Fredagsstafetten med Elin Solvang Hjelmen
– Det er mulig jeg har vært heldig med mine roller, men jeg opplever at vi har temmelig mye tillit. Det gjelder særlig blant folk som har sett effekten av godt kommunikasjonsarbeid, for eksempel i kriser.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.
Kjersti Lunden Nilsen, kommunikasjonsrådgiver i Helseplattformen, ga stafettpinnen videre til Elin Solvang Hjelmen.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Jeg tør nesten ikke si noe så uorginalt som en god treningsøkt, men det er utrolig viktig for oss som sitter en del stille på jobb. Min arbeidsgiver legger heldigvis til rette for trening, så vi kan faktisk trene en time i uka i arbeidstiden. Arbeidsmiljøloven pålegger forresten arbeidsgivere å vurdere tiltak for å fremme systematisk aktivitet.
Ellers er «Fredagsquizen» nesten alltid en del av min fredag. Den foregår digitalt, via Kahoot, og ble dratt i gang under pandemien av det jeg mener å huske er en venn av en venn. Helt utrolig at han fortsatt gidder å fikse quiz hver uke.
Nå er det jo også sånn for oss som jobber med sosiale medier at helg ikke er lik stille på jobb. Ofte bobler kommentarfeltene i takt med folks alkoholmarinering.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Kunstig intelligens kommer til å forandre absolutt alle bransjer på så revolusjonerende måter at vi i dag bare aner konturene av det. Kommunikasjonsbransjen er ikke noe unntak. Jeg er teknologioptimist, og koser meg allerede med KI-hjelp til mange ulike oppgaver, for eksempel transkribering, systematisering og brukertesting. Framtidas kommunikasjonsmedarbeidere kommer ikke til å bruke timevis i Adobe, men kan heller bruke tiden sin på strategisk tenkning og ekte kreativitet, for det vil vi alltid trenge. Faktasjekking og kampen mot spredning av hallusineringer (altså når KI finner på et svar som tilsynelatende ser reelt ut) blir også viktig.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Jeg er for full åpenhet om roller og påvirkning i et velfungerende demokrati, så det kan absolutt være en løsning. Det som dessverre kan skje, hvis vi får et formelt register over hvem som møter stortingsrepresentanter, er jo at det da kan bli en kraftig økning i de uformelle møtene, og at vi da er like langt.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Det er mulig jeg har vært heldig med mine roller, men jeg opplever at vi har temmelig mye tillit. Det gjelder særlig blant folk som har sett effekten av godt kommunikasjonsarbeid, for eksempel i kriser. «Den mørke siden» er nok ikke så mørk nå for tiden.
Det har jo føltes skikkelig urettferdig når journalister mener vi gjør informasjon og nøkkelpersoner mindre tilgjengelig for media og publikum. Sannheten er jo at de fleste kommunikasjonsfolk tvert imot bruker tiden sin på god tilrettelegging for pressen, klare budskap folk har nytte av, brukervennlighet og mer effektiv informasjonsflyt mellom organisasjonen/bedriften og offentligheten.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Det er så mange som gjør en ufattelig god jobb. Helsedirektoratets håndtering av pandemien var forbilledlig. NAV får mye kjeft, men jeg ser jo av ekstern kommunikasjon at det gjøres en kjempejobb der. Forsvaret og Vipps får seks stjerner hver for sin glitrende storytelling. I sosiale medier synes jeg alle skal følge Forsvarsmuseet fordi humor alltid vinner. Og så bør dere følge Arbeidstilsynet, selvsagt.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Det kommer veldig an på saken, og hva som skjer ellers i mediebildet. Mange journalister i dag har veldig krevende arbeidshverdager, med høyt leveringspress og et voldsomt tempo. De blir ofte glade for pressemeldinger og innsalg som er skrevet i klarspråk, som byr på faktabokser og lenker videre, og ikke tar så lang tid å publisere. Til og med litt smalere saker kan fungere hvis vi skriver klart og brukerrettet nok.
Jeg setter pris på journalister som tar kontakt og vil lære mer om det vi holder på med, da kan vi være veldig hjelpsomme.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Jeg synes dere skal snakke med Espen Skran i Bufetat, en mann som gjør noe folk så altfor sjelden gjør. Uten å kjenne meg tok han kontakt, og spurte meg hvorfor vi fikk så (irriterende) mange følgere på LinkedIn. Etter det har vi delt nyttige tips og triks på tvers av organisasjoner. Hurra for et utvidet kollegaskap!
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva gjør deg glad for å jobbe med sosiale medier?
Og da svarer du?
– Åh, det kan være sykt frustrerende arbeid. Alle som har vært innom et kommentarfelt eller to, vet at det til tider er mørkere enn et svart hull. Likevel, noen ganger når vi fram med informasjon om nyttig, til tider livsviktig, informasjon for et bedre arbeidsliv. Når folk da gidder å takke oss i kommentarfeltet, ja da blir jeg rørt.
Forrige uke var det til og med en innringer som tok kontakt med svartjenesten vår (de som svarer på telefon og chat i Arbeidstilsynet) som sa til dem at hen synes Arbeidstilsynet har blitt så gode i sosiale medier, særlig det siste året. Det er jo overraskende og hyggelig.
Elin Solvang Hjelmen
Stilling:
- Sosiale medier-ansvarlig i Arbeidstilsynet
- Programleder for podkasten «Arbeidslyst»
Tidligere jobber verdt å nevne:
- Kommunikasjonsansvarlig for innbyggerportalen i Helseplattformen
- Kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag fylkeskommune
- Nyhetsoppleser i NRK Dagsnytt.
Utdanning:
- Cand. Mag. med engelsk, nordisk og utviklingsstudier.