Fredagsstafetten med Kjersti Lunden Nilsen
– Vi som jobber på heltid med tekst ser jo at KI allerede har tilført jobbene våre noe helt nytt, og blitt et viktig verktøy for å gjøre jobben både enklere og bedre.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.
Hege Tunstad, forfatter og selvstendig næringsdrivende, ga stafettpinnen videre til Kjersti Lunden Nilsen.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Åh, det er flere ting. Logge av jobben og vite at jeg har helt fri og kan gjøre akkurat det jeg har lyst til! Den urbane meg vil nok helst benytte meg av byens kulturtilbud, som å dra på en konsert eller et arrangement på Litteraturhuset, gå ut og spise med venner eller bare være impulsiv og se hva som dukker opp – å bo i Trondheim er aldri kjedelig. Andre ganger kan en fjelltur eller hyttetur være det som gir meg den aller beste helgefølelsen. Det handler uansett om å koble ut og gjøre noe helt annet.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Vi som jobber på heltid med tekst ser jo at KI allerede har tilført jobbene våre noe helt nytt, og blitt et viktig verktøy for å gjøre jobben både enklere og bedre. Mulighetene er veldig mange, og det gjelder å holde seg oppdatert. Både for å ta i bruk verktøyene, men også for å være oppmerksom på hvilke negative konssekvenser det kan få, for eksempel når det gleder opphavsrett.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Her må jeg si meg enig i Tove Eivindsen som for et par uker siden kalte det et åpenhetsregister, for det er jo det som er sakens kjerne. Og ja jeg er for mer åpenhet i Norge, kanskje særlig i vår bransje.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Dette henger jo veldig nøye sammen med spørsmålet over; mer åpenhet vil også gi mer tillit. Mulig det kan høres litt naivt ut, men vi som kommunikasjonsrådgivere skal jo hele tiden gjøre andre gode, og da kan ikke vi fare med løgn og bedrag! Har en leder, en medarbeidere eller en bedrift gjort en feil så er åpenhet helt avgjørende. Da må lederne ta ansvaret, innsiktsfullt hjulpet av oss kommunikasjonsrådgivere som ikke skal stå fram, men heller spille lederen god. Og akkurat der mener jeg vi bør bruke hjerte mer enn hodet, noe som igjen garantert vil gi mer tillit.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Åh det er mange eksempler her, og jeg tenker særlig på en kampanje fra mars i fjor som satte søkelyset på lærernes arbeidsmiljø. Jeg har selv prøvd meg som lærer i et klasserom og vet hvor krevende det kan være. Med denne filmen klarte Arbeidstilsynet ved hjelp av Geelmuyden Kiese på forbilledlig vis å illustrere dette, samtidig som de fortalte en veldig god historie. For oss som er ekstra interessert i tekstarbeid og skriving er jo dette også herlig nerdete, samtidig som det understreker alvoret i budskapet.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Innsalg til media handler om relasjoner, men først og fremst må du ha en skikkelig god historie. I Helseplattformen jobber vi for eksempel med HelsaMi, som er en helt ny innbyggerportal for pasienter og pårørende i Midt-Norge. De gode brukererfaringene kan gjøre en forskjell i folks liv, og de må fortelles av brukerne selv. Vi som internt kjenner til de mange gevinstene med å innføre en mer helhetlig løsning for brukere og pasienter kan ikke bare skrive en pressemelding og sende til journalister. De må gis tilgangen til historien på et tidlig tidspunkt slik at de kan få sjansen til å bli kjent med historien over tid. Min erfaring er at god planlegging er kjernen her, og at en god relasjon til redaksjonene over tid gjør det enklere å få på saker.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Her vil jeg ballen videre til nettopp Arbeidstilsynet og SoMe-ansvarlig Elin Solvang som jeg synes er en strålende kommunikasjonskollega og som har masse god erfaring å dele!
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Trenger vi flere eller færre kommunikasjonsrådgivere?
Og da svarer du?
– Vi trenger helt klart flere! Kommunikasjonsfaget blir stadig med mangfoldig og sammensatt, men det stilles også stadig større krav til oss. Vi skal beherske svært mange fagområder og oppgaver, og som rådgivere bør vi egentlig ta enda større plass. Det handler ikke bare om å ha journalistisk kompetanse, vi skal også kunne litt om jus, psykologi, ledelse, strategi, forretningsutvikling og kunstig intelligens.
Ikke alle organisasjoner har skjønt at det er et fag, og at kommunikasjon handler om mye mer enn bare være flink til å formidle et budskap. Vi trengs overalt, og kan bidra til å gjøre lederne våre enda bedre.
Kjersti Lunden Nilsen
Stilling:
- Kommunikasjonsrådgiver i Helseplattformen AS / HelsaMi
Tidligere jobber verdt å nevne:
- Kommunikasjonsrådgiver i Trondheim kommune og NTNU
- Journalist i Trondheim24.no
- Prosjektleder og daglig leder for Svartlamon kultur– og næringsstiftelse som var og fortsatt er et banebrytende byutviklingsprosjekt i Trondheim
Utdanning:
- Lett blanding med Cand,mag-grad i humanistiske fag (NTNU, 1996)
- Årsstudium i kommunikasjonsrådgivning (Lillehammer, 2007).
- Master i tverrfaglige kulturstudier (NTNU, 2011)