politisk påvirkning: Arrangementer fungerer også som en arena for å knytte kontakter mellom aktører med sammenfallende interesser, noe som igjen kan resultere i allianser og samarbeid. For medlemsorganisasjoner kan arrangement rekruttere medlemmer og styrke organisasjonens gjennomslag på sikt. Selv tilsynelatende ikke-politiske arrangement kan dermed indirekte være politisk motivert. For eksempel er det tilfeller der utenlandske organisasjoner strategisk støtter små organisasjoners arrangement økonomisk for å senere kunne mobilisere deres støtte. 

Samfunnskontakt
Hvordan fungerer egentlig politisk kommunikasjon?
Vi har snakket med kommunikasjonsdirektør i Norsk Kjernekraft, Sunniva Rose.
Les mer om Hvordan fungerer egentlig politisk kommunikasjon?

Seminarer er en kostnadskrevende strategi, og selv om studien finner at alle typer grupper arrangerer seminarer eller konferanser, er det de største som arrangerer flest. I mange tilfeller samarbeider grupper med sammenfallende interesser om arrangementene, men slike samarbeid er ikke alltid tydelig kommunisert. For eksempel kan enkelte ideelle arrangører underspille at seminaret er støttet av kommersielle interesser for ikke å svekke troverdigheten til arrangement. 

 Politikkutvikling og -endring tar lang tid, og interessegrupper bruker mange forskjellige kanaler og virkemidler for å påvirke. Effekten av enkeltarrangement er derfor vanskelig å måle. Likevel er antallet arrangementer en klar indikasjon på at de er strategisk viktige, ellers hadde ikke rasjonelle aktører brukt så mye ressurser på å gjennomføre dem. 

Seminarer og konferanser er viktige som påvirkningsstrategi. Samtidig er der også mulig etisk problematiske sider ved arrangementene.
Nanna A. G. Fredheim

Studien gir innsikt i en utbredt lobby-strategi som har fått lite oppmerksomhet i forskningslitteraturen, og er basert på nærmere 50 dybdeintervjuer med representanter for ulike norske interessegrupper på helsefeltet, deltagende observasjon på over 20 arrangement, og en kartlegging av arrangementer på sosiale medier. 

For praktikere belyser studien fordeler med seminarer og konferanser som påvirkningsstrategi, samtidig som den trekker frem mulig etisk problematiske sider ved arrangementene i form av åpenhet om arrangører og deres interesser. 

Referanse:

Fredheim, N. A. G. (2024). Public event lobbying: How interest groups use seminars and conferences for political influence.Interest Groups & Advocacy, 13(3), 333–352.